Pitkä odotus päättyi – jättimunuaisilla varustetut BMW M3 ja M4 tulivat vihdoinkin julkisuuteen

Uuden BMW M3:n ja M4:n naamailme lienee yksi automaailman huonoimmin varjeltuja salaisuuksia. Ensimmäiset tiedot sportti-ikonien radikaalista keulasta tulivat julki jo reilusti yli vuosi sitten, mutta autojen lopullista lanseerausta on saatu odottaa näihin päiviin saakka.

Uuden M3:n ja M4:n viralliset kuvat vuosivat nettiin päivää ennen virallista esittelyä, joten baijerilaismerkin faneilla on nyt aikaa totutella jättimunuaisiin ennen kuin BMW julkaisee autojen tarkemmat tekniset tiedot. Kuten jo parin edellisen sukupolven kohdalla, neliovinen M3 saa coupén kanssa identtisen keulan, jonka lähtökohta on tavallisen 4-sarjan naamailmeessä.

-- MAINOS --

Siihen verrattuna voidaan jopa huokaista helpotuksesta. M3 ja M4:kään eivät ole mitään klassisia kaunottaria, mutta nokan muodot ovat kuitenkin huomattavasti rauhallisemmat kuin todella sekavaa designia edustavassa 4-sarjassa ja erityisesti sen M Sport -versiossa. M3:ssa ja M4:ssä etupuskurin ilmanottoaukot on integroitu pystysuuntaisten munuaisten muodostamaan kokonaisuuteen, ja puskurin ulkoreunoilla on vielä kapeat aukot varmistamassa ilman ohjautumisen etujarruille.

Motorsport-divisioonan uutuudet ovat myös ensimmäiset BMW:t, joissa munuaismaskin tuplarivat ovat vaaka- eikä pystysuunnassa. Tällä on pyritty ilmeisesti kompensoimaan uuden maskin mukanaan tuomaa korkeaa vaikutelmaa. Lisänäyttävyyttä saadaan konepellin voimakkailla pokkauksilla, jotka saavat munuaiset työntymään vieläkin selvemmin esiin autojen nokasta.

-- MAINOS --




Tämän myötä konepellin keskipahkalle on jouduttu heittämään hyvästit. Perinteistä M-tyyliä löytyy kuitenkin voimakkaasti pullistetuista lokasuojista, etulokasuojien kiduksista, erityisistä peilinkoteloista sekä neljää putkenpäätä reunustavasta takapuskurin diffuusorista. Kattokin on jälleen hiilikuitua, ja vanteet tulkitsevat uudella tavalla klassista pinnadesignia. Lanseerausväreinä palvelevat M3:n tapauksessa kirkas metallivihreä ja M4:ssä taatusti erottuva keltainen, joita ei saa tavallisiin Bemareihin.

-- MAINOS --

Keltaisen coupén sininen sisusta vie jo hyvän maun äärirajoille, mutta onneksi muitakin väriyhdistelmiä on saatavilla. Uutta M3:a ja M4:ää vauhdittaa jo X3 ja X4 M:stä tuttu kolmilitrainen tuplaturbokuutonen, joka luovuttaa ”perusmalleissa” 480 hevosvoimaa ja vajaat 600 newtonmetriä. Competition-versio tuo mukanaan 510 heppaa, mutta maksimivääntö pysyy ilmeisesti samana. Myöhemmin valikoima täydentyy vielä nelivetomalleilla, ja tarjolle tulevat rättikattoinen avo sekä Touring-farmari ensimmäistä kertaa M3:n historiassa.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Audin Taycan on kohta täällä – uusi RS e-tron GT toimii Span 24 tunnin kisan johtoautona

Automaailmassa on tiedetty jo pitkään, että Audi on kehittämässä omaa neliovista sähkö-coupéa samalta pohjalta Porsche Taycanin kanssa. Nyt auton...

Erikoinen tarina, miksi tämä vuoden 1980 ykkös-Golf on jäänyt lähes ajamatta

Ikäisekseen tavanomaisessa kunnossa olevia ykkössukupolven Golfeja saa edelleenkin miltei taskurahoilla, joskin ainakin Saksan suunnalla hyväkuntoisten arvo on ollut jo...

Toyota Celica täyttää 50 vuotta – rallissakin legendaarisen japanilaissportin ura venyi seitsemän sukupolven mittaiseksi

Ford Mustangin perustamalla poniautoluokalla oli kauaskantoisia seurauksia muillakin mantereilla. Euroopassa tämän idean pohjalta syntyivät Ford Capri ja Opel Manta,...

Tässä se nyt on – Hummer syntyi uudelleen yli 1000-heppaisena sähkö-pick-upina

Alkuperäinen Hummer H1 nousi kuuluisuuteen viimeistään Persianlahden sodan myötä, jossa se tunnettiin vielä Humvee-sotilasajoneuvona. Myöhemmin brändin imago luisui vahvasti...

Muskeliherkkua manuaalilla ja vaparikasilla saa pian myös Euroopassa – uuden Mustang Mach 1:n tehoja on leikattu kuitenkin 30 hepalla

Atlantin toisella puolella on myyty jo jonkin aikaa nykyisen Ford Mustangin retrohenkistä Mach 1 -erikoismallia. Nyt poni rantautuu Eurooppaankin,...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme.

Lähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.