Playboyn talviauto voi näyttää myös tältä – Fiat-patriarkka Gianni Agnellin neliveto-Panda entisöitiin yksilöllisesti

Fiatin omistajasuvun päämies Gianni Agnelli oli vuosikymmeniä sen verran mahtavassa asemassa, että häntä pidettiin lähestulkoon Italian epävirallisena kuninkaana. Agnelli sai nauttia myös saapasmaan tyylikkäimmän miehen statuksesta, ja hän oli lisäksi kunnostautunut kansainvälisenä playboyna Ranskan Rivieralla ennen perheyrityksen palvelukseen astumista.

Agnellin imperiumiin kuului Fiatin lisäksi mm. Ferrari, joten pääjohtaja bongattiin usein häntä varten räätälintyönä tehdyn Maranellon orin ratista. Ferrari olisi ollut kuitenkin epäkäytännöllinen valinta jet-setin talvilomapaikkana tunnettuun St. Moritziin, joten Gianni Agnelli liikkui Sveitsin lumisissa maisemissa astetta vaatimattomammalla kulkupelillä, jossa oli silti neliveto.

Tämä auto on ensimmäisen sukupolven Fiat Panda 4×4 reilun kolmen vuosikymmenen takaa. Agnelli menehtyi vuonna 2003, mutta hänen St. Moritzissa käyttämänsä Panda jäi suvun haltuun. Nelivetoinen pikku-Fiat sai nukkua ruususen unta pitkään, kunnes Agnellin tyttärenpoika Lapo Elkann puhalsi siihen aivan uutta eloa.

Elkann pyörittää autojen yksilöimiseen keskittyvää Garage Italia Customs -pajaa, joten Pandaakaan ei jätetty aivan vakioksi. Auto maalattiin hopeaksi, ja kylkiin teipattiin kaksisävyiset siniset raidat. Muuten neliveto-Panda on ulkokuoreltaan alkuperäinen peltivanteita myöten, mutta sisusta on astetta ylellisempi. Joitakin osia verhoiltiin mustalla nahalla, ja penkit sekä osa kojelaudasta ja oviverhoiluista päällystettiin sinisellä kankaalla. Sen sävy on komealta kuulostava Vitale Barberis Canonico.

Se oli Gianni Agnellin lempiväri, ja monet miehen autoista olivat muutenkin hopeanvärisiä päältä ja sinisiä sisältä. Esimerkiksi hänelle 1980-luvulla yksittäiskappaleena valmistettu avokattoinen Ferrari Testarossa tehtiin tällä kaavalla, joten Lapo Elkannin firman entisöimä Panda on hieno kunnianosoitus miehen maineikkaalle isoisälle.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Todellisen maasturin paluu – uudessa Ford Broncossa on jopa irrotettavat ovet

Ford Bronco lanseerattiin markkinoille ”maasturien Mustangina” jo vuonna 1965, mutta parhaiten malli taisi saada julkisuutta O.J. Simpsonin pakoautona vajaat...

Myyntiharvinaisuus: 1978 Dodge Aspen Super Coupe

Suomessakin suosittu Dodge Aspen taipui aikanaan myös tehdastekoiseksi erikoisversioksi. Tämä maukas Super Coupe vie ajatukset suoraan diskoa sykkivään 70-luvun...

Mersun F1-moottorisen hyperauton kehitystyö on vihdoinkin loppusuoralla – ensimmäiset asiakasautot luovutetaan vuonna 2021

Mercedes esitteli jo kohta kolmen vuoden takaisessa Frankfurtin autonäyttelyssä Project Oneksi nimetyn hyperautotutkielman, jonka kuorten alla murisi aito F1-voimanlähde....

Klassista futarityyliä tarjolla – David Beckhamin entinen Aston Martin AMV8 Volante on myynnissä Isossa-Britanniassa

Aston Martin DBS esiteltiin vuonna 1967 jo pahasti vanhentumaan päässeen DB6:n seuraajaksi. DBS:n pohjalta lanseerattiin muutama vuosi myöhemmin muskelihenkisempi...

Mercedes julkaisi ensimmäisen videon uudesta superautostaan – AMG GT R Black Seriesissä on ilmeisesti jopa 720 heppaa

Mercedes-AMG:n kaksipaikkainen GT-mallisarja on ollut myynnissä jo useita vuosia. GT-valikoiman kruunaavaa absoluuttista huippuversiota on kuitenkin saatu odottaa näihin päiviin...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...