Playboyn talviauto voi näyttää myös tältä – Fiat-patriarkka Gianni Agnellin neliveto-Panda entisöitiin yksilöllisesti

Fiatin omistajasuvun päämies Gianni Agnelli oli vuosikymmeniä sen verran mahtavassa asemassa, että häntä pidettiin lähestulkoon Italian epävirallisena kuninkaana. Agnelli sai nauttia myös saapasmaan tyylikkäimmän miehen statuksesta, ja hän oli lisäksi kunnostautunut kansainvälisenä playboyna Ranskan Rivieralla ennen perheyrityksen palvelukseen astumista.

Agnellin imperiumiin kuului Fiatin lisäksi mm. Ferrari, joten pääjohtaja bongattiin usein häntä varten räätälintyönä tehdyn Maranellon orin ratista. Ferrari olisi ollut kuitenkin epäkäytännöllinen valinta jet-setin talvilomapaikkana tunnettuun St. Moritziin, joten Gianni Agnelli liikkui Sveitsin lumisissa maisemissa astetta vaatimattomammalla kulkupelillä, jossa oli silti neliveto.





Tämä auto on ensimmäisen sukupolven Fiat Panda 4×4 reilun kolmen vuosikymmenen takaa. Agnelli menehtyi vuonna 2003, mutta hänen St. Moritzissa käyttämänsä Panda jäi suvun haltuun. Nelivetoinen pikku-Fiat sai nukkua ruususen unta pitkään, kunnes Agnellin tyttärenpoika Lapo Elkann puhalsi siihen aivan uutta eloa.

Elkann pyörittää autojen yksilöimiseen keskittyvää Garage Italia Customs -pajaa, joten Pandaakaan ei jätetty aivan vakioksi. Auto maalattiin hopeaksi, ja kylkiin teipattiin kaksisävyiset siniset raidat. Muuten neliveto-Panda on ulkokuoreltaan alkuperäinen peltivanteita myöten, mutta sisusta on astetta ylellisempi. Joitakin osia verhoiltiin mustalla nahalla, ja penkit sekä osa kojelaudasta ja oviverhoiluista päällystettiin sinisellä kankaalla. Sen sävy on komealta kuulostava Vitale Barberis Canonico.

Se oli Gianni Agnellin lempiväri, ja monet miehen autoista olivat muutenkin hopeanvärisiä päältä ja sinisiä sisältä. Esimerkiksi hänelle 1980-luvulla yksittäiskappaleena valmistettu avokattoinen Ferrari Testarossa tehtiin tällä kaavalla, joten Lapo Elkannin firman entisöimä Panda on hieno kunnianosoitus miehen maineikkaalle isoisälle.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Onko se Mustang? Onko se Tesla? Ei, vaan venäläinen sähköauto!

Venäläisfirma nimeltä Aviar Motors rakentaa Teslaan pohjautuvaa klassisen Mustangin näköistä sähköautoa. Onko kyseessä menestysosista rakennettu hitti vai huti? Automalli kehitetään...

Tyyliniekka tutustuu – Uudenkaupungin automuseo tarjoaa Saab-nostalgiaa ja eksoottisia yksittäiskappaleita

Kotimaan matkailu on tänä kesänä suositumpaa kuin koskaan, joten mekin kävimme tutustumassa Suomen ainoan autotehtaan yhteydessä sijaitsevaan museoon. Ulkoapäin varsin...

Ei ravistettu, eikä sekoitettu: Aston Martin -viski toimitetaan pullossa, jota koristaa aito DB5:n mäntä

Autonvalmistaja Aston Martin on päättänyt tehdä yhteistyötä brittiläisen Bowmore-tislaamon kanssa. Tuloksena on varsin erikoinen ja harvinainen skottilainen mallasviski. Black Bowmore...

Kiinan vastaus luksuslimolle on pidennetty Hongqi H9+

Ainakin näin länsimaalaisittain erikoisesta nimestään huolimatta tällä normikorisesta autosta pidennetyllä mallilla on tarjota parasta mahdollista luxusta Kiinan suunnalta. Jutun kuvat...

Tyylikäs vanha kuplavolkkari on sijoitus, joka saattaa kiinnostaa myös naisia

Vanhojen autojen maailmassa hinnat heittelevät kuin pörssimarkkinoilla. Iäkäs kuplavolkkari voi sen sijaan olla tasaisesti arvoaan nostava, jonka ostajakunta on...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...