Onko tässä yksi maailman upeimmista autoista – katso ensimmäinen kuva uudesta Aston Martin DB11:stä

Aston Martin on yksi brittien legendaarisimmista urheiluautomerkeistä. 60-luvun DB5 on syöpynyt fanien mieleen ikuisiksi ajoiksi James Bondin ainoana ja oikeana menopelinä, ja myös viimeisen vuosikymmenen aikana tehdyt Astonit kuuluvat maailman kauneimpiin autoihin. Astonin ongelmaksi on kuitenkin muodostunut itsensä toistaminen, koska merkin viime aikojen autot ovat olleet kauneudestaan huolimatta kuin samasta puusta veistettyjä. Aston Martin on itsekin tiedostanut, että jotakin uutta kaivattaisiin kipeästi. Muutama konsepti ja Vulcan-niminen ratatykki ovat jo antaneet esimakua uusista tuulista.

Tärkein Aston uuden tyylin lähettiläs on kuitenkin viimeisintä Bond-elokuvaa, eli Spectreä varten tehty DB10. Sitä valmistettiin nimensä mukaisesti ainoastaan 10 kappaletta, ja suurin osa autoista tuhoutui leffan kuvauksissa. DB10:n isoin rooli oli valmistella suuri yleisö uuden ajan Aston Martineihin, joista ensimmäisen esittelyvuoro koittaa aivan pian. Astonin 2+2-paikkainen DB9 on nimittäin ehtinyt jo reilusti yli 10 vuoden ikään, ja auto on faceliftattukin useaan kertaan. DB9:n seuraaja on bongattu mm. ratatesteissä Nürburgringillä jo monesti, mutta varsin kattava naamiointi on häivyttänyt tehokkaasti auton todelliset linjat.





DB9:n seuraaja on nimeltään DB11, koska DB10-nimi meni jo Bondin leffa-autolle. Aston Martin antoi uutuudestaan joitakin virallisia tietoja jo muutama viikko sitten, mutta informaatio rajoittui auton voimanlähteeseen. Brittisportissa on jatkossakin V12, mutta ekopaineet ovat pakottaneet pienemmän tuplaturbokoneen käyttöön. Uuden auton iskutilavuus on kutistunut DB9:n kuudesta litrasta 5,2 litraan, mutta tehot ovat turbojen ansiosta varmasti kasvaneet huomattavasti aiemmasta 510 hepasta. Aston ei ole vielä kertonut DB11:n moottorin virallista teholukemaa, mutta hyvä arvaus on 600 hevosvoiman tienoilla.

Uusi DB11 on kuulemma jo näytetty potentiaalisille ostajille merkin kotikonnuilla Ison-Britannian Gaydonissa, ja nyt hollantilaiselle Autojunk.nl-sivustolle putkahti ensimmäinen kuva naamioimattomasta autosta. Otos on ilmeisesti napattu DB11:n mainoskuvausten yhteydessä suljetulla tiellä jossakin päin Espanjaa. Autosta ei saatu vielä kuin yksi kuva takaviistosta, mutta sekin paljastaa jo varsin paljon. Uusi DB11 on nimittäin huomattavasti futuristisempi ilmestys kuin Astonin tämänhetkiset tuotantomallit. Takaluukun kanteen integroitu spoileri sulautuu jännästi takavaloihin, ja katto on hyvin samantyylinen kuin Astonin taannoisessa crossover-konseptissa, joka oli nimeltään DBX. Etupyöränaukkojen ylä- ja takareunojen omaperäinen leikkaus muistuttaa puolestaan Vulcanissa käytettyä ratkaisua.

Moottorin ja muotoilun lisäksi myös sisusta ja alusta on täysin tuoretta tekoa, eli DB11:n kohdalla voidaan puhua kokonaan uudesta autosta. DB11 on vasta alkusoittoa Aston Martinin uudelleen syntymiselle, koska merkin kaikki mallit saavat seuraajan viiden vuoden sisällä. Aston Martin teki jokin aikaa sitten yhteistyösopimuksen Mercedes-AMG:n kanssa, ja niinpä DB11:nkin pellin alle saadaan jossakin vaiheessa AMG-pohjaisia veekaseja tuplaturbo-V12:n lisäksi. Lisäksi merkin nykyinen pomo Andy Palmer haluaa tuoda autoihin manuaalivaihteistot takaisin, eli DB11:ssä nähdään todennäköisesti myös kuusipykäläinen manuaalilaatikko kahdeksanvaihteisen automaatin lisäksi. Astonin uusi sportti esitellään virallisesti reilun kuukauden kuluttua Geneven autonäyttelyssä.

Aston

Kuva: Autojunk.nl

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Euroopan halvin sähköauto tulee ensi vuonna – asialla on Renaultin budjettimerkki Dacia

Renaultin halpisbrändi Dacia on tunnettu konstailemattomista perusautoistaan, joissa käytetään ranskalaismerkin malleissa koeteltua perinnetekniikkaa. Nyt Dacia lähtee kuitenkin aivan uusille...

Automerkkien historia: DMC – Tarina kuin Hollywoodin elokuvasta

DeLoreanin tarina muistuttaa käsikirjoitettua fiktiota, jossa autoille sydämensä antaneen miehen unelma omasta yrityksestä johtaa romahdukseen, huumekauppasyytöksiin ja lopulta juhlittuun...

Harvinaista herkkua huutokaupassa – vuoden 1988 Hartge F1 on W124-korinen Mersu 300 E, jota vauhdittaa BMW M:n viritetty kuutonen

Saksalainen Hartge kuului maineikkaimpiin BMW-virityspajoihin. 1970-luvun alusta viime vuoden puoleenväliin toiminut firma tuunasi Minejä ja Range Rovereitakin, mutta niiden...

Automerkkien historia: BMW – lentokonemoottoritehtaasta premium-brändiksi

BMW:n tarina alkaa jo ensimmäistä maailmansotaa edeltävältä ajalta. Merkin edeltäjänä voidaan pitää vuonna 1913 perustettua Rapp Motorenwerke GmbH:ta, joka...

Myydään: Fordin vintage-avolava saksalaisella talousmoottorilla

Mitä tehdä, kun pitää enemmän 70-lukulaisen miehekkäästä automuotoilusta, haluaa kuljettaa säänkestävää tavaraa, mutta ei ole valmis sponsoroimaan jokaista vastaantulevaa...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...