Viime syksynä paljastunut VW-konsernin päästöskandaali saa edelleen aikaan lähes päivittäisiä uutisotsikoita. Päästömanipulaatio tuli ilmi juuri Amerikan maaperällä, ja nyt saatiin kuulla, että Volkswagen Group of American toimitusjohtaja Michael Horn lopettaa työnsä VW-konsernin palveluksessa. Volkswagen AG kertoi tiedotteessaan, että Horn jättää yhtiön molemminpuolisen sopimuksen tuloksena, mutta lähdön vapaaehtoisuudesta ei ole täysiä takeita.
Horn lopettaa työnsä välittömästi, ja hänen tilalleen tulee väliaikaisesti mies nimeltä Hinrich J. Woebken. Myös Woebken on toiminut tähän saakka Amerikan Volkswagenin johtotehtävissä, joten täysin uutta verta VW ei saa toimintojensa vetämiseen rapakon toisella puolella. Voi hyvin olla, että myöhemmin valittava lopullinen uusi toimitusjohtaja tulee jo imagosyistä konsernin ulkopuolelta.
Koko Volkswagen-brändin ylin pomo Herbert Diess julkaisi tiedotteen, jossa hän kiitti Hornia tutuin korulausein tämän loistavasta panoksesta Volkkarin ja merkin amerikkalaisten jälleenmyyjien hyväksi. Myös Hornin johtajuus vaikeina aikoina sai erityiskiitoksen. Voi hyvin olla, että Michael Horn ei ole itse ollut vaikuttamassa päästömanipulaatioon, mutta hänen olisi ollut ilmeisen vaikeaa jatkaa asemassaan huijauksen paljastuttua juuri USA:ssa.
Horn ehti toimia Volkswagen Group of American toimitusjohtajana reilut kaksi vuotta, mutta kaiken kaikkiaan hän oli merkin palveluksessa yli 25 vuoden ajan. Amerikan Volkkari luopuu nyt siis miehestä, jolla on melkoinen kokemus taustallaan. Lähtö osuu muutenkin varsin huonoon hetkeen, koska Volkswagenin täytyy kertoa 24.3. mennessä, onko se löytänyt päästöongelmaan USA:n lainsäätäjien hyväksymän korjauskeinon.
Esimerkiksi Saksassa ensimmäisiä autoja on jo korjattu. Volkswagen aloitti siellä lava-auto Amarokista, koska niitä on rekisteröity Saksan maaperälläkin suhteellisen vähän. Arvostettu auto motor und sport -lehti pääsi testaamaan korjattua autoa ja vertasi sitä alkuperäiseen yksilöön. Tulokset osoittivat, että teho- ja vääntölukemat olivat jopa kasvaneet hitusen, mutta keskikulutus oli noussut noin puolella litralla. Typen oksidit eivät olleet vähentyneet käytännön ajossa yhtään, joten korjauksesta näyttää olevan apua vain lainsäätäjien käyttämissä laboratorio-olosuhteissa.