Pidempi sähköbussi esiteltiin – samalla VW ID.Buzz tekee myös debyyttinsä USA:ssa

Vajaan vuoden markkinoilla ollut VW ID.Buzz on retrohenkisen muotoilunsa ansiosta sympaattinen ilmestys, mutta tilojensa osalta auto ei ole yltänyt edeltävien polttomoottoribussien tasolle. Nyt tilanne kohentuu Buzzin pidemmän version myötä.

Nostalgisia hippi- ja surffausmielikuvia välittävä auto esiteltiin teemaan sopivasti Kalifornian Huntington Beachilla. Paikka selittyy myös sillä, että ID.Buzzin myynti Atlantin toisella puolella alkaa vasta nyt pitkän mallin myötä. Uutuusversion pituus on kasvanut 25 sentillä 4,96 metrin kokonaismittaan, ja myös akseliväli on venähtänyt 25 sentin verran. Tämän myötä on syntynyt mukavasti tilaa autoon tarjolla olevalle kolmannelle penkkiriville, jonka saa muuten jatkossa myös ”pätkämalliin”.

Kuva: Volkswagen

Pitkän version kolmannelle riville sopii kaksi henkilöä, kun taas keskirivin vaihtoehdoksi saa joko kolmen istuttavan penkin tai kaksi erillisistuinta. Takimmaisen penkkirivin voi kaataa lattian tasolle tai poistaa kokonaan, ja tavaratilan volyymi on istuinjärjestelyistä riippuen 306-2469 litraa. Lisäksi pitkään malliin on helpompi astua sisään reilut 19 senttiä perusversiota leveämpien liukuovien kautta.

Kuva: Volkswagen

Kasvaneita mittoja on hyödynnetty myös sähkötekniikassa, koska pitkään versioon saa isomman 85 kWh:n akkupaketin. Lisäksi autossa on aiempaa tehokkaampi sähkömoottori, joka tuottaa 286 hevosvoimaa takapyörille välitettäväksi. Tämän myötä nollasta sataan -kiihdytys sujuu 7,9 sekunnissa, mutta tarjolla on vielä tehokkaampikin vaihtoehto.

Kuva: Volkswagen

Se on kahdella sähkömoottorilla ryyditetty nelivetoinen ID.Buzz GTX. Tämä malli kiihtyy 339 hepan myötä 6,4 sekunnissa sataseen, mutta huippunopeus on tässäkin tapauksessa rajoitettu vain 160 km/h:n lukemaan. Pitkien versioiden toimintasäteitä ei ole vielä kerrottu, mutta ne lienevät 400-500 kilometrin luokkaa. Erityisesti Suomen oloissa hyötyä on myös uudesta lämpöpumpusta, jonka myötä onnettomaksi osoittautuneen lämmityslaitteen pitäisi olla historiaa.

Latausteho on puolestaan jatkossa 200 kilowattia, ja akkujen pitäisi täyttyä 10 prosentista 80 prosentin tasolle 25 minuutissa. Pitkään malliin saa myös koko VW-konsernin suurimman panoraamakaton, jolla on mittaa 154 senttiä. Uusien lisävarusteiden joukkoon kuuluu lisäksi tuulilasin heijastusnäyttö, ja keskiruudun alla olevat liukukytkimet saavat vihdoinkin valaistuksen. Lisäksi tarjolle tulee autonominen pysäköintitoiminto, jota voi ohjata jopa auton ulkopuolelta älypuhelimen avulla.

Suosittelemme

Kuva: Volkswagen

Pitkän mallin myynnin aloitusajankohtaa ja hintoja Euroopan markkinoilla ei ole vielä julkaistu. Myöhemmin tulossa on vielä täyssähköinen California-matkailuauto pitkän ID.Buzzin pohjalta, jolloin hippiunelmat muuttuvat viimeistään todellisuudeksi.

Kuva: Volkswagen
Kuva: Volkswagen
Kuva: Volkswagen
LähdeAuto Bild

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tämä auto aiheutti tuskaa Ison-Britannian poliisille – Opelin tai Vauxhallin sedanin koriin tehty tuplaturbotykki oli aikansa nopein neliovinen tuotantoauto

Opelin takavetoiset voimaversiot ovat merkin nykymalliston valossa vain kaukainen muisto, joten harva uskoisi, että reilut kolme vuosikymmentä sitten maailman nopein neliovinen tuotantoauto oli omaa sukua Opel. Asiaa selittää paremmin se, että tämän projektin toisena osapuolena toimi Lotus.

Tämä Fiat haastoi ominaisuuksillaan jopa S-luokan Mersun – 130 jäi kuitenkin myynnilliseksi flopiksi

Nykyään isojen luksussedanien pelikenttä on lähes täysin saksalaisten premium-merkkien hallussa, mutta reilut puoli vuosisataa sitten asia oli vielä toisin. Esimerkiksi Fiatin tarjonta ulottui kaiken kansan pikkuautoista edustussedaniin, joka jäi kuitenkin italialaismerkin osalta lajinsa viimeiseksi.

Tämä Ford Mustang vaati yli 5500 työtuntia – Ringbrothersin ”Kingpin” on yksi SEMA Show’n tähdistä

SEMA Shown kohokohtiin ovat jo vuosia kuuluneet Ringbrothersin luomukset, joiden sarja saa jatkoa tänäkin vuonna.

Alfa Romeo ja Maserati yhdistävät voimansa erikoismallien suhteen – luvassa on räätälöintien lisäksi supereksklusiivisia autoja

Alfa Romeo ja Maserati ovat monikansalliseen Stellantis-konserniin kuuluvia italialaismerkkejä, joista kummallakaan ei ole mennyt viime vuosina erityisen hyvin. Ratkaisua tilanteeseen haetaan merkkien entistä tiiviimmästä yhteistyöstä, joka koskettaa myös Alfan ja Maseratin yksilöintiohjelmia.

Tyyliniekan uusimmat