Pankinjohtajan menopelistä historic-kilpuriksi – tällä Alfalla on monta tarinaa kerrottavanaan

Lahden Classic Motor Show’ssa nähtiin monta historic-ralliautoa. Yksi niistä oli Teve Hämäläisen Alfa Romeo Giulietta T.I. aivan 1960-luvun alkupuolelta. Alfa valmistettiin Italiassa vuonna 1961, ja Suomeen auto tuli seuraavan vuoden alussa. Ensimmäinen omistaja oli kainuulainen pankinjohtaja, ja näihin aikoihin liittyy melkoisen erikoinen tarina. Alfan katolle sidottiin nimittäin kuollut karhu, joka tuotiin ajamalla Kainuusta Helsinkiin!

Giulietta siirtyi parin vuoden jälkeen Kainuusta Tikkakoskelle, jossa sen omisti armeijan palveluksessa ollut henkilö. Sieltä auton matka jatkui muutamaa vuotta myöhemmin Muurameen, jossa Alfa viihtyi peräti neljännesvuosisadan. Keken pikkuserkku Pirjo Rosberg osti auton vuonna 1992, ja vuotta myöhemmin siitä tehtiin Rosberg Historic -tiimin rallikilpuri. Giulietta oli tuolloin vielä tummansininen, joka oli auton alkuperäinen värisävy.

-- MAINOS --

dsc00506

Alfa oli maamme ensimmäisiä historic-kilpureita. Sillä ajettiin Porvoossa vuonna 1993 järjestetyssä historic-rallissa, joka oli lajinsa ensimmäinen Suomessa. Giulietta oli kilpailukäytössä neljän vuoden ajan, ja autolla kierrettiin EM-ralleja mm. Tukholmassa, Norjassa ja Englannissa. Alfa oli vuonna 1997 historic-puolella mukana kuuluisassa RAC-rallissa, jossa jo aiemmin keskeyttäneen Tommi Mäkisen maailmanmestaruus varmistui Carlos Sainzin jouduttua jättämään leikin kesken aivan rallin loppumetreillä. Giulietta vedettiin sumujen saarelle Jaguar MK II:lla, jolla osallistuttiin itse kisaankin. Molemmat autot voittivat luokkansa, ja Alfa vedettiin myös takaisin Suomeen trailerilla Jaggen perässä. Jaguarista hävisi tosin kaksi vaihdetta rallin tuoksinassa. Tämän jälkeen Giulietta jäi seisomaan pitkäksi aikaa.

dsc00502

-- MAINOS --




Auton nykyinen omistaja osti Alfan Pirjo Rosbergilta vuonna 2008, ja Giulietta rakennettiin uudestaan kilpa-autoksi noin 10 vuoden seisonnan jälkeen. Auton rekisteritunnus on alkuperäinen Alfan Kainuun ajoilta, mutta väri on muuttunut matkan varrella. Tummansininen sävy haluttiin vaihtaa vähän kirkkaammaksi, ja sopiva sävy löytyi Italiassa Giuliettan 50-vuotisjuhlanäyttelyssä nähdystä pakettiautosta.

Alfalla on kierretty sen toisen rallielämän aikana niin SM- kuin EM-kisojakin. Giuliettalla osallistuttiin viikko ennen Lahden näyttelyä Tšekissä järjestettyyn historic-ralliin, joka päättyi valitettavasti keskeytykseen. Autolla oltiin tukevassa seitsemän minuutin luokkajohdossa, mutta toisen kisapäivän viimeisessä huollossa todettiin, että venttiilinjousi oli mennyt ilmeisesti poikki. Leikki päätettiin jättää kesken, jotta kone ei olisi hajonnut enempää.

-- MAINOS --

dsc00501

Alfassa on alkuperäiseen tyyliin 1300-kuutioinen moottori, mutta pannua on piristetty jonkin verran. Kaasuttimena käytetään yhtä kaksikurkkuista pysty-Solexia, ja moottorista irtoaa nyt noin 100-105 DIN-hevosvoimaa. Vakio-Giuliettassa on n. 80 vanhan SAE-normin mukaista heppaa, joten teho on kasvanut mukavasti. Myös vääntö on lisääntynyt, mutta maksimilukema tulee käyttöön todella ylhäällä, eli noin 5800 kierroksen kohdalla.

dsc00503

Giuliettassa on 1950-luvun Alfan formulan jarrut. Niin edessä kuin takanakin käytetään rumpuja, ja etujarrurummut ovat niin isot, että autoon ei sovi kuin 15-tuumaiset alkuperäisvanteet. Kuppipenkit ja turvakaaret on puolestaan päivitetty viimeksi ajettua Tšekin rallia varten viimeisten turvamääräysten mukaisiksi. Lisäksi autoon on asennettu sammutinjärjestelmä, jota edellytetään EM-kisoissa. Kaikkein vanhimman ikäryhmän mukaisia, eli ennen vuotta 1962 valmistettuja autoja on nykypäivänä aika vähän viivalla. Toivottavasti Giuliettakin saadaan taas pian kisakuntoon Tšekissä sattuneen pikku episodin jälkeen.

dsc00504

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Tässä se nyt on – Hummer syntyi uudelleen yli 1000-heppaisena sähkö-pick-upina

Alkuperäinen Hummer H1 nousi kuuluisuuteen viimeistään Persianlahden sodan myötä, jossa se tunnettiin vielä Humvee-sotilasajoneuvona. Myöhemmin brändin imago luisui vahvasti...

Muskeliherkkua manuaalilla ja vaparikasilla saa pian myös Euroopassa – uuden Mustang Mach 1:n tehoja on leikattu kuitenkin 30 hepalla

Atlantin toisella puolella on myyty jo jonkin aikaa nykyisen Ford Mustangin retrohenkistä Mach 1 -erikoismallia. Nyt poni rantautuu Eurooppaankin,...

Lotuksen täyssähköinen hyperauto pukeutui retroasuun – John Player Special -teemainen Evija debytoi Goodwoodissa 2029 hepan voimin

Koronapandemiasta huolimatta lordi Marchin tiluksilla Ison-Britannian Goodwoodissa nähdään tänäkin vuonna upeita autoja. Netin kautta striimattavan Goodwood SpeedWeekin yksi tähdistä...

Kohuttu Cyberpunk 2077 pitää sisällään ultraviileän Porsche 930 Turbon

Samalla kun pitkään ja hartaasti odotettu Cyberpunk 2077 videopelin julkaisupäivä vihdoin lähenee, tihkuu siitä uusia kuulumisia. Peliä kehittävä puolalainen...

Renaultin kestosuosikki menee täysin uusiksi – Megane eVision enteilee ensi vuonna tulevaa täyssähköistä mallia

Euroopan kompaktiautomarkkinoiden tärkeimpiin malleihin lukeutuva Renault Megane on kuulunut ranskalaisvalmistajan valikoimaan jo vuodesta 1996 lähtien. Nykyinen polttomoottori-Megane on jäämässä...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme.

Lähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.