MAINOS: Hovisepät

Tissot PRX Powermatic 80

Hiilikuitu on täydellinen valinta kovien pakettien ystäville

Paikallisesti päästötön Pagoda – Everrati tekee klassisesta SL-Mersusta sähköauton

Vuosina 1963-1971 valmistettu Mercedes-Benz SL sai Pagoda-lempinimensä lisävarusteena tarjotun kovakaton koverasta muodosta. W113-koodinimellä tunnetun avo-Mersun nokalla hyrisi tehtaan jäljiltä erikokoisia suoria kuutosia, mutta nyt klassikkoa saa myös sähkömoottorilla.

Asialla on taas kerran brittiläinen Everrati, joka on muuntanut viimeisen päälle entisöidyn Pagodan täyssähköautoksi. Everratin aiempien luomusten tavoin autoon ei ole tehty mitään peruuttamattomia muutoksia, joten alkuperäisen tekniikan pystyy tarvittaessa palauttamaan helposti paikalleen. Kuvissa näkyvän yksilön entisöinti on Englannissa toimivan Hilton & Moss -nimisen klassikkoautokaupan käsialaa, ja sähkötekniikkaa ei erota ulospäin kuin puuttuvasta pakoputkenpäästä sekä uuden tekniikan ehdoilla muokatusta mittaristosta.

Kuva: Everrati

Everratin nettisivuilta löytyy konfiguraattori, jonka avulla sähköiseksi muokattuun SL:ään voi sommitella Cactus Grey -, Silver- sekä Edwardian Blue -nimisiä ulkovärejä ja eri kattoratkaisuja. Sähkömoottorin osalta tarjolla on kaksi eri tehoversiota. Perusmalli tuottaa 176 hevosvoimaa ja 240 newtonmetriä, kun taas huippuversiossa on 304 heppaa ja 300 newtonia. Näillä voimavaroilla ylletään alkuperäisautoa vastaavaan 200 km/h:n huippunopeuteen, kun taas 60 mailin tuntinopeuteen (96 km/h) kiihdytetään huomattavasti alkuperäistä ripeämmin eli alle seitsemässä sekunnissa.

Akkukapasiteetiksi kerrotaan puolestaan 68 kWh, ja toimintasäde on parhaimmillaan 322 kilometriä. Everrati on onnistunut säilyttämään sähkö-SL:n painonjakauman ja kokonaispainon pitkälti entisellään, joten ajo-ominaisuksien ei pitäisi juuri kärsiä sähkötekniikasta. Paikallisesti päästötön Pagoda esiteltiin Monte Carlon Fairmont-hotellilla Monaco Yacht Show’n aikana, mikä kertoo jo paljon potentiaalisesta asiakaskunnasta. Näytteillä olleen yksilön hintaa ei ole kerrottu, mutta aiemmin Everrati on puhunut noin 340 000 euron lähtötaksasta.

Kuva: Everrati

Paul Bracqin ja Bela Barenyin suunnitteleman Pagoda-SL:n ratin takana nähtiin aikoinaan esimerkiksi John Lennon, Tina Turner, Audrey Hepburn ja Charlton Heston, kun taas moderneina aikoina oman Pagodansa ovat hankkineet esimerkiksi David Coulthard ja Harry Styles. Mahtaisiko kukaan heistä kuitenkaan sopia sähköisen SL:n puikkoihin?

Kuva: Everrati
Kuva: Everrati
LähdeCarscoops

Lue lisää