Keskiluokan perinteiset automallit ovat katoamassa kovaa vauhtia erilaisten crossoverien tieltä. Nyt tähän joukkoon liittyy uusi Peugeot 408, joka ei kuitenkaan korvaa mitään olemassa olevaa autoa.
Citroën C5 X:n sisarmallina toimiva uutuus sijoittuu sen sijaan leijonamerkin valikoimassa edelleen tarjolla olevan sedan-korisen 508:n alapuolelle. Lähimpiin kilpailijoihin kuuluu edellä mainitun Sitikan ohella myös esimerkiksi Renault Arkana, joka on kuitenkin pykälää pienempi. Euroopan ja Kiinan markkinoilla alkuvuodesta 2023 myyntiin tuleva 408 on tehty monen muunkin nyky-Pösön alta löytyvän EMP-perusrakenteen varaan. Auton pituus on karvan verran alle 4,7 metriä. ja vajaan 2,8 metrin akseliväli on samaa tasoa C5 X:n kanssa. Näiden lukemien myötä 408:n pitäisi olla Peugeotin nykymalliston tilavin vaihtoehto.
Korkeutta autolle on siunaantunut alle 1,5 metriä, eli se on selvästi varsinaisia katumaastureita matalampi. 408:n ja C5 X:n sukulaisuus näkyy ainoastaan etusivulasien muodoissa, mutta muuten koripaneelit ovat omansa. Peugeotin design on paljon Citroënia terävämpää, ja takalasi on coupé-hengen mukaisesti viistommassa kulmassa. Muotoilun erikoisuuksiin kuuluvat Peugeotin kissankorviksi kutsumat kohoumat katon takaosassa, joiden pitäisi optimoida peräpään aerodynamiikkaa.
C5 X:n tavoin perusvoimanlähteenä toimii kolmipyttyinen 1,2-litrainen PureTech-bensaturbo, jonka tuottamat 130 hevosvoimaa välitetään etupyörille kahdeksanvaihteisen automaatin kautta. Enemmän suorituskykyä etsiville tarjotaan kahta pistokehybridiä, jotka ovat myöskin etuvetoisia. Polttomoottorina palvelee 1,6-litrainen turbonelonen, ja kokonaisteho on joko 180 tai 225 heppaa. Sähköisiä toimintamatkoja ei ole vielä kerrottu, mutta 12,4 kWh:n akku latautuu parhaimmillaan täyteen hieman alle kahdessa tunnissa. Myöhemmin valikoimaa täydentää myös täyssähköinen versio.
Suosittelemme
408:n sisusta noudattaa Peugeotin nykytyyliä, eli i-Cockpit-järjestelyn mukaisesti digitaalimittaristoa katsellaan pienikehäisen ratin ylitse. Keksikonsolin 10-tuumainen näyttö on puolestaan kallistettu hitusen kuljettajaa kohti. Herkut riippuvat luonnollisesti varustetasosta, mutta 408:aan saa esimerkiksi hierovat penkit, nappanahkaisen verhoilun, panoraamakaton ja Focalin 690-wattisen äänentoistojärjestelmän. Tarjolla on myös monenlaisia ajoavustimia neljällä kameralla varustetusta 360 asteen pysäköintiavustimesta pimeänäköjärjestelmään, ja Drive Assist 2.0 -niminen paketti on tulossa muutama kuukausi auton lanseerauksen jälkeen.
Ensimmäisten autojen pitäisi tulla myös Suomeen ensi vuoden alussa, ja ennakkomyynti starttaa jo tulevan syksyn aikana.