Opel on kuulunut jo muutaman vuoden ajan ranskalaisen PSA-konsernin katon alle. Merkin muotoilulle etsittiin uutta suuntaa jo GM:n isännyydessä, ja nyt suunnitelmat ovat vihdoinkin konkretisoitumassa uuden Mokkan myötä.
Opel julkaisi nyt ensimmäiset tiiserikuvat kompaktin crossoverin naamailmeestä ja kojelautanäkymistä. Mokka on saanut ilmiselvästi innoituksensa vuoden 2018 GT X Experimental -konseptista, jonka avulla PSA-konserni antoi esimakua saksalaismerkin muotoilun tulevaisuudesta. Mallivuotta 2021 edustavan Mokkan keulan hallitseva piirre on Opelin Vizoriksi nimeämä musta paneeli, joka kattaa sekä maskin että etuvalojen osuuden.
Kypärän visiiriä muistuttava design-kikka tulee jatkossa käyttöön Opelin ja Vauxhallin kaikissa malleissa. Maskin, ajovalot ja valmistajan logon yhdeksi moduuliksi integroiva Vizor on tavallaan futuristinen, mutta siinä on myös historiallinen ulottuvuutensa. Linjoihin on nimittäin haettu inspiraatiota vuonna 1970 esitellystä ensimmäisen sukupolven Mantasta. Klassikon pyöreät tuplavalot on korvattu kantikkailla ledimoduuleilla, mutta nokan keskikohdan terävä taitos ja Vizor-maskia kiertävä ohut kromilista kumartavat suoraan 50 vuoden taakse.
Uudessa Mokkassa on jo vakiona lediajovalot, ja lisähintaan saatavilla ovat IntelliLux-nimiset matriisiledit. Molempien yläpuolella komeilee siiven muotoinen päiväajovalonauha. Sisustasta julkaistu tiiserikuva on puolestaan keulan kuvaa ylimalkaisempi, mutta näköjään myös kojelauta saa leveän vaakasuuntaisen elementin, joka kattaa sekä mittariston että keskinäytön. Uusi, entistä digitaalisempi design sopii erityisen hyvin täyssähköiseen Mokka-e:hen, joka ei tarvitse perinteistä maskia. Sähköversio tulee ensimmäisenä markkinoille ensi vuoden alussa, ja bensa- sekä dieselvaihtoehdot seuraavat hieman myöhemmin perässä.
Suosittelemme
Ne kaikki tehdään PSA:n EMP1-nimisen perusrakenteen varaan, jonka ansiosta Mokkan painon pitäisi laskea jopa 120 kilon verran edeltäjään verrattuna. Täyssähköisessä Mokka-e:ssä käytetään todennäköisesti samaa voimalinjaa kuin uuden Corsan ja DS 3 Crossbackin sähköversioissa. Niitä vauhdittaa 136-heppainen sähkömoottori, joka saa virtansa 50 kWh:n akkupaketilta ja mahdollistaa parhaimmillaan 330 kilometrin toimintasäteen.