Pikku-Fiatin sähköversio ei ole mitään halpaa hupia – uuden 500:n lanseerausmalli maksaa Italiassakin lähes 35 000 euroa

Alkuperäinen Fiat 500 tuli markkinoille vuonna 1957, ja modernin retroversion vuoro koitti 50 vuotta myöhemmin. Nyt 500 sähköistyy, mutta kansanautomaiset hinnat kuuluvat historian lehdille.

Fiatin piti esitellä uudelle täyssähköiselle perusrakenteelle tehty 500 maaliskuun alussa Geneven autonäyttelyssä, mutta koko show jäi tunnetusti koronavirusepidemian jalkoihin. Niinpä uuden Viisisatasen avomalli tuotiin hieman myöhemmin julkisuuteen netin välityksellä, mutta Italia oli juuri silloin pahimman epidemian kynsissä. Auton lanseeraus meni siis ainakin kotimaassa täysin ohi potentiaalisten asiakkaiden huomiosta, ja uutuuden umpiversio jäi vielä odottamaan vuoroaan.

-- MAINOS --

Tilanteen hellitettyä hieman umpikattoinen uutuus tuotiin nyt julkisuuteen. Muodot eivät sisällä suuria yllätyksiä, koska pikkuauto on kattoa lukuun ottamatta identtinen avomallin kanssa. Silmiinpistävää on myös auton katto- ja ikkunalinjojen yhdennäköisyys edeltäjän kanssa, mutta auto on Fiatin mukaan täysin uusi. Sähköistä Viisisatasta saa aluksi vain La Prima -nimisenä erikoismallina, jossa on luksushenkinen varustelu. Siihen kuuluu mm. lasinen panoraamakatto ja värikartan kolme spesiaalisävyä, eli Ocean Green, Mineral Grey ja kolmikerroksinen Celestial Blue.

Lisäksi vakiovarustelistalta löytyvät täysledivalot, osittain kiillotetut 17-tuumaiset aluvanteet, korin kromikoristeet sekä keinoeläimen nahasta tehty ekohenkinen verhoilu penkeissä ja kojelaudassa. Voimalinja koostuu puolestaan 42 kWh:n akkupaketista sekä 116-heppaisesta sähkömoottorista, jonka voimavarat ohjataan etupyörille. WLTP-standardin mukaiseksi toimintasäteeksi kerrotaan 320 kilometriä, ja satasen nopeus saavutetaan yhdeksässä sekunnissa. 50 km/h on puolestaan taulussa 3,1 sekunnin jälkeen, kun taas huippunopeus on rajoitettu 149 km/h:n lukemaan.

-- MAINOS --




Akkujen pikalataus 80 prosenttiin kapasiteetista vie vain 35 minuuttia 85 kilowatin pikalatausjärjestelmän ansiosta. Autoa voi myös ladata kotona wallboxista korkeintaan kolmen kilowatin teholla, ja tarjolla on myös 7,4 kW:n systeemi. Tällöin akut saa kotona täyteen hieman yli kuudessa tunnissa. Uusi 500 on kuulemma luokkansa ensimmäinen auto, joka kykenee kakkostason autonomiseen ajamiseen. Lisäksi Fiatissa on FCA-konsernin ensimmäisenä mallina uusi UConnect5-tietoviihdejärjestelmä, jota käytetään 10,25-tuumaisen kosketusnäytön kautta. Systeemi on myös langattomasti yhteensopiva sekä Applen CarPlayn että Android Auton kanssa.

-- MAINOS --

Ja sitten ne huonot uutiset. Uuden sähkö-500:n La Prima -versio maksaa Italian kotimarkkinoillakin easyWallboxin kera peräti 34 900 euroa. Myöhemmin tarjolle pitäisi kuitenkin tulla hieman edullisempiakin malleja, ja myös polttomoottorilla varustetun 500:n tuotanto jatkuu koko kansan pikku-Fiatina.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Aloitusmalli Ferrarin tyyliin näyttää tältä – päivitetyssä Portofino M:ssä on 620 heppaa ja kevyesti muokattu ulkonäkö

Kun Ferrari esitteli viime syksynä avomallisen Portofinon pohjalta tehdyn Roma-nimisen coupén, monet jäivät odottamaan samoja päivityksiä myös Portofinoon. Nyt...

Ranta-Mini tekee paluun – uutta Mokea saa jälleen Isossa-Britanniassa

Alkuperäinen Austin tai Morris Mini oli yksi svengaavan 1960-luvun symboleista, ja samaa voidaan sanoa myös pikkuauton pohjalta tehdystä Moke-rantamallista....

Teslan ostajan opas: Model S vai Model X

Moni Teslan ostaja pähkäilee itselleen sopivaa mallia. Model 3 vs. Model S vertailuita löytyy useita, mutta kahden suurimman mallin,...

Maasturilegendan uusi versio bodattuna – Land Rover Defender näyttää tältä Lumma Designin käsittelyn jälkeen

Alkuperäinen Land Rover Defender poistui muutama vuosi sitten tuotannosta lähes 70 vuoden valmistuksen jälkeen, ja täysin uusi seuraaja on...

Tämä veneen ja auton yhdistelmä on tulossa pian huutokauppaan

Miksi ostaa venettä, kun voi ostaa samalla kertaa myös auton? Jos haluaa tehdä vaikutuksen ensi kesänä rannalla löhöäjiin, niin...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...