Chevrolet Corvette lukeutuu jenkkien harvoihin aitoihin urheiluautoihin, ja Vette-perinteisiin on kuulunut jo 1950-luvulta lähtien työntötankoveekasi ja takaveto. Nykyinen Corvette on lyönyt näennäisesti primitiivisestä tekniikastaan huolimatta monelle eksoottisemmalle superautolle luun kurkkuun niin testiradalla kuin kadullakin, joten yksinkertainen tekniikkapaketti toimii edelleen.
Kehitys ei kuitenkaan pysähdy Vettenkään kohdalla. Chevrolet on tekemässä seuraavan sukupolven Corvettesta ensimmäistä kertaa keskimoottorista, mutta bensaveekasi säilynee autossa jatkossakin. USA:n Marylandissa sijaitseva Genovation Cars on sen sijaan innostunut sähkötoimisesta Corvettesta, ja niinpä firma teki edellissukupolven Z06:n pohjalta varsinaisen sähkötykin. Genovationin luomuksella saavutettiin keväällä yli 330 km/h:n huippunopeus, mikä teki siitä maailman nopeimman katulaillisen sähköauton.
Ennätysauto oli vain yksittäiskappaleeksi jäänyt prototyyppi, mutta nyt Genovation Carsilla on suuremmat suunnitelmat. Yritys aikoo nimittäin tehdä nykyisen C7-korisen Corvette Grand Sportin pohjalta piensarjan sähköurheiluautoja. Valmistusmääräksi kaavaillaan ainoastaan 75 kappaletta, mikä johtunee auton lähes päätähuimaavasta 750 000 dollarin hinnasta. Kiinnostuneiden pitää lisäksi maksaa 250 000 dollarin käsiraha, ja odotusaikakin on varsin pitkä. Ensimmäiset sähkö-Vettet luovutetaan nimittäin asiakkaille vasta loppuvuodesta 2019.
Muhkealla dollarikasalla saa auton, jonka kokonaisteho on yli 660 hevosvoimaa ja vääntö reilut 800 newtonia. Sporttisuutta lisää lähes ihanteellisessa 50:50-suhteessa oleva painonjakauma, ja sähköistä toimintasädettä lupaillaan 290 kilometrin verran normaaliajossa. Urheilullisempi meno hyydyttää akut varmasti nopeammin eikä tavallisen ajon toimintamatkakaan kuulosta suoraan sanottuna kovin vaikuttavalta viimeisimpiin sarjatuotantosähköautoihin verrattuna.
Suosittelemme
Sähkö-Corvette saa nimekseen Genovation GXE, ja sen tunnistaa edelleen Vetteksi ensi silmäyksellä. Korista erottuu muutamia lisäosia, ja perinteiset pyöreät takavalot korvaavat nykyisen Corvetten kulmikkaat perävalot. Lisäksi pakoputket loistavat luonnollisesti poissaolollaan sähköautossa. Sähkö-Vettessä luvataan myös käyttää innovatiivisia ympäristöystävällisiä materiaaleja, ja sisusta sekä muukin auto yksilöidään pitkälti asiakkaan toiveiden mukaisesti. Kärsivällisyyttä asiakkailta ainakin vaaditaan, kun sähkö-Corvettea joutuu odottamaan vielä kolmisen vuotta.