Ulkoisilta pääpiirteiltään lähes muuttumattomana yli 40 vuoden ajan säilynyt G-luokan Mersu on Stuttgartin merkin ehdottomia ikoneita, joka on etääntynyt kauas työkalumaisista juuristaan. Seuraavaksi Mercedes haluaa hyödyntää G:n sädekehää pykälää pienemmässä mallissa.
Saksalaiset esittelivät jo 11 vuotta sitten Ener-G-Force-nimisen futuristisen konseptin, jonka oli tarkoitus toimia eräänlaisena ajatusleikkinä vuoden 2025 G-luokasta. Nyt tuohon ajankohtaan ei ole enää kuin kaksi vuotta aikaa, ja G-luokka on säilynyt melko pitkälti ennallaan lähiaikoina tulossa olevaa sähköversiota lukuun ottamatta. Mercedes-Benz ei ole kuitenkaan hylännyt ajatusta täysin uudenlaisesta G:stä, jollainen saattaa olla tulossa jo vuonna 2026 saksalaisen Handelsblattin tietojen mukaan.
Tulokas ei ole korvaamassa perinteistä G-luokkaa, vaan se täydentää valikoimaa edullisempana aloitusmallina. Strategia olisi siis pitkälti sama, jota Ford hyödyntää USA:n markkinoilla kulttimainetta nauttivan Broncon ja pykälää tai paria tavanomaisemman Bronco Sportin kanssa. Handelsblattin mukaan pikku-G:n innokkain puolestapuhuja on Mercedeksen toimitusjohtaja Ola Källenius, joten auton toteutuminen vaikuttaa hyvin todennäköiseltä.
Uutuus ei kuulemma saa nimekseen GLG:tä eikä ole teknisesti sukua pesunkestävien maasturien kastiin kuuluvalle isoveljelleen. Erillisrungon sijasta pikku-G:ssä hyödynnetään itsekantavaa koria, joka tehdään ensi vuonna debytoivan uuden MMA-perusrakenteen varaan. Samaa pohjaa hyödynnetään myös CLA:n, GLA:n ja GLB:n seuraavan sukupolven malleissa.
Tämän myötä uutuus ei olisi mikään aito maastoauto, mutta aika harva ”aidon” G:n omistajakaan taitaa viedä luksusmaasturiaan asfalttiviidakon ulkopuolelle. Pikku-G:stä ei kuulemma tule paljon isoveljeään lyhyempää, mutta maavara pienenee tuntuvasti ja maastoajon kannalta tärkeät lähestymis- sekä jättökulmat muuttuvat heikompaan suuntaan. Mercedes-Benziltä on jo aiemmin kerrottu, että MMA-perusrakenne on suunniteltu ennen kaikkea sähkökäyttöön, mutta muutkin voimanlähteet ovat mahdollisia.
Niinpä pikku-G:hen saa edelleen myös polttomoottoreita, mutta niiden suhteen joudutaan kuulemma tekemään kompromisseja. Sähköpuolella MMA tarjoaa 800 voltin arkkitehtuurin mukanaan tuoman nopean latauksen, entistä paremmat akut sekä kaikkia versioita hyödyttävän uuden MB.OS-ohjelmistosoftan. MMA:n varaan tehtävissä uusissa malleissa hyödynnetään myös Vision EQXX -konseptin liukkaasta aerodynamiikasta saatuja oppeja, mutta pikku-G:stä tulee varmasti varsin kulmikas ilmestys isoveljensä malliin.