Perinteikäs Opel-tuunaaja otti käsittelyynsä uuden Astran – tässä on Irmscherin tulkinta saksalais-ranskalaisesta kompaktiautosta

Irmscher oli Opelin kulta-aikoina monelle tuttu nimi erilaisten virityspalikoiden valmistajana. Viime aikoina Irmscheristä ei ole juuri kuultu, mutta firma on edelleen toiminnassa.

Irmscher on jatkanut tuning-osien kehittämistä Opeleihin kaikki nämä vuodet. Sporttimallit ovat kuitenkin loistaneet poissaolollaan Opelin nykyvalikoimassa, joten Irmscher on keskittynyt tekniikan virittämisen sijasta lähinnä ulkonäköä kohentaviin osiin. Nyt se on ottanut käsittelyynsä upouuden Astran, joka on ensimmäistä kertaa mallisarjan historiassa osittain ranskalainen. Kompaktiluokan Opel on nimittäin tehty samalle Stellantis-konsernin perusrakenteelle, joka löytyy esimerkiksi Peugeot 308:n alta.

Hot hatchien luokkaan kuuluvaa OPC-versiota Astrasta ei ole saanut enää pitkään aikaan, ja myös uutuuden osalta sporttihenkeä etsivien täytyy tyytyä GS Line -varustetasoon. Sen ja muidenkin uusien Astrojen ulkonäköä voi höystää Irmscherin korisarjalla, joka koostuu useasta eri palikasta. Etupuskurin alle sovitetaan melko massiivisen oloinen etuspoileri, jonka linjat jatkuvat myös sivuhelmojen ja takapuskurin kulmapalojen osalta. Niitä täydentää iso diffuusori, mutta pakoputkenpäitä on turha etsiä edes Irmscherin takapuskurin alta.

Pakettiin kuuluu lisäksi katon takareunaan sovitettava spoileri sekä haluttaessa toteutettava kaksivärimaalaus tai -teippaus. Sitä höystetään vielä punaisilla raidoilla ja Irmscherin logoteksteillä. Tarjolle tulee myös alustan 30 millin madallus, joka näyttää ainakin tietokoneavusteisissa kuvissa jo turhankin radikaalilta esimerkiksi hidastetöyssyjä silmälläpitäen. Lisäksi saatavilla on Cosmo Star – ja High Star -nimiä tottelevia 19-tuumaisia vanteita, kun taas Turbo Star -kiekot ovat tuumaa pienemmät.

Suosittelemme

Sisustaakaan ei unohdeta, ja sinne kaavaillaan mm. ruostumattomasta teräksestä tehtyjä kynnyslistoja, velours-mattoja sekä erilaisia nahkaverhoiluja niin istuimiin kuin ovipaneeleihinkin. Tuning-osien hintaa ei vielä kerrota, mutta niiden pitäisi olla saatavilla jo pian. Palikat sopivat Irmscherin mukaan uuden Astran kaikkiin moottoriversioihin, eli parhaimmillaan sporttisen näköisen kompaktiauton pellin alla on hybridivoimalinjasta irtoavat 225 hevosvoimaa.

Lue lisää