Pitkä odotus päättyi – jättimunuaisilla varustetut BMW M3 ja M4 tulivat vihdoinkin julkisuuteen

Uuden BMW M3:n ja M4:n naamailme lienee yksi automaailman huonoimmin varjeltuja salaisuuksia. Ensimmäiset tiedot sportti-ikonien radikaalista keulasta tulivat julki jo reilusti yli vuosi sitten, mutta autojen lopullista lanseerausta on saatu odottaa näihin päiviin saakka.

Uuden M3:n ja M4:n viralliset kuvat vuosivat nettiin päivää ennen virallista esittelyä, joten baijerilaismerkin faneilla on nyt aikaa totutella jättimunuaisiin ennen kuin BMW julkaisee autojen tarkemmat tekniset tiedot. Kuten jo parin edellisen sukupolven kohdalla, neliovinen M3 saa coupén kanssa identtisen keulan, jonka lähtökohta on tavallisen 4-sarjan naamailmeessä.

Siihen verrattuna voidaan jopa huokaista helpotuksesta. M3 ja M4:kään eivät ole mitään klassisia kaunottaria, mutta nokan muodot ovat kuitenkin huomattavasti rauhallisemmat kuin todella sekavaa designia edustavassa 4-sarjassa ja erityisesti sen M Sport -versiossa. M3:ssa ja M4:ssä etupuskurin ilmanottoaukot on integroitu pystysuuntaisten munuaisten muodostamaan kokonaisuuteen, ja puskurin ulkoreunoilla on vielä kapeat aukot varmistamassa ilman ohjautumisen etujarruille.

Motorsport-divisioonan uutuudet ovat myös ensimmäiset BMW:t, joissa munuaismaskin tuplarivat ovat vaaka- eikä pystysuunnassa. Tällä on pyritty ilmeisesti kompensoimaan uuden maskin mukanaan tuomaa korkeaa vaikutelmaa. Lisänäyttävyyttä saadaan konepellin voimakkailla pokkauksilla, jotka saavat munuaiset työntymään vieläkin selvemmin esiin autojen nokasta.

Suosittelemme

Tämän myötä konepellin keskipahkalle on jouduttu heittämään hyvästit. Perinteistä M-tyyliä löytyy kuitenkin voimakkaasti pullistetuista lokasuojista, etulokasuojien kiduksista, erityisistä peilinkoteloista sekä neljää putkenpäätä reunustavasta takapuskurin diffuusorista. Kattokin on jälleen hiilikuitua, ja vanteet tulkitsevat uudella tavalla klassista pinnadesignia. Lanseerausväreinä palvelevat M3:n tapauksessa kirkas metallivihreä ja M4:ssä taatusti erottuva keltainen, joita ei saa tavallisiin Bemareihin.

Keltaisen coupén sininen sisusta vie jo hyvän maun äärirajoille, mutta onneksi muitakin väriyhdistelmiä on saatavilla. Uutta M3:a ja M4:ää vauhdittaa jo X3 ja X4 M:stä tuttu kolmilitrainen tuplaturbokuutonen, joka luovuttaa ”perusmalleissa” 480 hevosvoimaa ja vajaat 600 newtonmetriä. Competition-versio tuo mukanaan 510 heppaa, mutta maksimivääntö pysyy ilmeisesti samana. Myöhemmin valikoima täydentyy vielä nelivetomalleilla, ja tarjolle tulevat rättikattoinen avo sekä Touring-farmari ensimmäistä kertaa M3:n historiassa.

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Brabus esitteli todellisen tehohybridin – Mercedes-AMG S 63:n viritetyssä versiossa on 930 heppaa ja rutkasti luksusta

Hybriditekniikalla ladatussa Mercedes-AMG S 63 E Performancessa on jo tehtaan jäljiltä nelilitraisen tuplaturbokasin ja sähkömoottorin yhteispelin ansiosta mukavat 802 hevosvoimaa. Tähtimerkin hovivirittäjä Brabus pistää kuitenkin vielä paremmaksi reilun 100 hepan verran.

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Tyyliniekan uusimmat