Peugeot herättää henkiin klassisen 504 Coupén – tutkielma esitellään Pariisin autonäyttelyssä

Peugeot 504 kuuluu leijonamerkin legendaarisimpiin automalleihin. Tyylikkäästi muotoiltu sedan esiteltiin vuonna 1968, ja auto säilyi tuotannossa 1980-luvun alkupuolelle asti. Ikiliikkujan maineeseen noussut avolavaversio oli vieläkin pitkäikäisempi ilmestys. Se pysyi Ranskassakin valmistuksessa vuoteen 1993, ja Nigeriassa sen kokoonpano jatkui peräti vuoteen 2006 saakka.

504:n pick-up nosti Afrikan pyörille, mutta mallisarjalla oli myös erityisen elegantti puolensa. Se nähtiin ensimmäistä kertaa kevään 1969 Geneven autonäyttelyssä, kun Pininfarinan piirtämät coupé- ja avoversio tuotiin julkisuuden valokeilaan. Vähäeleisen tyylikkäät kaksioviset kävivät lähes köyhän miehen Ferrareista, ja tässä tapauksessa vertaukselle löytyy sananmukaista katetta. Itse Enzo Ferrari ajoi nimittäin 504 Coupélla arkiajonsa 1970-luvun alkupuolella.





Peugeotin mallistossa on nähty 504:n jälkeenkin tyylikkäitä kaksiovisia, mutta viime vuosina ne ovat loistaneet poissaolollaan. Leijonamerkin toimitusjohtaja Jean-Philippe Imparato lupaili jo alkuvuodesta, että Peugeot esittelee pikapuoliin joukosta erottuvan ja radikaalin konseptin, joten nyt oli lupa odottaa jotakin tavallisista Pösöistä poikkeavaa. Tämä tutkielma lanseerataan lokakuun alussa ovensa avaavassa Pariisin autonäyttelyssä, ja siitä julkaistiin jo nyt ensimmäinen tiiserikuva.

Kuva on vielä varsin hämärä, mutta tärkein erottuu silti. Siinä komeileva auto on nimittäin ilmiselvä 504 Coupén uudelleentulkinta moderneilla muotoiluelementeillä höystettynä. Niin kattolinja, haikeula kuin takaluukunkin muodot ovat saaneet selviä vaikutteita klassikosta, mutta konseptin tekniikasta ei ole vielä mitään tietoa. Alkuperäinen 504 Coupé oli takavetoinen, mutta Peugeotin nykymallisto on kokonaan etuvetopohjainen.

Tutkielmaa on kuulemma kehitetty peräti kaksi vuotta, joten se ei välttämättä jää pelkäksi yksittäiskappaleeksi. Toivottavasti Peugeot rohkaistuisi tekemään sen pohjalta tuotantomallin, koska tyylikäs kaksiovinen coupé olisi juuri sitä, mitä Pösön muuten hieman tylsä nykymallisto kaipaisi piristysruiskeekseen.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Jälleen uusi päästöjen uhri – BMW M2:n päivät ovat pian luetut Euroopassa

Jatkuvasti tiukentuvat päästömääräykset aiheuttavat Euroopan markkinoilla melkoisia ongelmia eri valmistajien tehokkailla polttomoottoreilla varustetuille malleille. Nyt päästöjen uhriksi on joutumassa...

Uutta tyyliä perheautoon – venäläispaja teki Ford Focuksesta tuulilasittoman speedsterin

Automaailmassa on viime vuosina lanseerattu katottomia ja tuulilasittomia speedstereitä eri superautojen pohjalta. Niinpä nämä luomukset ovat jääneet vain harvojen...

Tässä on pienoismallien Rolls-Royce – 1:8-kokoisen Cullinanin hinnat alkavat reilusta 15 000 eurosta

Rolls-Royce laajensi mallistoaan muutama vuosi sitten Cullinaniksi nimetyllä katumaasturilla. Siitä täytyy pulittaa verottomanakin yli 300 000 euroa, eli kyseessä...

Ford Cosworthin kuuluisa takasiipi sai innoituksen Punaisen Paronin lentokoneesta

Kukapa autohullu ei muistaisi Cossu-Eskon hurjaa kaksoistakasiipeä 90-luvun ralli- ja siviilimaailmasta. Harva kuitenkaan tietää, että siipiä piti alun perin...

Legendaarinen lyhytelokuva saa uuden tulkinnan – Charles Leclerc tykittää tänä viikonloppuna Monacon kaduilla Ferrari SF90 Stradalella

Ranskalaisohjaaja Claude Lelouchin C’était un rendez-vous vuodelta 1976 kuuluu alansa klassikoihin autohörhöjen piireissä. Nyt se saa uuden tulkinnan, jota...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...