Alkuperäinen Fiat Panda oli minimalismin hengessä luotu tarkoituksenmukainen pikkuauto, jonka pohjalta kehitettiin myös maastossa yllättävän pätevä nelivetoversio. Panda 4×4 täyttää nyt 40 vuotta, mitä hollantilainen Niels van Roij Design juhlistaa yksittäiskappaleeksi jäävällä restomod-tyylisellä luomuksella.
Yhteistyössä hollantilaisen Kaeve Cars -liikkeen kanssa rakennettu Panda on saanut italialaisen Piccolo Lusso -nimen, joka tarkoittaa pientä luksusta. Auto kumartaa tekijöidensä mukaan sekä tyylikkyyden että käytännöllisyyden suuntaan, mutta alkuperäisen Pandan kaltainen edullisuus jää tästä yksilöstä puuttumaan. Ulkokuorta koristavan Azzurro Blu -värisävyn on tarkoitus viedä ajatukset Välimeren suuntaan, ja Pandan peltivanteetkin on ruiskutettu samalla sävyllä. Lisäksi pikkuauton mustat muoviosat puskureita myöten ovat nyt korinväriset.
Kontrastia sinisyydelle saadaan vanteiden valkoisista reunoista, ja myös etu- sekä sivuvilkut ovat valkoiset. Yksittäiskappaleen lähtökohtana palvelleen Panda 4×4 Sisleyn sisusta oli nähnyt jo parhaat päivänsä, joten sitäkään ei lähdetty entisöimään alkuperäisen kaltaiseksi. Sen sijaan Niels van Roij Designin tiimi päätyi kokonaan uuteen pehmeästä nahasta tehtyyn verhoiluun, joka kattaa istuinten lisäksi ovipaneelit sekä kojelaudan. Nahan ruskeat ja murretun valkoisen sävyt ovat kuulemma saaneet inspiraationsa Välimeren maiden arkkitehtuurista.
Penkkien keskiosat on verhoiltu pienillä neliöillä kuvioidulla kankaalla Pandan kulmikkaan sivuprofiilin mukaisesti. Mittaristoa täydentää kojelaudan päällä komeileva kaltevuusmittari, mikä antaa osviittaa pikkuauton kyvyistä maastossa. Miestä kanootissa esittävä Sisleyn logo löytyy lisäksi kojelaudasta, ratista sekä oviverhoiluista muistuttamassa Piccolo Lusson lähtökohdasta. Takaluukun pohja on puolestaan päällystetty tiikkipuulla samaan malliin kuin äskettäin esittelemässämme Castagna Milanon Fiat 500e:ssä.
Niels van Roij Design ei mainitse mitään luomuksensa tekniikasta, eli se lienee edelleen alkuperäisellä tasolla. Panda 4×4:n voimanlähteenä palveli tasan 49 heppaa tuottava litran kokoinen neloskone, jonka tuottamat heposet välitettiin kaikille neljälle pyörälle itävaltalaisen Steyr-Puchin valmistaman nelivedon kautta. Nelivetomallin repertuaariin kuului myös erityisen lyhyt ykkösvaihde sekä jäykkä taka-akseli. Koska moottori on myös fyysiseltä kooltaan varsin pieni, täysikokoinen varapyörä mahtuu vielä sen kylkeen nokkapellin alle.
Jos Panda-kiinnostus heräsi, Piccolo Lusson voi hakea itselleen Udenin kaupungissa sijaitsevasta Kaeve Carsin toimipisteestä tasan 30 000 euron hintaan. Mm. farmarikorisen Tesla Model S:n aiemmin luoneen Niels van Roij Designin mukaan Panda antaa esimakua myös firman tulevaisuudesta, joten luvassa saattaa olla lisää tyylikkäästi rakennettuja restomodeja.
Suosittelemme