Otimme kylmät tyypit Alfa Romeon kuumasta uutuudesta – Tonale on jälleen kerran yksi uusi alku merkille

Alfa Romeon pitkässä historiassa riittää vaihtelevia käänteitä. Perinteinen italialaismerkki on syntynyt uudelleen useammin kuin juuri kukaan jaksaa muistaa, ja nyt on jälleen kerran uuden alun vuoro kompaktin Tonale-katumaasturin myötä.

Alfan mallisto on viime vuosina koostunut keskiluokkaa edustavasta porrasperäisestä Giuliasta ja sen pohjalta tehdystä Stelvio-SUV:sta. Giuliaa kehitettäessä ei todellakaan säästetty euroja, ja takavetoista sporttisedania varten luotiin jopa ikioma Giorgio-niminen pohjalevy. Sekä Giulia että Stelvio ovat upeita autoja, mutta niissä on yksi paha vika. Alfa Romeoiden myyntilukemat ovat nimittäin olleet niin alavireisiä, että merkin on pakko syntyä taas kerran uudelleen tällä kertaa monikansallisen Stellantis-konsernin alaisuudessa.

Merkin tulevaisuuden toivo on kompaktien katumaastureiden tai crossovereiden luokkaan sijoittuva Tonale. Auton konseptiversio nähtiin jo reilun kolmen vuoden takaisessa Geneven autonäyttelyssä, ja tuotantomallinkin piti tulla myyntiin jo aiemmin. Merkin uusi toimitusjohtaja Jean-Philippe Imparato halusi kuitenkin Tonalen hybridiversioon lisää suorituskykyä, joten uutuus saatiin markkinoille vasta nyt.

Vaikka Alfa Romeo on nykyään osa Stellantista, Tonale on tehty vielä FCA-konsernin aikana kehitetyn Small Wide -perusrakenteen varaan. Pohjalevyn nimestä huolimatta auto on yli 4,5 metrin pituinen, ja leveyttä sille on siunaantunut reilun 1,8 metrin verran. Korkeus on puolestaan SUV-luokassa melko matala 1,6 metriä, ja akseliväli on hieman yli 2,6 metriä. Tavaratilan viralliseksi vetoisuudeksi ilmoitetaan tasan 500 litraa, ja takapenkin selkänojat kaatamalla ruuma laajenee 1550 litran kokonaisvolyymiin.

Suosittelemme

Lukemat kuulostavat arkikäyttöön sopivilta, minkä myös Tonalesta otetut ensimmäiset kylmät tyypit vahvistavat. Etupenkeillä on luonnollisesti mukavat oltavat, mutta myös taakse mahtuu yli 190-senttinen matkustaja vielä hyvin samanmittaisen kuskin taakse. Takakonttikin vaikuttaa selväpiirteiseltä, ja se on myös yllättävän syvä.

Kojelaudan sporttinen tyyli kolmipuolaisine ratteineen, mittariston kohoumineen ja todella reilun kokoisine vaihtoläpysköineen on tuttua Alfaa, mutta Tonalessa on myös jotain täysin uutta. Mittaristo on nyt täysin digitaalinen 12,3-tuumainen konfiguroitavissa oleva ruutu, ja kojelaudan keskeltä löytyy tietoviihdejärjestelmän 10,25-tuumainen kosketusnäyttö. Autossa on myös Amazon Alexan puheohjaus, ja monia toimintoja pystyy etäohjaamaan Alfa Romeon oman sovelluksen kautta.

Suurin muutos entiseen on kuitenkin ohjaamon laatuvaikutelma. Materiaalit vaikuttavat nyt niin korkealuokkaisilta, että keskikonsolia koristavasta Italian lipusta huolimatta mieleen tulevat lähinnä saksalaiset premium-merkit. Näin pitää tietysti ollakin, jos ne aiotaan haastaa tosissaan. Ulkokuoren osalta Alfan italialaisuus on puolestaan ollut aina iso plussa, ja myös Tonale jatkaa kunniakkaasti näitä design-perinteitä.

Muodot ovat kylläkin muuttuneet hieman tavanomaisemmiseksi vuoden 2019 konseptiin nähden, mutta puhdaslinjainen Tonale kuuluu silti oman luokkansa kaunottariin. Saksassa esillä olleen Speciale-version näyttävyyttä korostavat vielä erottuva turkoosinvihreä metalliväri sekä Alfan perinnedesignia edustavat 20-tuumaiset alumiinivanteet, joiden takaa pilkottavat räyhäkkään punaiset jarrusatulat.

Tonalen myynti on käynnistynyt jo Suomessakin. Auton mainostetaan aloittavan merkin uuden sähköisen aikakauden, ja kevythybridivoimalinjalla varustetun italialaisen crossoverin rattiin pääsee edullisimmallaan reilulla 42 000 eurolla. Sitä vauhdittaa 130 hevosvoimaa ja 240 newtonmetriä tuottava 1,5-litrainen bensakone, jonka voimavarat välitetään etupyörille seitsemänpykäläisen kaksoiskytkinautomaatin kautta.

275-heppainen pistokehybridi seuraa hieman myöhemmin perässä. Varustasot ovat perusmallin Super, Sprint, Ti, Veloce sekä kuvissa näkyvä lanseerausvaiheen Edizione Speciale. Menneiden vuosikymmenten laatumurheet yritetään pyyhkäistä unohduksiin viisi vuotta tai 100 000 kilometri kattavan takuun myötä, ja huoltokirjassakin hyödynnetään erityisen hankalasti väärennettävää NFT- ja lohkoketjuteknologiaa.

Lue lisää