Peugeot herättää henkiin klassisen 504 Coupén – tutkielma esitellään Pariisin autonäyttelyssä

Peugeot 504 kuuluu leijonamerkin legendaarisimpiin automalleihin. Tyylikkäästi muotoiltu sedan esiteltiin vuonna 1968, ja auto säilyi tuotannossa 1980-luvun alkupuolelle asti. Ikiliikkujan maineeseen noussut avolavaversio oli vieläkin pitkäikäisempi ilmestys. Se pysyi Ranskassakin valmistuksessa vuoteen 1993, ja Nigeriassa sen kokoonpano jatkui peräti vuoteen 2006 saakka.

-- MAINOS --

504:n pick-up nosti Afrikan pyörille, mutta mallisarjalla oli myös erityisen elegantti puolensa. Se nähtiin ensimmäistä kertaa kevään 1969 Geneven autonäyttelyssä, kun Pininfarinan piirtämät coupé- ja avoversio tuotiin julkisuuden valokeilaan. Vähäeleisen tyylikkäät kaksioviset kävivät lähes köyhän miehen Ferrareista, ja tässä tapauksessa vertaukselle löytyy sananmukaista katetta. Itse Enzo Ferrari ajoi nimittäin 504 Coupélla arkiajonsa 1970-luvun alkupuolella.

Peugeotin mallistossa on nähty 504:n jälkeenkin tyylikkäitä kaksiovisia, mutta viime vuosina ne ovat loistaneet poissaolollaan. Leijonamerkin toimitusjohtaja Jean-Philippe Imparato lupaili jo alkuvuodesta, että Peugeot esittelee pikapuoliin joukosta erottuvan ja radikaalin konseptin, joten nyt oli lupa odottaa jotakin tavallisista Pösöistä poikkeavaa. Tämä tutkielma lanseerataan lokakuun alussa ovensa avaavassa Pariisin autonäyttelyssä, ja siitä julkaistiin jo nyt ensimmäinen tiiserikuva.

-- MAINOS --




Kuva on vielä varsin hämärä, mutta tärkein erottuu silti. Siinä komeileva auto on nimittäin ilmiselvä 504 Coupén uudelleentulkinta moderneilla muotoiluelementeillä höystettynä. Niin kattolinja, haikeula kuin takaluukunkin muodot ovat saaneet selviä vaikutteita klassikosta, mutta konseptin tekniikasta ei ole vielä mitään tietoa. Alkuperäinen 504 Coupé oli takavetoinen, mutta Peugeotin nykymallisto on kokonaan etuvetopohjainen.

Tutkielmaa on kuulemma kehitetty peräti kaksi vuotta, joten se ei välttämättä jää pelkäksi yksittäiskappaleeksi. Toivottavasti Peugeot rohkaistuisi tekemään sen pohjalta tuotantomallin, koska tyylikäs kaksiovinen coupé olisi juuri sitä, mitä Pösön muuten hieman tylsä nykymallisto kaipaisi piristysruiskeekseen.

Pirkan Kellon kuuma kello
Kaupallinen yhteistyö

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

508 PSE ei jää ainokaiseksi – Peugeot tuo myyntiin sporttiversiot kaikista uusista malleistaan

Vaikka Peugeot ei ole koskaan ollut mikään urheiluautomerkki, sillä on hieno historia erilaisten sporttiversioiden osalta. Nyt ranskalaiset aikovat jälleen...

Klovnin auto vai tyylikäs retro-roadster – espanjalainen Hurtan pukee Mazda MX-5:n uusvanhaan asuun

Mazda MX-5 pitää edelleen kunniakkaasti yllä kompaktien takavetoisten roadsterien perinnettä, joka syntyi jo vuosikymmeniä sitten Brittein saarilla. Nyt espanjalainen...

40 lisäheppaa tonnilla – ABT Sportsline tarjoaa uutta tuning-boksia VW-konsernin 1.5 TSI -koneeseen

Saksalainen ABT Sportsline on tarjonnut VW-konsernin turbokoneita piristäviä virityksiä sitten ammoisen 1.8 T:n päivien. Nyt maineikas tuning-paja lanseerasi uuden...

Mersun hinnat alkaen -sähköauto esiteltiin – EQA on tehty GLA:n pohjalta

Jo pari vuotta markkinoilla ollut täyssähköinen Mercedes-Benz EQC on jäänyt kauaksi myyntimenestyksestä. Sähköautokauppaan yritetään nyt saada vauhtia huomattavasti edullisemman...

Teslan lataaminen osa 1: hidaslataus

Tesloilla on ajettu Suomessa kohta viidentoista vuoden ajan. Sähköautoilun murros on aiheuttanut runsaasti muutoksia auton lataamiseen, ja etenkin vanhempien...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.