Opel palaa hot hatchien luokkaan – asialla on tehtaan sijasta perinnevirityspaja Irmscher

Opelilla on hieno historia erilaisten sporttimallien suhteen, mutta nykymallistossa ne loistavat valitettavasti poissaolollaan. Tilanteeseen on kuitenkin luvassa kohennusta saksalaiselta Irmscheriltä, joka on tuunannut Opeleita jo vuosikymmenten ajan.

Opel Astrasta oli aiemmin tarjolla hot hatchien terävimpään kärkeen kuuluneita OPC-versioita, mutta Stellantis-konsernin tekniikkaa hyödyntävän nyky-Astran kohdalla joudutaan tyytymään parhaimmillaan 225-heppaiseen pistokehybridiin GSe-varustetasolla kuorrutettuna. Tulisempaa Astraa kaipaaville on kuitenkin tiedossa hyviä uutisia, koska Irmscher julkaisi nyt ensimmäiset luonnoskuvat jopa villin näköisestä tulkinnastaan nykyisen Astran pohjalta.

Irmscher Opel Astra IRC
Kuva: Irmscher

Tässä vaiheessa kyse on virallisesti vielä muotoilututkielmasta, joka on saanut Astra IRC -nimen. Auton ulkonäkö on kuulemma saanut inspiraationsa moottoriurheilun ja erityisesti rallin MM-sarjan maailmasta, mutta ainakin omiin silmiin Irmscherin luomus on lähempänä ratakilpuria. Korisarjan kohokohta ovat ilma-aukoilla höystetyt brutaalin oloiset lokasuojanlevitykset, joiden alle sopivat 20-tuumaiset Hydra Star -alumiinivanteet.

Irmscherin Astrassa on myös isoilla ilmanottoaukoilla ja splitterillä varustettu etupuskuri, samaa teemaa jatkavat sivuhelmat sekä vastaava takapuskuri, jonka alareunaan integroitu diffuusori reunustaa kahta reilun kokoista pakoputkenpäätä. Lisäksi katon takareunaan on sovitettu ”joutsenkaulajaloilla” varustettu massiivinen takasiipi, joka on kuin suoraan ratakilpurista repäisty.

Irmscher Opel Astra IRC
Kuva: Irmscher

Irmscher ei kerro mitään alustan kokemista muutoksista, mutta Astra IRC:ssä on ainakin vakiota leveämpi raideväli ja matalampi kulkuasento. Teholukeman osalta tavoite on kuulemma 260 hevosvoimaa, mikä olisi lähellä juuri faceliftattua VW Golf GTI:tä mutta jäisi reilusti 400 hepan luokkaan yltäville ”hyper hatcheille” kuten Audi RS 3:lle ja Mercedes-AMG A 45 S:lle.

Irmscherin ilmoittama teholukema antaa olettaa, että auton lähtökohtana palvelee GSe-pistokehybridi jonka 1,6-litrainen nelosturbo saa pienen tehokuurin. Vastaavaa pistokehybridivoimalinjaa tarjotaan myös 300-heppaisena nelivetona Opelin Grandland GSe:ssä, mutta Astraan tätä tekniikkapakettia ei valitettavasti saa edes Irmscherin kautta. Saksan Remshaldenissa päämajaansa pitävä tuning-paja toi Astra IRC:n julkisuuteen tällä hetkellä vasta luonnoskuvien muodossa, mutta auto saattaa päätyä piensarjatuotantoon jos kysyntää ilmenee riittävästi.

Irmscher Opel Astra IRC:n vanne
Kuva: Irmscher
LähdeCarscoops

Lue lisää