Opel tarjoaa pelkkiä sähköautoja jo seitsemän vuoden päästä – myös Manta tekee comebackin

Opel kuuluu nykyään italialaisamerikkalaisen FCA:n ja ranskalaislähtöisen PSA:n yhteenliittymänä syntyneeseen Stellantis-konserniin. Entisiin GM-aikoihin verrattuna saksalaisbrändi on saanut aivan uutta tuulta siipiensä alle, mikä näkyy myös Opelin tulevaisuudensuunnitelmissa.

Stellantis järjesti äskettäin oman sähköautopäivänsä, jossa se kertoi visioistaan. Päivään kuului myös Opelin osuus, joka valotti saksalaismerkin uutta sähköautostrategiaa. Kolmeen asiaan keskittyvässä strategiassa satsataan Euroopan lisäksi Kiinan markkinoihin sekä legendaarisen Manta-mallinimen paluuseen.

Opel aikoo ensinnäkin tarjota Euroopan markkinoilla pelkkiä sähköautoja vuoteen 2028 mennessä. Merkin entinen toimitusjohtaja Karl-Thomas Neumann kaavaili vastaavaa strategiaa jo General Motorsin alaisuudessa, mutta vasta Stellantiksen aika teki näistä suunnitelmista totta. Lisäksi Opel on lähdössä laajamittaisesti Kiinaan sähköautojensa myötä, mikä ei myöskään onnistunut GM:n aikoina. Tuolloin monia Opelin malleja tarjottiin Kiinassa Buick-brändin alla, ja sisäistä kilpailua ei luonnollisestikaan haluttu.

Kolmantena asiana Opelin nykyinen toimitusjohtaja Michael Lohscheller ilmoitti, että sähkötekniikkaan perustuva uusi Manta tuodaan markkinoille kuluvan vuosikymmenen puoliväliin mennessä. Opel esitteli äskettäin sähkömoottorilla ryyditetyn restomodin 1970-luvun alussa valmistetun ensimmäisen sukupolven Mantan pohjalta, mutta uusi Manta lienee kaikkea muuta kuin klassisten esikuviensa mukainen kaksiovinen coupé. Nyt julkaistun piirroskuvan perusteella tulossa on neliovinen coupé-henkinen crossover, jonka yhtäläisyydet vanhaan Mantaan rajoittuvat lähinnä takimmaisen kattopilarin muotoihin.

Uusi Manta tehdään todennäköisesti pelkästään sähköautoja varten suunnitellulle perusrakenteelle, jota Stellantis on parhaillaan kehittämässä. Tämä konstruktio mahdollistaa 500 kilometristä jopa 800 kilometriin asti ulottuvan toimintasäteen. Pidemmän aikavälin sähköautosuunnitelmiensa ohella Opel kertoi, että koko mallisto sähköistetään ainakin jollakin tasolla jo vuoteen 2024 mennessä.

Suosittelemme

Kiinan markkinoiden valloituksen aikataulusta tai mahdollisesta paikallisesta joint venture -kumppanista ei sen sijaan annettu vielä tarkempia tietoja. Tarkoituksena on joka tapauksessa myydä Kiinassakin pelkkiä sähköautoja, koska maa on niidenkin suhteen maailman suurin markkina-alue. Opel on jo ehtinyt kokeilla siipiensä kantavuutta Kiinassa pienimuotoisesti, mutta nykyinen vuosittainen myyntimäärä on vain 5000 auton luokkaa.

LähdeCarscoops

Lue lisää