Paluu tulevaisuuteen – DeLorean tekee comebackin modernina sähköautona

DeLorean DMC-12 nousi Paluu tulevaisuuteen -leffojen ansiosta ikonien joukkoon, vaikka urheiluauton laiskanpulskea PRV-V6 ei pystynyt lunastamaan eksoottisen ulkonäön antamia lupauksia. Nyt uudestisyntynyt DeLorean palaa markkinoille täyssähköautona.

Comebackin taustalla vaikuttaa DeLorean Motor Company -niminen firma, jonka omistaa Liverpoolissa syntynyt Stephen Wynne. Yrityksen päämaja sijaitsee kuitenkin Atlantin toisella puolella Teksasin Humblessa. Uusi DeLorean julkaisi nyt tiiserikuvan ensimmäisestä sähköautostaan, joka on luvattu esitellä vielä tämän vuoden aikana. Tiiserikuvaa seuranneiden hashtagien perusteella uutuuden mallinimeksi tulee EVolved, ja nimelle vaikuttaa olevan katetta ainakin muotoilun osalta.

Tummasävyisessä tiiserikuvassa näkyy nimittäin auto, jossa on samankaltaiset lokinsiipiovet kuin 40 vuoden takaisessa DMC-12:ssa. Tällä kertaa painopiste on urheilullisuuden sijasta ylellisyydessä, joten äänettömän sähkövoimalinjan pitäisi sopia hyvin tähän yhtälöön. Muotoilussa hyödynnetään alan perinnenimiin kuuluvan Italdesignin osaamista, mutta tuotannosta vastaa DeLorean Motor Company itse.

Hinnasta ja myynnin aloitusajankohdasta ei ole vielä mitään tietoa, mutta uutta DeLoreania saatetaan valmistaa vain rajoitettu erä. Tiiserikuvasta erottuu lokinsiipiovien lisäksi paljon alkuperäistä pyöreälinjaisempi konepelti, jonka alla komeilee keulaan upotettu valaistu V-symboli. Se on korvannut klassiset DMC-kirjaimet, jotka komeilivat auton keulalla vielä Italdesignin vuosi sitten julkaisemassa tiiserikuvassa.

Italian tunnetuimpiin design-studioihin lukeutuvan Italdesignin mukanaolo projektissa on myös historian valossa oikeutettua, koska firman perustaja Giorgetto Giugiaro muotoili alkuperäisen DMC-12:n. Hän ei ole tosin firman toiminnassa enää millään tavoin mukana.

Suosittelemme

Italdesign-yhteys saattaa vihjata myös uuden DeLoreanin tekniikasta. Italialaiset tekivät nimittäin viime vuonna yhteistyötä Williams Advanced Engineeringin kanssa EVX-nimisen modulaarisen pohjalevyn kehittämiseksi. Sähköautoihin tarkoitettu perusratkaisu voisi olla ihanteellinen DeLoreanin kaltaiselle pienten tuotantovolyymien valmistajalle. EVX mahdollistaa parhaimmillaan 1000 kilometrin toimintasäteen ja 1360 hevosvoiman maksimitehon, joten ainakin suorituskyvyn osalta klassinen DMC-12 jäisi kirkkaasti sähköuutuuden taakse.

LähdeCarscoops

Lue lisää