Stellantis-konsernin ranskalaismerkki Peugeot järjesti äskettäin E-Lion Day -nimisen tilaisuuden, jossa keskityttiin päivän nimen mukaisesti merkin tuleviin sähköuutuuksiin. Niitä on tulossa useaan eri autoluokkaan.
Peugeotin väki kertoi, että E-3008-nimen saava sähkö-SUV on ensimmäinen malli koko Stellantis-konsernissa, jossa käytetään uutta STLA Medium -pohjalevyä. Auto lanseerataan kuluvan vuoden jälkimmäisen puoliskon aikana, ja tarjolle tulee kuulemma kolme eri voimanlähdevaihtoehtoa. Toimintasäteeksi luvataan parhaimmillaan jopa 700 kilometriä.

3008:n isoveljenä on toiminut polttomoottorien aikakaudella samalta pohjalta tehty 5008, ja tämä sukulaisuussuhde saa jatkoa myös tulevien sähköautojen osalta. Uusi E-5008 esitellään Peugeotin mukaan hyvin pian E-3008:n jälkeen, ja molemmat mallit on suunniteltu ensisijaisesti sähköautoiksi. Ranskalaiset tarjoavat kuitenkin vielä muitakin käyttövoimavaihtoehtoja niille markkinoille, joilla esimerkiksi latausinfrastruktuuri ei ole vielä tarpeeksi hyvällä tasolla.
Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että STLA Medium on suunniteltu myös hybridivoimalinjoja varten. Peugeotin toimitusjohtaja Linda Jackson vahvisti lisäksi, että vuoteen 2025 mennessä tulossa olevien viiden uuden sähkö-Pösön joukkoon kuuluu myös E-308 SW. Se toimii ranskalaisvastineena jo aiemmin esitellylle täyssähköiselle Opel Astra -farmarille, joka jakaa saman tekniikan E-308:n kanssa.

Peugeot kertoi myös, että hatchback-korinen E-308 ja tuleva farkkumalli saavat uuden sähkömoottorin, joka tuottaa 156 hevosvoiman huipputehon. Toimintasäteeksi luvataan noin 400 kilometriä, ja taloudellisuuden mainostetaan olevan luokkansa parasta tasoa. E-3008:n, E-5008:n sekä E-308:n kahden sähköversion lisäksi tulossa on vielä viidentenä uutuutena tuoreen 408-crossoverin sähkömalli, joka saa luonnollisesti E-408-nimen.
Suosittelemme
Peugeotin tavoitteena on tarjota sähköversio jokaisesta mallistaan vuoteen 2025 mennessä, ja vuoteen 2030 mennessä kaikkien Euroopassa myytävien Pösöjen pitäisi olla täyssähköisiä. Siirtymävaiheessa tarvitaan kuitenkin vielä muitakin voimanlähteitä, joita edustaa uusien mietojen hybridien valikoima. 208, 2008, 308, 3008, 5008 ja 408 saavat tämän myötä voimalinjan, jonka polttomoottorina toimii joko 100- tai 136-heppainen 1,2-litrainen PureTech-bensaturbo. Sen voimavarat välitetään etupyörille kuusipykäläisen kaksoiskytkinvaihteiston kautta, joka kätkee sisäänsä myös 29 hevosvoimaa tuottavan sähkömoottorin.

Peugeotin mukaan uudet moottorit parantavat taloudellisuutta 15 prosentilla, vaikka pelkän sähkön voimin vain pieniä matkoja. 3008:n kaltaisen auton pitäisi kuitenkin pystyä toimimaan sähkövoimalla noin 50 prosenttia ajoajasta kaupunkiolosuhteissa.