Paholaismaista karjuntaa tiedossa – Pagani esittelee pian yli 900-heppaisella vapari-V12:lla varustetun Huayra R:n

Super- ja hyperautojen elinkaaret tapaavat olla pidempiä kuin tavallisilla menopeleillä. Tämä pätee myös kohta 10 vuotta sitten esiteltyyn Pagani Huayraan, jonka ura jatkuu hurjien erikoismallien voimin.

Yksi näistä spesiaaliversioista on juttumme kuvissa esiintyvä Huayra Imola, joka on 827-hevosvoimaisen tuplaturbo-V12:nsa myötä historian tehokkain Pagani. Imola ei saa kuitenkaan nauttia enää kauan tästä statuksesta, koska aivan pian tulossa on vieläkin puhdikkaampi Huayra. Marraskuun 12. päivä esiteltävä tulokas nimetään Huayra R:ksi, ja sitä vauhdittaa Imolasta poiketen vapaasti hengittävä V12.

-- MAINOS --

Ahtimien puuttumisesta huolimatta AMG:n kehittämästä myllystä aiotaan repiä irti vieläkin enemmän tehoa, eli yli 900 heppaa. Vapari-V12 on kuulemma täysin uusi, ja se on kehitetty yhdessä AMG:n kilpureista pitkään vastanneen HWA:n kanssa. Moottorin kerrotaan kiertävän 9500 rundin paremmalle puolelle, ja ääniä kuvataan paholaismaisiksi. Huayra R saatetaan tehdä pelkästään ratakäyttöön aiemman Zonda R:n tavoin, joten soundeja vaimentavista hiukkassuodattimista ja muista saastelaitteista ei tarvitsisi välittää.

Esimerkiksi Lamborghini teki samoin Aventadorin pohjalta kehitetyn Essenza SCV12:n kohdalla, jonka 6,5-litrainen vapaasti hengittävä V12 tuottaa 830 hevosvoimaa. Toisaalta puhtaissa katuautoissakin on viime vuosina nähty melkoisia teholukemia juuri vapari-V12:ista revittynä. Esimerkiksi Ferrari 812 Superfastissa on tasan 800 heppaa, kun taas tulevan Aston Martin Valkyrien Cosworthin käsialaa oleva 6,5-litrainen mylly tuottaa peräti 1000 pollea.

-- MAINOS --




R saattaa jäädä nykyisen Huayran joutsenlauluksi, koska C10-koodilla tunnettu täysin uusi seuraaja on luvattu tuoda markkinoille vuoden 2022 aikana. Tässäkin autossa aiotaan käyttää AMG:n tuplaturbo-V12:ta ainakin vuoteen 2026 asti. Pagani ei ole kuitenkaan jäämässä pelkän polttomoottoritekniikan varaan, koska myös täyssähköinen malli on suunnitteilla. Lisäksi 2020-luvun jälkipuoliskolle harkitaan käytännöllisempää katumaasturia tai sedania valikoiman täydennykseksi.

-- MAINOS --

Pirkan Kellon kuuma kello
Kaupallinen yhteistyö

LähdeMotor1
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

Amerikkalaisen Vector W8 -superauton luoja on kuollut

Kirveellä veistetyt 70- ja 80-lukujen eurooppalaiset superautot ovat silkkaa julistekamaa. Myös Yhdysvalloista kajahti, kun uskomattoman nopea Vector W8 ilmestyi. Kyseessä...

Transit-spesialisti otti käsittelyynsä uuden sähkö-Mustangin – levitetty ja madallettu Mach-E on sporttinen näky

Sähköautojakin tuunataan, mutta ainakin tähän asti virityspajat ovat tyytyneet lähinnä ulkokuoren muokkaukseen. Tällaisen tuning-paketin saa pian myös Fordin upouuteen...

508 PSE ei jää ainokaiseksi – Peugeot tuo myyntiin sporttiversiot kaikista uusista malleistaan

Vaikka Peugeot ei ole koskaan ollut mikään urheiluautomerkki, sillä on hieno historia erilaisten sporttiversioiden osalta. Nyt ranskalaiset aikovat jälleen...

Klovnin auto vai tyylikäs retro-roadster – espanjalainen Hurtan pukee Mazda MX-5:n uusvanhaan asuun

Mazda MX-5 pitää edelleen kunniakkaasti yllä kompaktien takavetoisten roadsterien perinnettä, joka syntyi jo vuosikymmeniä sitten Brittein saarilla. Nyt espanjalainen...

40 lisäheppaa tonnilla – ABT Sportsline tarjoaa uutta tuning-boksia VW-konsernin 1.5 TSI -koneeseen

Saksalainen ABT Sportsline on tarjonnut VW-konsernin turbokoneita piristäviä virityksiä sitten ammoisen 1.8 T:n päivien. Nyt maineikas tuning-paja lanseerasi uuden...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.