Paholaismaista karjuntaa tiedossa – Pagani esittelee pian yli 900-heppaisella vapari-V12:lla varustetun Huayra R:n

Super- ja hyperautojen elinkaaret tapaavat olla pidempiä kuin tavallisilla menopeleillä. Tämä pätee myös kohta 10 vuotta sitten esiteltyyn Pagani Huayraan, jonka ura jatkuu hurjien erikoismallien voimin.

Yksi näistä spesiaaliversioista on juttumme kuvissa esiintyvä Huayra Imola, joka on 827-hevosvoimaisen tuplaturbo-V12:nsa myötä historian tehokkain Pagani. Imola ei saa kuitenkaan nauttia enää kauan tästä statuksesta, koska aivan pian tulossa on vieläkin puhdikkaampi Huayra. Marraskuun 12. päivä esiteltävä tulokas nimetään Huayra R:ksi, ja sitä vauhdittaa Imolasta poiketen vapaasti hengittävä V12.

Ahtimien puuttumisesta huolimatta AMG:n kehittämästä myllystä aiotaan repiä irti vieläkin enemmän tehoa, eli yli 900 heppaa. Vapari-V12 on kuulemma täysin uusi, ja se on kehitetty yhdessä AMG:n kilpureista pitkään vastanneen HWA:n kanssa. Moottorin kerrotaan kiertävän 9500 rundin paremmalle puolelle, ja ääniä kuvataan paholaismaisiksi. Huayra R saatetaan tehdä pelkästään ratakäyttöön aiemman Zonda R:n tavoin, joten soundeja vaimentavista hiukkassuodattimista ja muista saastelaitteista ei tarvitsisi välittää.

Esimerkiksi Lamborghini teki samoin Aventadorin pohjalta kehitetyn Essenza SCV12:n kohdalla, jonka 6,5-litrainen vapaasti hengittävä V12 tuottaa 830 hevosvoimaa. Toisaalta puhtaissa katuautoissakin on viime vuosina nähty melkoisia teholukemia juuri vapari-V12:ista revittynä. Esimerkiksi Ferrari 812 Superfastissa on tasan 800 heppaa, kun taas tulevan Aston Martin Valkyrien Cosworthin käsialaa oleva 6,5-litrainen mylly tuottaa peräti 1000 pollea.

Suosittelemme

R saattaa jäädä nykyisen Huayran joutsenlauluksi, koska C10-koodilla tunnettu täysin uusi seuraaja on luvattu tuoda markkinoille vuoden 2022 aikana. Tässäkin autossa aiotaan käyttää AMG:n tuplaturbo-V12:ta ainakin vuoteen 2026 asti. Pagani ei ole kuitenkaan jäämässä pelkän polttomoottoritekniikan varaan, koska myös täyssähköinen malli on suunnitteilla. Lisäksi 2020-luvun jälkipuoliskolle harkitaan käytännöllisempää katumaasturia tai sedania valikoiman täydennykseksi.

LähdeMotor1

Lue lisää