Kerroimme äskettäin, että BMW on karsimassa lähivuosina mallistoansa. Viikatemiehen uhreiksi ovat joutumassa ainakin Z4 sekä 8-sarjan kaksioviset mallit, ja sama kohtalo saattaa uhata viimeisimpien tietojen mukaan myös polttomoottorikäyttöistä 4-sarjaa.
Nykyinen 4-sarja ei ole ollut naamailmeeltään monen traditionalistin mieleen, mutta etupuskurin alareunaan asti ulottuvalla munuaismaskilla varustettu auto on kuitenkin mennyt omassa luokassaan mukavasti kaupaksi. Toki asiaan on vaikuttanut sekin, että 4-sarjasta on tarjottu kaksiovisten mallien lisäksi myös käytännöllisempää neliovista Gran Coupéa.
Tästä huolimatta BMW Blog tietää nyt kertoa, että 4-sarja ei ole enää saamassa polttomoottorikäyttöistä seuraajasukupolvea ainakaan tämän hetken tiedon mukaan. Polttomoottoriautoihin tarkoitetun CLAR-perusrakenteen sijasta baijerilaiset ovat panostamassa tässäkin luokassa täyssähköiseen Neue Klasse -rakenteeseen, jonka varaan ollaan kehittämässä 3-sarjan sähkövastineen lisäsi myös 4-sarjan seuraajana toimiva täyssähköinen i4.
Odotettavissa on siis kaksiovinen sähkö-coupé ja vastaava avomalli, mutta neliovisen i4 Gran Coupén tulevaisuudesta ei ole kantautunut vielä huhuja. Vaikka BMW on jo tehnyt periaatepäätöksen 4-sarjan tarun jatkumisesta pelkän sähkön voimin, asia saattaa vielä muuttua. Sähköautojen viimeaikaiset kysynnänvaihtelut ovat nimittäin saaneet myös baijerilaiset pohtimaan, pitäisikö tuotekehityksen kohteeksi kuitenkin ottaa vielä yksi sukupolvi polttomoottoreilla ryyditetystä 4-sarjasta.
Jos tämä auto saisi vihreää valoa tuotantoon, sitä voitaisiin odotella myyntiin asti neljän tai viiden vuoden kuluttua. Polttomoottori-Nelosen elinkaari venyisi myös sen verran pitkälle, että sen kehityskustannukset pystyttäisiin perustelemaan baijerilaismerkin kustannuslaskijoille. Tällä mallilla myös tuplaturbokuutosella vauhditettu M4 saisi vielä yhden seuraajasukupolven, koska muuten seuraava M4 on pelkästään neljällä moottorilla varustettu sähköauto vastaavan sähkö-M3:n tavoin.
Suosittelemme
Näitä uutuuksia odotellessa nykyisellä 4-sarjallakin on vielä rutkasti elinaikaa jäljellä, koska auton tuotanto päättyy vasta kesäkuussa 2028. Tämän hetken tiedon mukaan viestikapula siirtyisi jo saman vuoden heinäkuussa täyssähköiselle i4:lle, joten jäämme odottelemaan mitä baijerilaismerkin tulevaisuus tuo tullessaan.