Opelin sähkö-Manta tuotiin julkisuuteen – yksittäiskappale antaa esimakua GSe-brändätyistä sähköautojen sporttimalleista

Opel on julkaissut jo muutaman kuukauden ajan tiiserikuvia täyssähköiseksi muutetusta ensimmäisen sukupolven Mantasta. Nyt Manta GSe Elektromod -nimen saanut luomus esiteltiin vihdoinkin koko komeudessaan.

Restomod-tyyliin rakennetun auton avulla halutaan ensinnäkin juhlistaa Mantan 50-vuotissyntymäpäivää, joka sijoittui kylläkin jo viime vuoden puolelle. Lisäksi sähkö-Manta antaa esimakua Opelin uudesta GSe-alabrändistä, jota käytetään täyssähköautojen sporttimalleissa. Tässäkin on vahva linkitys historiaan, koska esimerkiksi Opel Commodoren huippuversiona palveli 1970-luvulla ruiskukoneella varustettu GS/E.

Manta GSe on tehty vuoden 1970 Manta A:n pohjalta, ja auton kori on suurilta osin edelleen tehdasasussa. Puskurit on kuitenkin poistettu ja etuhelmaan on integroitu hillitty spoilerilippa. Lisäksi takarekisteri on siirretty alemmas helmaan, ja takavalojen välisen mustan paneelin keskellä komeilee nyt Opelin logo. Keltamustan auton alla pyörivät modernia tyyliä edustavat Ronalin 17-tuumaiset vanteet, mutta suurin myönnytys nykyajalle löytyy Mantan keulasta.

Alkuperäinen maski on nimittäin korvattu Opelin nykylinjan mukaisella umpinaisella ratkaisulla, joka tottelee sähkö-Mantassa Pixel-Vizor-nimeä. Tummien etuvaloumpioiden ja modernien päiväajovalojen ohella silmiin pistää maskin keskiosa, joka toimii ulospäin viestittävänä näyttönä. Niinpä Mantan keulalla voi esittää Opelin logon lisäksi monenlaisia tekstejä tai kuvia. Takavalot ovat pyöreät alkuperäiseen tyyliin, mutta niissäkin hyödynnetään leditekniikkaa.

Suosittelemme

Sisustan puolella alkuperäinen mittaristo on korvattu 12-tuumaisella ruudulla, jota täydentää 10-tuumainen keskinäyttö tietoviihdejärjestelmän käyttämistä varten. Korkealuokkainen äänentoistojärjestelmä on peräisin Marshallilta, ja kuppimaiset etuistuimet antavat paljon alkuperäisiä penkkejä paremman tuen. Tummanpuhuvaa sisustaa on höystetty harmaalla alcantaralla ja keltaisilla tehosteilla, jollainen löytyy ratin kehältäkin kello 12:n kohdalta.

Kulusta vastaa 145 hevosvoiman huipputehon ja 225 newtonmetrin maksimitehon tuottava sähkömoottori, jonka voima välitetään takapyörille edelleen alkuperäisen nelivaihteisen manuaalin kautta. Käsin hämmennettävä laatikko on sähköautossa varsin yllättävä ratkaisu, mutta automaattikäyttökin onnistuu sähkömoottorin välittömän väännön ansiosta laittamalla nelospykälä päälle. Akkujen kapasiteetti on 31 kWh, ja toimintasäteeksi kerrotaan noin 200 km. Opelin tuotantosähköautojen tapaan Mantassa on energian talteenotto jarrutuksissa ja yhdeksän kilowatin laturi.

Manta jää valitettavasti vain yksittäiskappaleeksi, mutta jäämme odottelemaan Opelin ensimmäisiä GSe-tuotantomalleja. Niiden joukkoon kuuluu ainakin täyssähköinen hot hatch nykyisen Corsa-e:n pohjalta.

LähdeCarscoops

Lue lisää