Volkswagen on lähtenyt mukaan moniin uusiin autoluokkiin varsin myöhään, mutta lopulta menestystä on tullut roppakaupalla perusteellisesti suunniteltujen tuotteiden ansiosta. Tämä strategia on toiminut mainiosti niin Touranin kuin Tiguaninkin kohdalla, ja nyt samaa mallia käytetään kompaktien crossovereiden sarjaan asettuvan T-Rocin tapauksessa. Auton konseptiversio esiteltiin jo yli kolme vuotta sitten, joten tuotantomallia on ollut aikaa hioa kaikessa rauhassa kilpailijoiden virheistä oppien.
Tuotantoauto sai ensi-iltansa parhaillaan käynnissä olevassa Frankfurtin autonäyttelyssä, jossa tutustuimme uutuuteen. Tiguanin alapuolelle Volkkarin mallistossa sijoittuva T-Roc on pirtsakka ilmestys, jonka muodot ovat pysyneet hyvin uskollisina tutkielmalle. Ovia on toki tullut kaksi lisää ja katto on vaihtunut tavalliseksi umpimalliksi, mutta auto erottuu silti hyvin muiden Volkswageneiden joukosta. Lokasuojissa on rohkean näköiset pullistukset, ja maskin hymykin on suorastaan näyttävä. Erottuvuutta voi vielä korostaa kaksivärisyydellä, jolloin katto on eri sävyä muun auton kanssa.
T-Roc on suunnilleen Golfin kokoinen, ja se on tehty kompaktiluokan ikonin kanssa samalle MQB-perusrakenteelle. Niinpä odotukset ovat korkealla, kun autoon astuu sisälle. Golfin laatuvaikutelmaan tottunut kokee kuitenkin pahan pettymyksen. Kaikki sisustan muovit ovat halpaa kovaa materiaalia, kun jopa Polon paremmissa versioissa käytetään osittain pehmustettuja pintoja. Sisällä vallitsee siis melkoinen budjettifiilis, jota edes arvokkaasti kiiltävät koristelistat eivät onnistu enää pelastamaan.
Suosittelemme
Lisäksi takapenkin polvitilat vaikuttavat yllättävän ahtailta Golfiin verrattuna. Tavaratila näyttäisi sentään olevan suunnilleen samaa kokoa, ja toki korkeampi ajoasento vetoaa moniin crossoveria etsiviin. Tarjolla on myös virtuaalisen mittariston, älypuhelimen langattoman latauksen sekä Apple CarPlayn ja Android Auton kaltaisia varusteita, joita toki saa muihinkin uusiin Volkkareihin. T-Rocin kosketusnäytön reunoilla on onneksi säilytetty perinteiset kierrettävät nupit, jotka poistettiin Golfin paremmista varustetasoista faceliftin yhteydessä.
VW:n crossover-uutuutta saa perustason lisäksi Style- ja Sport-varustetasoilla, ja lisäksi autoon on tarjolla sporttisuutta korostava R Line -paketti. Suomen tuontivalikoima koostuu kolmesta TSI-bensaturbosta ja kolmesta TDI-dieselistä. Vähempitehoisten mallien voima välitetään etupyörille kuusipykäläisen manuaalin kautta, kun taas tehokkaampien koneiden parina käytetään seitsemänvaihteista DSG-kaksoiskytkinautomaattia. Uuden 1.5 TSI EVO -bensamoottorin ja 150-heppaisen dieselin kaveriksi tarjotaan Haldex-pohjaista 4Motion-nelivetoa, joka on aina yhdistetty DSG-automaattiin.
T-Rociin saa myös monenlaisia ajoavustimia aktiivivakionopeudensäätimestä kaistavahtiin, mutta minkäänlaista sähköversiota tai hybridiä ei ole tarjolla ainakaan aluksi. Pistokehybridin puute vaikuttaa erikoiselta, koska se olisi ollut hyvin helppo toteuttaa Golfin GTE-version pohjalta. Tämä saattaa karkottaa ympäristötietoisimpia ostajia ja sopii myös huonosti yhteen Volkswagenin julkistamien sähkösuunnitelmien kanssa.
Volkkarin kompakti crossover saapuu Suomen markkinoille vuodenvaihteen tienoilla, mutta hinnoista ei ole vielä tietoa. Ne asettuvat todennäköisesti hyvin lähelle Golfia, jolloin T-Roc saa yhden kovan kilpailijan jo oman talon sisältä. Hinta-laatusuhteeltaan perinteinen kompaktiauto taitaa ainakin viedä voiton, jos crossoverin trendikkyydelle ja korkeammalle istuma-asennolle ei ole aivan pakottavaa tarvetta.