MAINOS: Hovisepät

Tissot PRX Powermatic 80

Hiilikuitu on täydellinen valinta kovien pakettien ystäville

Opelin sähkö-Mantan kehitystyö etenee – myös Insignian ja Crosslandin seuraajista tulee täyssähköisiä

Opel ja brittivastine Vauxhall kertovat sähköistyvänsä ennätysajassa. Euroopassa pelkkiin sähköautoihin siirrytään jo vuoteen 2028 mennessä, joten kehitteillä on monia uusia malleja.

Ennen kuin Opel keskittyy pelkkiin sähköautoihin, jokaisesta mallista tulee tarjolle ainakin osittain sähkön voimin kulkeva versio vuoteen 2024 mennessä. Tämän suhteen ollaan hyvässä vauhdissa, koska monikansalliseen Stellantis-konserniin tätä nykyä kuuluvan saksalaisbrändin valikoimasta löytyvät jo nyt esimerkiksi uuden Astran ja Grandlandin pistokehybridit sekä täyssähköiset Corsa-e, Mokka-e, mopoautoluokan Rock-e ja sähköpakuja.

Tulevaisuudessa sähköautovalikoima kasvaa ainakin Crosslandin ja Insignian seuraajilla, joiden Opel vahvisti nyt olevan myöskin täyssähköisiä. Lisäksi kuluvan vuosikymmenen puolessavälissä on tulossa täyssähköinen Manta, josta on kerrottu jo aiemmin ja julkaistu ensimmäinen tiiserikuvakin. Perinteistä coupéa ei kannata kuitenkaan odottaa, sillä kyseessä on Opelin sanojen mukaan aivan uudenlainen tulkinta Mantasta.

Käytännössä tämä tarkoittaa nykymuodin mukaista neliovista coupé-kattoista crossoveria, josta on kuitenkin tarkoitus tehdä erityisen paljon tunteisiin vetoava. Klassisen mallinimen ohella tähän aiotaan kuulemma päästä ensiluokkaisen kiihtyvyyden sekä ajamisen ilon kautta, ja tilatkin ovat crossover-korin ansiosta eri luokkaa kuin ennen. Se jää kuitenkin nähtäväksi, onko autolla nimeä lukuun ottamatta mitään tekemistä vanhojen Mantojen kanssa.

Suosittelemme


Opel aikoo tarjota tulevissa sähköautoissaan myös luokkansa parhaisiin kuuluvan pikalataustehon, jolloin 32 kilometrin ajoon riittävä virta saataisiin ladattua vain minuutissa. Toimintamatkojen pitäisi puolestaan olla 500-800 kilometrin luokkaa. Uusien akkujen tuotannon hoitaa Saksan Kaiserslauterniin perustettava gigaluokan tehdas, josta vastaa Automotive Cells Company -niminen yhteenliittymä. Sen taustalta löytyvät Opelin emokonserni Stellantiksen lisäksi Mercedes ja Total/Saft.

LähdeCarscoops

Lue lisää