Volkswagen dominoi rallin MM-sarjaa vuosina 2013-2016, jolloin saksalaistiimi kahmi itselleen lähes kaiken voitettavan. Jälki oli komeaa katseltavaa, kun Polo WRC:llä napattiin 43 voittoa 53 rallista, joihin autolla osallistuttiin. Neljän kauden tuloksena oli neljä merkkimestaruutta ja Sébastien Ogierin neljä peräkkäistä maailmanmestaruutta, mikä veti kilpailijat varsin hiljaisiksi.
Vuoden 2016 lopulla Volkswagen kuitenkin ilmoitti, että se vetäytyy rallin MM-sarjasta saavutettuaan kaiken haluamansa. Päätöksen taustalla vaikuttivat toki myös VW-konsernia ravistelleen päästöskandaalin tuomat säästöpaineet ja tuotekehitysrahojen suuntaaminen yhä enemmän sähköautoihin. Volkswagen ei kuitenkaan luopunut rallista kokonaan, ja viime aikoina tiimi on kehittänyt uutta kilpuria WRC-sarjan ykköstykkien alapuolelle sijoittuvaan WRC 2-luokkaan, jossa ajetaan ns. R5-autoilla.
Uusi ralliauto on tehty nykykorimallin Polon pohjalta, ja se on nimetty GTI:ksi lähinnä markkinointisyistä. Tuotanto-GTI on etuvetoinen, mutta ralliauto raapii joka nurkasta. Sitä vauhdittaa turboahdettu 1,6-litrainen neloskone, joka tuottaa 272 hevosvoimaa ja tasan 400 newtonin maksimiväännön. Voima ohjataan kaikille neljälle pyörälle viisipykäläisen sekventiaalivaihteiston kautta, ja 1320 kilon painoisen rallitykin pitäisi pinkaista nollasta sataan 4,1 sekunnissa.
Suosittelemme
VW:n tehdastalli tuo tuoreen Polon lokakuun lopussa ajettavaan Katalonian ralliin, joka jää auton ainoaksi kilpailuksi tehtaan väreissä. Tämän jälkeen R5-luokan Polo GTI toimii yksityistiimien kisapelinä sekä kansallisissa että kansainvälisissä sarjoissa. Auton debyytille haetaan maksimaalista julkisuutta, ja niinpä kuskiksi on palkattu todellinen nimimies. Uutta Poloa puikottaa nimittäin vuoden 2003 maailmanmestari, eli norjalainen Petter Solberg.
Hän lopetti ralliuransa vuonna 2012 juuri Katalonian MM-rallissa, ja tätä nykyä showmiehenä tunnettu norjalainen ajaa rallicrossia VW:llä ruotsalaisen PSRX-tallin väreissä. Merkki on siis hänelle tuttu jo rallicrossin MM-sarjasta, mutta rallissa vierelle tarvitaan myös kartanlukija. Espanjassa Solbergille nuotteja lukee Veronica Engan, joka kuuluu rallin harvoihin naispuolisiin karttureihin.
Solberg tuntuu olevan innoissaan kertaluonteisesta paluustaan rallin pariin. Hän testasi uutta Poloa ensimmäistä kertaa jo tammikuussa Ruotsissa, jolloin auto pelasi kuulemma kuin unelma. Norjalainen tykkää myös Katalonian rallin vaihtelevista sora- ja asfalttipinnoista, joten odotettavissa on mielenkiintoinen kisa myös WRC 2 -luokassa.