Pakurättärin paluu – italialainen koripaja pukee Citroën Berlingon retroasuun

Italialainen Caselani teki muutama vuosi sitten Sitikan klassista aaltopeltipakua muistuttavan retromallin modernin Jumpyn pohjalta. Nyt vuorossa on 2CV:n Fourgonnette-pakettiversion uudelleentulkinta pykälää pienemmän Berlingon perustalta.

Caselanin uusimman retropakun tuotanto alkaa aivan näinä päivinä, eli lokakuun ensimmäinen päivä. Projekti on toteutettu yhteistyössä ranskalaismerkin ja italialaisten välillä, eli 2CV Berlingo Fourgonnette -nimisellä luomuksella on Citroënin virallinen siunaus. Työt auton parissa aloitettiin Italiassa, ja sen jälkeen Caselani ja Citroën tekivät kuulemma yhteistyötä käsi kädessä.

Retroauton inspiraation on haettu alkupään, eli vuoden 1951 2CV Fourgonnettesta. Rättärityyliä haettaessa Berlingo on saanut mm. uuden konepellin, maskin sekä etulokasuojat, jotka on kaikki tehty lasikuidusta. V:n muotoinen konepelti kapenee alkuperäisauton tavoin keulaa kohti ja liittyy maskiin, jota koristavat kromattu kehys ja Citroënin ”alikersanttilogo”.

Lasikuitupaneelin päälle lisätty vanhan mallinen etupuskuri on kromatun sijasta valkoinen, kuten oli alkuperäisessä 2CV Fourgonnettessakin. Valkoinen väri tuo Caselanin mukaan myös häivähdyksen modernin trendikästä tyyliä, kun taas etuvalot työntyvät korista ulospäin Rättärin malliin. Kylkiä ja perää koristaa puolestaan vanhan aaltopellin mieleen tuova kuviointi. Sillä oli aikanaan peltiä jäykistävä tarkoitus, mutta Berlingon pohjalta tehdyssä retromallissa kyse on vain tyylikikasta.

Suosittelemme

Retroteemaa jatkavat myös takaovien pyöreäreunaiset pienet ikkunat, jotka uhraavat varmasti ulospäin näkyvyyttä tyylin alttarilla. Ne on sovitettu oviin ilman vanhan mallisia paksuja reunatiivisteitä, jotta autossa olisi myös moderni puolensa. Se on koko luomuksen ideana, eli tarkoituksena on ollut historian kunnioittaminen ilman tarkkaa kopiointia.

2CV Berlingo Fourgonnette on myös varsin käytännöllinen vanhaan pakurättäriin verrattuna, koska 4,4 neliömetrin tavaratila on noin kolme kertaa suurempi kuin klassikossa. Parhaimmillaan tonnin kantavuus on puolestaan neljä kertaa enemmän kuin vanhassa Fourgonnettessa. Caselanin retroasun saa valikoiduilla Euroopan markkinoilla mihin tahansa nyky-Berlingon versioon, eli käyttövoimana voi toimia myös sähkö bensan ja dieselin lisäksi.

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Brabus esitteli todellisen tehohybridin – Mercedes-AMG S 63:n viritetyssä versiossa on 930 heppaa ja rutkasti luksusta

Hybriditekniikalla ladatussa Mercedes-AMG S 63 E Performancessa on jo tehtaan jäljiltä nelilitraisen tuplaturbokasin ja sähkömoottorin yhteispelin ansiosta mukavat 802 hevosvoimaa. Tähtimerkin hovivirittäjä Brabus pistää kuitenkin vielä paremmaksi reilun 100 hepan verran.

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Tyyliniekan uusimmat