Peugeot 504 Coupén uudelleensyntymä sähköautona jäi vain tutkielman asteelle – ranskalaisspesialisti sähköistää sen sijaan alkuperäisen klassikon

Peugeot esitteli muutama vuosi sitten e-Legend-nimisen konseptiauton, joka oli saanut vahvoja vaikutteita vanhasta 504 Coupésta. Täyssähköinen kaunotar jäi valitettavasti vain tutkielman asteelle, mutta sähköllä kulkeva klassinen 504 Coupé on sen sijaan totta.

Asialla on Retrofuture-niminen ranskalaispaja, joka on sähköistänyt ennenkin klassikkoautoja. Portfolioon kuuluvat mm. Kuplavolkkari, Porsche 911:n G-malli sekä BMW 2002. Retrofuture on ottanut tavoitteekseen sähkötekniikan tarjoamisen mahdollisimman moneen klassikkoon, joten kaksiovisen 504:n lisääminen valikoimaan kuulostaa loogiselta. Nyt esitellyn auton hopea ulkoväri ja sininen sisusta ovat saaneet inspiraationsa e-Legendin sävyistä, mutta samalla ne ovat myös uskolliset alkuperäiselle 504 Coupélle.

504:n kaunislinjaista coupé-versiota valmistettiin todella pitkään, eli keväästä 1969 aina kesäkuuhun 1983 asti. Ajattoman hillityt muodot olivat peräisin italialaiselta Pininfarinalta, kun taas tekniikka napattiin lähes sellaisenaan vuonna 1968 esitellystä neliovisesta 504:stä. Coupé ja sen rinnalla tarjottu avomalli saivat kuitenkin lyhyemmän akselivälin. Vähäeleisen tyylikkäät korit valmistettiin Pininfarinan Torinon tehtaalla, josta ne kuljetettiin junalla Ranskan Sochaux’ssa sijainneelle Peugeotin tuotantolaitokselle. Siellä italialaiset korit yhdistettiin ranskalaisen moottorin, vaihteiston ja alustarakenteiden kanssa.





Retrofuture sovittaa sen sijaan alkuperäisen bensakoneen tilalle sähkömoottorin, jonka huipputehoksi kerrotaan 104 hevosvoimaa. Jatkuvasti käytössä on kuitenkin ainoastaan 27 heppaa. Hetkellisen huipputehon myötä saavutetaan parhaimmillaan 150 km/h:n nopeus, ja akkujen kapasiteetti on 31,8 kWh. Akkupaketti painaa noin 200 kiloa, mutta 504 Coupén kokonaismassa ei kasva kuin muutamalla kilolla alkuperäiseen verrattuna. Retrofuturen ilmoittamien virallisten tietojen mukaan toimintasäde on 165 kilometriä osittain kaupunkiajoa sisältävällä reitillä, joten pelkässä kaupunkikäytössä range voi olla vielä muutaman kilometrin pidempi.

Täyssähköisen 504 Coupén voi tilata vaikka heti, mutta ensimmäiset asiakasautot on luvattu toimittaa vasta heinäkuussa 2022. Jos Retrofuturelle toimittaa oman Pösönsä, pelkän muutostyön hinnaksi kerrotaan 20 000 euroa. Koko paketin auton kera saa puolestaan 32 000 eurolla, joten muutostyö on arvokkaampi kuin itse auto. 3000 euron lisähinnalla saa viisi kilowattituntia lisää akkukapasiteettia, ja 1500 eurolla tarjolla on vielä modernin sähkötekniikan kaveriksi sopiva tietoviihdejärjestelmä kosketusnäytöllä.



Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.