1990-luvulla BMW:n aloitusmallina toimi 3-sarjasta pätkäisty Compact. Töpöperäinen auto on jäänyt melkoiseksi harmaavarpuseksi baijerilaismerkin komeassa historiassa, mutta tämän jutun yksilö on todellinen susi lampaiden vaatteissa.
E36 Compact kärsi uutena siitä, että taka-akselisto napattiin säästösyistä E30-edeltäjäsukupolven 3-sarjasta. Tämän myötä ajettavuus oli huonompi kuin muissa aikansa Kolmosissa, ja Compact-korinen M3:kin jäi vain tehtaan tuotekehitysosaston harjoituskappaleeksi. Tehtaan jäljiltä Compactin nokalle sai parhaimmillaan 323ti:n 170-heppaisen suoran kuutosen, mutta auton keulalle mahtuu tarpeeksi kenkälusikoimalla vaikka V12.
Tällaisella voimanlähteellä varustettu Compact on parhaillaan tarjolla Sport Auto -nimisessä liikkeessä Norjan Skienin kaupungissa. Auton rakentaja aloitti kuulemma lähes 16 vuotta siten projektin, jonka tarkoituksena oli mahdollisimman ison moottorin sovittaminen pikku-Bemarin keulalle. Voimanlähdevalinta kohdistui baijerilaismerkin V12:een, mutta 750i:n ja 850i:n ”tavallisen” täysimoottorin sijasta pannuksi valittiin M-osaston tuunaama 5,6-litrainen V12 850 CSi:stä.
Bonuksena tuli myös myllyyn kytketty manuaalivaihteisto. Myyjän mukaan alusta on päivitetty E36 M3:n osilla, mutta taka-akselista ei ole tietoa. Compactin yksinkertaisempaa taka-akselistoa käytettiin aikanaan myös M:n kuutoskoneella ryyditetyssä Z3 Roadsterissa ja Coupéssa, joten ehkäpä tässä autossa on tyydytty samaan ratkaisuun. Teholukemaksi kerrotaan 400 heppaa, eli 850 CSi:n alkuperäisestä 380 hevosvoimasta on pistetty vielä jonkin verran paremmaksi.
Suosittelemme
Myös penkit, mittaristo ja kojelauta on napattu M3:sta. Vanteina käytetään puolestaan Hartge-replikoita, ja kulkuasento on sopivan matala. Uniikin Compactin mittarissa on 104 000 kilometrin ajomäärä, ja hintalapussa lukee puolestaan 299 000 Norjan kruunua. Se on tämän hetken kurssin mukaan noin 30 000 euroa, mikä alkaa olla samaa tasoa siistin ja vähän ajetun E36 M3:n kanssa.