Opel laittoi suositun crossoverinsa uusiksi – toisen sukupolven Mokka yhdistää retrotyylin sähkötekniikkaan

Vielä GM:n alaisuudessa kehitetty kompakti Opel Mokka on ollut viime aikoihin asti yksi Opelin suosituimpia malleja. Nyt se siirtyy toiseen sukupolveensa, jossa vanhasta ei ole jäljellä muuta kuin nimi.

Koska Opel on nykyään ranskalaisen PSA-konsernin komennossa, uusi Mokka tehdään Citroënin ja Peugeotin malleista tutulle CMP-pohjalevylle. Se mahdollistaa entistä jäykemmän rakenteen, ja myös paino putoaa parhaimmillaan 120 kilon verran. Tärkeintä täysin uudessa perusrakenteessa on kuitenkin se, että näin markkinoille voidaan tuoda heti kärkeen täyssähköinen versio.

-- MAINOS --

Uusi Opel Mokka lanseerattiinkin juuri tämän mallin voimin, joka on nimetty Corsan sähkömallin tyyliin Mokka-e:ksi. Täyssähköistä crossoveria vauhdittaa 136 heppaa ja 260 newtonmetrin maksimiväännön tuottava sähkömoottori, joka saa virtansa 50 kWh:n akkupaketilta. Normaalimoodissa WLTP-syklin mukaiseksi toimintamatkaksi kerrotaan 322 kilometriä, mutta Eco-moodissa matkaa voi venyttää vielä hieman pidemmäksikin. Sporttiasennossa toimintasäde jää luonnollisesti lyhyemmäksi.

Myöhemmin tulossa on bensa- ja dieselkoneitakin, mutta myynti aloitetaan Mokka-e:n voimin vielä loppukesästä. Autojaan ensimmäiset asiakkaat saavat kuitenkin odotella ensi vuoden alkupuolelle asti. Yleensä autoilla on tapana kasvaa lähes jokaisessa malliuudistuksessa, mutta uusi Mokka muodostaa piristävän poikkeuksen sääntöön. Auto on nimittäin 125 milliä edeltäjäänsä lyhyempi, mutta akseliväli on kuitenkin kasvanut minimaaliset kaksi milliä.

-- MAINOS --




Niinpä takamatkustajilla pitäisi olla ainakin yhtä paljon tilaa kuin edeltäjässä, mutta tavaratilan vetoisuus on pienentynyt kuudella litralla 350 litran volyymiin. Entistä lyhyemmät korinylitykset tekevät kuitenkin crossoverin mittasuhteille hyvää, ja samaa voidaan sanoa myös 10 milliä entistä leveämmästä raidevälistä. Muotoilukin on ottanut melkoisia edistysaskeleita. Uusi Mokka yhdistelee onnistuneesti moderneja linjoja retrotyyliin, ja auton nokalla nähdään ensimmäistä kertaa Opelin uusi naamailme.

-- MAINOS --

Se koostuu leveästä mustasta maskista, joka on nimetty kypärän visiirin mukaan Vizoriksi. Mallia on haettu myös ensimmäisen sukupolven Mantan keulailmeestä, ja tämä tyyli tulee jatkossa kaikkiin uusiin Opeleihin. Uusi Mokka saa lisäksi kunnian olla merkkinsä ensimmäinen edustaja, joka saa Pure Panel -nimisen täysin digitaalisen kojelaudan. Mokkassa se koostuu mittariston paikalla komeilevasta, parhaimmillaan 12-tuumaisesta ruudusta sekä 10-tuumaisesta keskinäytöstä, joka on kallistettu kuljettajaa kohti.

Kaikkea ei kuitenkaan ohjata kosketuksella, vaan tärkeimmille toiminnoille on jätetty omat nappulansa käytön helpottamiseksi. Mokkassa on jo vakiona yhteensopivuus sekä Applen CarPlaylle että Android Autolle, ja OpelConnect-niminen palvelu mahdollistaa live-navigoinnin. Saatavilla on myös mm. älypuhelimen langaton latausmahdollisuus, aktiviinen vakionopeudensäädin stop and go -toiminnolla, aktiivinen kaista-avustin, mukautuvat matriisiledit, liikennemerkkien tunnistus sekä monia muita herkkuja.

Täyssähköisen crossoverin huippunopeus on kuitenkin rajoitettu 150 km/h:n lukemaan akkujen säästämiseksi. 100 kilowatin pikalaturilla akut saa 80-prosenttisesti täyteen puolessa tunnissa, ja tarjolla on monia muitakin latausmahdollisuuksia wallboxista kotipistorasiaan.

Pirkan Kellon kuuma kello
Kaupallinen yhteistyö

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

508 PSE ei jää ainokaiseksi – Peugeot tuo myyntiin sporttiversiot kaikista uusista malleistaan

Vaikka Peugeot ei ole koskaan ollut mikään urheiluautomerkki, sillä on hieno historia erilaisten sporttiversioiden osalta. Nyt ranskalaiset aikovat jälleen...

Klovnin auto vai tyylikäs retro-roadster – espanjalainen Hurtan pukee Mazda MX-5:n uusvanhaan asuun

Mazda MX-5 pitää edelleen kunniakkaasti yllä kompaktien takavetoisten roadsterien perinnettä, joka syntyi jo vuosikymmeniä sitten Brittein saarilla. Nyt espanjalainen...

40 lisäheppaa tonnilla – ABT Sportsline tarjoaa uutta tuning-boksia VW-konsernin 1.5 TSI -koneeseen

Saksalainen ABT Sportsline on tarjonnut VW-konsernin turbokoneita piristäviä virityksiä sitten ammoisen 1.8 T:n päivien. Nyt maineikas tuning-paja lanseerasi uuden...

Mersun hinnat alkaen -sähköauto esiteltiin – EQA on tehty GLA:n pohjalta

Jo pari vuotta markkinoilla ollut täyssähköinen Mercedes-Benz EQC on jäänyt kauaksi myyntimenestyksestä. Sähköautokauppaan yritetään nyt saada vauhtia huomattavasti edullisemman...

Teslan lataaminen osa 1: hidaslataus

Tesloilla on ajettu Suomessa kohta viidentoista vuoden ajan. Sähköautoilun murros on aiheuttanut runsaasti muutoksia auton lataamiseen, ja etenkin vanhempien...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.