Vielä GM:n alaisuudessa kehitetty kompakti Opel Mokka on ollut viime aikoihin asti yksi Opelin suosituimpia malleja. Nyt se siirtyy toiseen sukupolveensa, jossa vanhasta ei ole jäljellä muuta kuin nimi.
Koska Opel on nykyään ranskalaisen PSA-konsernin komennossa, uusi Mokka tehdään Citroënin ja Peugeotin malleista tutulle CMP-pohjalevylle. Se mahdollistaa entistä jäykemmän rakenteen, ja myös paino putoaa parhaimmillaan 120 kilon verran. Tärkeintä täysin uudessa perusrakenteessa on kuitenkin se, että näin markkinoille voidaan tuoda heti kärkeen täyssähköinen versio.
Uusi Opel Mokka lanseerattiinkin juuri tämän mallin voimin, joka on nimetty Corsan sähkömallin tyyliin Mokka-e:ksi. Täyssähköistä crossoveria vauhdittaa 136 heppaa ja 260 newtonmetrin maksimiväännön tuottava sähkömoottori, joka saa virtansa 50 kWh:n akkupaketilta. Normaalimoodissa WLTP-syklin mukaiseksi toimintamatkaksi kerrotaan 322 kilometriä, mutta Eco-moodissa matkaa voi venyttää vielä hieman pidemmäksikin. Sporttiasennossa toimintasäde jää luonnollisesti lyhyemmäksi.
Myöhemmin tulossa on bensa- ja dieselkoneitakin, mutta myynti aloitetaan Mokka-e:n voimin vielä loppukesästä. Autojaan ensimmäiset asiakkaat saavat kuitenkin odotella ensi vuoden alkupuolelle asti. Yleensä autoilla on tapana kasvaa lähes jokaisessa malliuudistuksessa, mutta uusi Mokka muodostaa piristävän poikkeuksen sääntöön. Auto on nimittäin 125 milliä edeltäjäänsä lyhyempi, mutta akseliväli on kuitenkin kasvanut minimaaliset kaksi milliä.
Suosittelemme
Niinpä takamatkustajilla pitäisi olla ainakin yhtä paljon tilaa kuin edeltäjässä, mutta tavaratilan vetoisuus on pienentynyt kuudella litralla 350 litran volyymiin. Entistä lyhyemmät korinylitykset tekevät kuitenkin crossoverin mittasuhteille hyvää, ja samaa voidaan sanoa myös 10 milliä entistä leveämmästä raidevälistä. Muotoilukin on ottanut melkoisia edistysaskeleita. Uusi Mokka yhdistelee onnistuneesti moderneja linjoja retrotyyliin, ja auton nokalla nähdään ensimmäistä kertaa Opelin uusi naamailme.
Se koostuu leveästä mustasta maskista, joka on nimetty kypärän visiirin mukaan Vizoriksi. Mallia on haettu myös ensimmäisen sukupolven Mantan keulailmeestä, ja tämä tyyli tulee jatkossa kaikkiin uusiin Opeleihin. Uusi Mokka saa lisäksi kunnian olla merkkinsä ensimmäinen edustaja, joka saa Pure Panel -nimisen täysin digitaalisen kojelaudan. Mokkassa se koostuu mittariston paikalla komeilevasta, parhaimmillaan 12-tuumaisesta ruudusta sekä 10-tuumaisesta keskinäytöstä, joka on kallistettu kuljettajaa kohti.
Kaikkea ei kuitenkaan ohjata kosketuksella, vaan tärkeimmille toiminnoille on jätetty omat nappulansa käytön helpottamiseksi. Mokkassa on jo vakiona yhteensopivuus sekä Applen CarPlaylle että Android Autolle, ja OpelConnect-niminen palvelu mahdollistaa live-navigoinnin. Saatavilla on myös mm. älypuhelimen langaton latausmahdollisuus, aktiviinen vakionopeudensäädin stop and go -toiminnolla, aktiivinen kaista-avustin, mukautuvat matriisiledit, liikennemerkkien tunnistus sekä monia muita herkkuja.
Täyssähköisen crossoverin huippunopeus on kuitenkin rajoitettu 150 km/h:n lukemaan akkujen säästämiseksi. 100 kilowatin pikalaturilla akut saa 80-prosenttisesti täyteen puolessa tunnissa, ja tarjolla on monia muitakin latausmahdollisuuksia wallboxista kotipistorasiaan.