Audi A6 on kuulunut ylemmän keskiluokan premium-autojen myydyimpien mallien joukkoon jo vuosikausia. Audi on taistellut luokan kuninkuudesta tasapäisesti BMW 5-sarjan ja Mersun E-luokan kanssa, mutta aivan viime aikoina rinkulamerkki on joutunut kolmannen viulun soittajaksi. Jo vuonna 2011 markkinoille lanseerattu A6 on jäänyt viime vuosina uudistuneiden Bemarin ja Mercedeksen jalkoihin, vaikka itse tuote on pysynyt kilpailukykyisenä loppuun saakka.
C7-korikoodilla tunnettu A6 alkaa nyt olla historiaa, koska upouusi C8 esiteltiin maaliskuussa Geneven autonäyttelyssä. Avant-farmariversiokin on jo ehditty tuoda julkisuuteen, eli Audilla on kohta taas todella kovat pullat uunissa BMW:tä ja Mersua vastaan. Audin muotoilussa siirryttiin seuraavaan vaiheeseen viime syksynä lanseeratun A8:n myötä, ja samaa tyyliä on sovellettu myös auton pikkuveljeen. Myös uuden A6:n nokalla komeilee ekstraleveä single frame -maski, joka on kuusikulmaisempi kuin koskaan. Terävyyttä löytyy muistakin muodoista, ja esimerkiksi lokasuojien pokkausten pitäisi tuoda mieleen ensimmäisen Quattron kantikkaat levitykset.
Pääsimme tutustumaan uuteen A6:een aivan ensimmäisten joukossa. Auto oli nimittäin tuotu Turun Harjattulassa järjestettyyn Concours d’Elegance -tapahtumaan, jossa se oli esillä ensimmäistä kertaa Pohjoismaissa. Uusi A6 on vielä niin tuore tuttavuus, että edes Suomen lehdistö ei ollut päässyt näkemään sitä ennen Turun tapahtumaa. A6 komeili Harjattulan kartanon pihamaalla A8:n vieressä, ja molemmat autot olivat mustia. Ensivilkaisulla A6:ta piti todella helposti A8:na, kunnes tarkempi vilkaisu paljasti uutuuden pienemmät mitat ja erilaiset yksityiskohdat.
Suosittelemme
Autojen sukunäkö on silti niin vahvaa, että maallikon on hankala erottaa niitä toisistaan. Rinkulamerkin muotoilun uuden aikakauden piti merkitä myös maatuskatyylin loppua, mutta se lienee vuorossa vasta seuraavassa vaiheessa. A6 on silti komea ilmestys, ja erityisesti leveä maski saa auton erottumaan mukavasti kilpailijoidensa joukosta. Sisätiloissakin jatkuu A8:sta tuttu linja, ja työn laatu on Audille tyypillisesti huippuluokkaa. Monia toimintoja käytetään Ingolstadtin lippulaivan tavoin kojelaudan keskiosan kahdesta päällekkäisestä kosketusnäytöstä. Ne vähentävät tehokkaasti nappulaviidakkoa ja tekevät sisustasta modernin tyylikkään, mutta keräävät myös todella herkästi sormenjälkiä.
Edessä on mukavan väljät oltavat, ja takapenkinkin tilat ovat vähintään kilpailijoiden tasoa. Esillä ollut auto oli Audin uuden logiikan mukaan erikoisesti nimetty 50 TDI quattro, jota vauhdittaa 286-heppainen V6-diesel. Lanseerausvaiheessa saatavilla on myös turboahdettu bensakuutonen, mutta edullisempien neloskoneiden vuorokin koittaa hieman myöhemmin. Kaikissa A6-malleissa hyödynnetään 48 voltin sähköjärjestelmään perustuvaa kevythybriditekniikkaa, ja ladattava pistokehybridikin nähtäneen myöhemmin. Lisäksi tulossa on tuplaturbo-V6:lla ryyditetty S6 ja vieläkin tehokkaampi RS 6.