Parannus vai pahennus – Mansory iski kyntensä BMW XM:ään

Maailmasta ei taida tällä hetkellä löytyä muotoilunsa osalta enempää mielipiteitä jakavaa autoa kuin BMW:n SUV-malliston lippulaivana palveleva XM. Auto on mahdollisimman kaukana klassisesta puhdaslinjaisuudesta, joten hyvän maun rajoja usein kolkutelleen Mansoryn tuning-paketti saattaisi kerrankin jopa sopia kohteeseensa.

Entusiasteja on ärsyttänyt XM:n kolhojen muotojen lisäksi auton lähes historialliseksi vääryydeksi koettu status, koska jättimäinen katumaasturi on ikonisista urheilumalleistaan tutun BMW:n M-divisioonan ensimmäinen oma automalli sitten 1970-luvun legendaarisen M1:n. Ajat kuitenkin muuttuvat, joten ehkäpä provosoivan näköinen jätti-SUV toimii nykyään vastaavana huomionherättäjänä kuin keskimoottorinen superauto 45 vuotta sitten.

Kuva: Mansory

XM:n huomioarvoa voi vielä lisätä Mansoryn palikoilla, jotka vievät SUV:n designin entistäkin kauemmaksi siitä mitä ainakin joskus pidettiin hyvänä makuna. Tuning-osat on leivottu taotusta hiilikuidusta, jonka pintaa koristaa marmorimainen kuvio. Auto on saanut tästä materiaalista tehdyt lokasuojanlevitykset niin eteen kuin taakse, ja hiilikuitua löytyy vähintään riittävästi myös etu- ja takapuskurista sekä sivuhelmoista.

XM:n hirviömäistä designia tehostavat erityisen överiksi muotoiltu takadiffuusori ja Transformers-henkinen kattospoileri, kun taas etupuskurin lisäpalikat näyttävät auton takapäähän verrattuna jopa hillityiltä. XM:n perusdesignin ansiosta massaan sotkeutumista ei kuitenkaan tarvitse pelätä keulankaan osalta, ja Mansory on vielä lisännyt erottuvuutta konepellin hiilikuituisella keskiosalla.

Kuva: Mansory

Korinosiin verrattuna tuning-pajan omaa käsialaa olevat vanteet ovat jopa hillityn tyylikkäät Y-kirjaimen muotoisine puolineen. Myös sisusta on kuulemma täysin räätälöitävissä, mutta kuvia siitä ei ole kuitenkaan vielä julkaistu. Sama koskee mahdollisia tekniikkapäivityksiä, joita lienee myös tiedossa BMW:n 4,4-litraiseen tuplaturbokasiin Mansoryn perinteiden mukaisesti. Virityspaja on muuten poistanut autosta kaikki BMW:n logot, joten Münchenissä Mansoryn luomusta ei välttämättä katsota hyvällä vaikka se ei ainakaan onnistu enää rumentamaan XM:ää yhtään enempää.

Kuva: Mansory
Kuva: Mansory
LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Stellantis palkitsee työntekijöitään viime vuoden myynneistä miltei kahdella miljardilla eurolla

Viime vuoden vahvan myynnin jälkeen Stellantis palkitsee ahkeroijansa tuoreella ja muhkealla potilla, sillä työntekijät saavat yhteensä huikeat 1,9 miljardia euroa.

Nelipaikkaisten avo-Mersujen perinteet jatkuvat – uusi CLE Cabriolet korvaa sekä C- että E-sarjan avomallit

Mercedes esitteli viime kesänä aiemmat C- ja E-luokan coupét korvaavan kaksiovisen CLE Coupén, ja samassa yhteydessä vilautettiin myös avoversion ensimmäiset kuvat. Nyt CLE Cabrioletista julkaistiin kaikki viralliset tiedot sopivasti ennen keväällä tapahtuvaa myynnin aloitusta.

Tästä piti tulla BMW i8:n seuraaja – klassisen M1:n henkeä tavoitellut i16 ei kuitenkaan päässyt tuotantoon

BMW:n M-divisioonan lippulaivana toimiva möhkälemäinen XM-katumaasturi on herättänyt melkoisesti tunteita, joista useimmat eivät ole kovin positiivisia. Tunnemyrskyä ei liennyttäne sekään tieto, että asioiden mentyä toisin baijerilaisten valikoimaan voisi nyt kuulua keskimoottorinen urheiluauto alkuperäisen M1:n hengessä.

Jaguar Land Rover hidastaa sähköautosuunnitelmiaan – hybridit saavat lähivuosina suuremman painoarvon

Moni merkki on ilmoittanut julkisuuteen kunnianhimoisia sähköautotavoitteita, joista kiinni pitäminen voi olla kuitenkin vaikeaa markkinoilla viime aikoina tapahtuneiden muutosten jälkeen. Nyt päivitetyistä suunnitelmistaan kertoi intialaisen Tatan omistama brittiyhtymä Jaguar Land Rover.

Tyyliniekan uusimmat