Opelin uusi naamailme on tässä – inspiraatiota on haettu 1970-luvun Mantasta

Opel on kuulunut jo muutaman vuoden ajan ranskalaisen PSA-konsernin katon alle. Merkin muotoilulle etsittiin uutta suuntaa jo GM:n isännyydessä, ja nyt suunnitelmat ovat vihdoinkin konkretisoitumassa uuden Mokkan myötä.

Opel julkaisi nyt ensimmäiset tiiserikuvat kompaktin crossoverin naamailmeestä ja kojelautanäkymistä. Mokka on saanut ilmiselvästi innoituksensa vuoden 2018 GT X Experimental -konseptista, jonka avulla PSA-konserni antoi esimakua saksalaismerkin muotoilun tulevaisuudesta. Mallivuotta 2021 edustavan Mokkan keulan hallitseva piirre on Opelin Vizoriksi nimeämä musta paneeli, joka kattaa sekä maskin että etuvalojen osuuden.

Kypärän visiiriä muistuttava design-kikka tulee jatkossa käyttöön Opelin ja Vauxhallin kaikissa malleissa. Maskin, ajovalot ja valmistajan logon yhdeksi moduuliksi integroiva Vizor on tavallaan futuristinen, mutta siinä on myös historiallinen ulottuvuutensa. Linjoihin on nimittäin haettu inspiraatiota vuonna 1970 esitellystä ensimmäisen sukupolven Mantasta. Klassikon pyöreät tuplavalot on korvattu kantikkailla ledimoduuleilla, mutta nokan keskikohdan terävä taitos ja Vizor-maskia kiertävä ohut kromilista kumartavat suoraan 50 vuoden taakse.

Uudessa Mokkassa on jo vakiona lediajovalot, ja lisähintaan saatavilla ovat IntelliLux-nimiset matriisiledit. Molempien yläpuolella komeilee siiven muotoinen päiväajovalonauha. Sisustasta julkaistu tiiserikuva on puolestaan keulan kuvaa ylimalkaisempi, mutta näköjään myös kojelauta saa leveän vaakasuuntaisen elementin, joka kattaa sekä mittariston että keskinäytön. Uusi, entistä digitaalisempi design sopii erityisen hyvin täyssähköiseen Mokka-e:hen, joka ei tarvitse perinteistä maskia. Sähköversio tulee ensimmäisenä markkinoille ensi vuoden alussa, ja bensa- sekä dieselvaihtoehdot seuraavat hieman myöhemmin perässä.

Ne kaikki tehdään PSA:n EMP1-nimisen perusrakenteen varaan, jonka ansiosta Mokkan painon pitäisi laskea jopa 120 kilon verran edeltäjään verrattuna. Täyssähköisessä Mokka-e:ssä käytetään todennäköisesti samaa voimalinjaa kuin uuden Corsan ja DS 3 Crossbackin sähköversioissa. Niitä vauhdittaa 136-heppainen sähkömoottori, joka saa virtansa 50 kWh:n akkupaketilta ja mahdollistaa parhaimmillaan 330 kilometrin toimintasäteen.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Kiinan vastaus luksuslimolle on pidennetty Hongqi H9+

Ainakin näin länsimaalaisittain erikoisesta nimestään huolimatta tällä normikorisesta autosta pidennetyllä mallilla on tarjota parasta mahdollista luxusta Kiinan suunnalta. Jutun kuvat...

Tyylikäs vanha kuplavolkkari on sijoitus, joka saattaa kiinnostaa myös naisia

Vanhojen autojen maailmassa hinnat heittelevät kuin pörssimarkkinoilla. Iäkäs kuplavolkkari voi sen sijaan olla tasaisesti arvoaan nostava, jonka ostajakunta on...

Hyundai Sonata – alkuvuosien kompasteluista vakavasti otettavaksi automalliksi

Sonata, tuo eteläkorealaisen autotehtaan toivo esiteltiin ensimmäisen kerran jo vuonna 1985. Eteläkorealainen sonaatti vaikutti alkuun lyhyeltä, sillä parin ensimmäisen...

Tässä se nyt on – Gordon Murrayn T.50 kirjoittaa superautojen sääntökirjan uusiksi

Brittiläinen autonsuunnittelija Gordon Murray vaikutti yli parisenkymmentä vuotta Formula 1:ssä, jossa hän rikkoi rajoja, ja toteutti rohkeasti visioitaan. Keveys...

80-luvun farmari-Buick oli vielä lama-Suomessakin tuttu näky

80-luvulla Yhdysvalloissa tila-autot olivat vasta syrjäyttämässä farmarin asemaa perheautona. Samaan aikaan Suomessa vastaavia autoja hamstrattiin verotussyistä. Käytetty farkku-Buick tai Chevrolet...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...