Opel antoi esimakua uudesta Astrasta – kompaktiluokan kestosuosikki saa tuoreen Vizor-naamailmeen ja digitaalisen kojelaudan

Opel Astra astui tasan 30 vuotta sitten vuosikymmeniä myydyn Kadettin saappaisiin. Pian vuorossa on Astran kuudes sukupolvi, joka tehdään ensimmäistä kertaa ranskalaiselle perusrakenteelle.

Syksyllä 2015 esitelty Astra K sai siis jäädä viimeiseksi GM-tekniikkaa käyttäväksi Opelin kompaktimalliksi, koska seuraajassa hyödynnetään PSA-konsernin EMP2-nimistä perusrakennetta. Ranskalaismerkit Peugeot ja Citroën kuuluvat tätä nykyä samaan Stellantis-konserniin Opelin kanssa, ja EMP2 on jo käytössä esimerkiksi uunituoreessa Peugeot 308:ssa ja premium-luokkaan kurkottavassa DS4:ssä.

Vaikka crossoverit ovat nykyään kaikkien huulilla, Astra säilyy perinteisenä kompaktiluokan hatchbackina. Enemmän tilaa kaipaaville tarjotaan jatkossakin farmaria, joka seuraa perässä hieman myöhemmin. Opelin nykymuotoiluun kuuluu kypärän visiiriä muistuttava Vizor-maski, johon on haettu inspiraatiota myös ensimmäisestä Mantasta 1970-luvun alusta. Vizor löytyy luonnollisesti uudesta Astrastakin, minkä Opelin nyt julkaisemat ensimmäiset tiiserikuvat vahvistavat.





Vizor-ilmeeseen kuuluvat sakaran malliset päiväajovalot sekä musta paneeli perinteisen maskin tilalla. Keulan tiiserikuvan perusteella Astra saa myös melko voimakkaat konepellin pullistukset maskin yläpuolelle. Sisätiloihin tulee puolestaan Pure Panel -nimeä kantava digitaalinen kojelauta, joka yhdistää kaksi leveää näyttöä kohti kuskia kallistetuksi kokonaisuudeksi. Tämän myötä Astran mittaristo lienee täysin digitaalinen myös perusmalleissa.

Perinteisten nappien määrä rajoitetaan vain tärkeimpiin toimintoihin automaailman nykytrendien mukaisesti. Ratin nappulatkin vaikuttavat hipaisutyyppisiltä, kun taas etuistuimia mainostetaan entistä ergonomisemmiksi. Bensa- ja dieselmallien rinnalla tarjotaan ainakin yhtä pistokehybridiä, mutta tehokkaammastakin lataushybridistä on liikkunut huhuja. Siinä voisi olla sähkömoottorilla toteutettu neliveto ja noin 300 heppaa, joten mallimerkinnäksi sopisi Astran sporttiversioissa aiemminkin käytetty OPC.

Uuden Astran valmistus starttaa Saksan Rüsselsheimin tehtaalla vielä tämän vuoden aikana, joten virallinen esittely koittanee joskus syksyn mittaan.



LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.