Fiat on julkaissut jo jonkin aikaa tiiserikuvia uudesta 600:sta, joka toimii samalla myös italialaismerkin välimerellisen värikkyyden lähettiläänä. Nyt 500X:n korvaava kompakti crossover tuotiin vihdoinkin julkisuuteen kaikkien taustatietojen kera.
Ulkonäöltään uutuus on kuin täyssähköisen 500e:n paisutettu painos, ja sama pätee myös tekniikkaan. Autoa saa nimittäin alkuvaiheessa pelkästään sähkötoimisena 600e:nä, jossa on 54 kWh:n akkupaketti. Se riittää WLTP-standardin mukaiseen 400 kilometrin toimintasäteeseen. 100 kilowatin latausjärjestelmän ansiosta akut täyttyvät pikalaturilla 80 prosenttiin kapasiteetista alle puolessa tunnissa, ja Fiatissa on myös 11 kW:n oma laturi. Sitä hyödyntämällä hidas lataus täyttää akut alle kuudessa tunnissa.

Uuden Kuusisatasen voimanlähteenä palvelee 156 hevosvoimaa tuottava sähkömoottori, joka mahdollistaa yhdeksän sekunnin kiihtyvyyden nollasta sataan. Myöhemmin tarjolle tulee myös pistokehybridiversio, mutta sekään ei liene mikään sporttimalli. Urheilullisuuden sijasta 600e:n on tarkoitus tarjoilla aimo annos italialaista dolce vitaa, mitä korostetaan myös auton varustelulla. Perusmallin lisäksi saatavilla ovat RED-niminen varustetaso sekä La Prima -huippuversio. RED-mallia saa luonnollisesti punaisena, mutta myös musta ja valkoinen ulkoväri ovat tarjolla. Kierrätetystä kankaasta tehty sisusta on kuitenkin RED:issä aina punainen.

La Primaan tarjotaan puolestaan neljää korinväriä, jotka ovat saaneet inspiraationsa auton kotimaasta. Näiden sävyjen nimet ovat Italian Sun Orange, Italian Sea Green, Italian Land Sand ja Italian Sky Blue. Sisustaan saa puolestaan vielä enemmän värikkyyttä ledivalaistuksella, jonka kahdeksan eri väriä mahdollistavat kaikkiaan 64 eri yhdistelmää. 600e:hen tarjotaan myös sähkösäätöisiä istuimia lämmityksellä ja hieromistoiminnolla. La Primassa penkit on verhoiltu norsunluunvärisellä keinonahalla, joka saa kontrastia turkooseista tehosteista.

Autossa on myös valikoima erilaisia USB- ja USB-C-latauspistokkeita sekä mobiililaitteiden langaton latausmahdollisuus. Älypuhelinsovelluksella voi puolestaan ohjata etänä esimerkiksi ilmastointia, torvea, valoja ja lukkoja. Turvallisuutta kohentavat mm. kuolleen kulman valvonta sekä automaattinen hätäjarrutustoiminto, ja arsenaaliin kuuluvat myös esimerkiksi väsyneen kuljettajan tunnistus sekä mukautuva vakionopeudensäädin.
Suosittelemme
Kuusisatasen 10,25-tuumaisella ruudulla varustettu tietoviihdejärjestelmä on yhteensopiva sekä Applen CarPlayn että Android Auton kanssa, ja Tom Tomin toimittama navigaattori kertoo kuljettajalle myös pysäköinti- ja lataustietoja. Mittaristonäyttö on puolestaan seitsemäntuumainen. Jeep Avengerin kanssa yhteiselle perusrakenteelle Puolan Tychyssä valmistettavan 600e:n myynti Italian kotimarkkinoilla starttasi heti auton esittelyn jälkeen. Italiassa RED-mallin hintalapussa on 35 950 euron summa, kun taas La Primasta täytyy pulittaa lähes 41 000 euroa.

