MAINOS: Hovisepät

Tissot PRX Powermatic 80

Hiilikuitu on täydellinen valinta kovien pakettien ystäville

Onko tässä viimeinen Euroopassa myytävä polttomoottori-Honda – uusi Civic Type R debytoi ensi vuonna

Honda ilmoitti jo jonkin aikaa sitten siirtyvänsä joko osittain tai kokonaan sähköisiin voimanlähteisiin Euroopan markkinoilla. Luvassa on kuitenkin vielä ainakin yksi pelkkää bensaa polttava malli, eli uusi Civic Type R.

Autosta julkaistiin nyt ensimmäiset viralliset tiiserikuvat mainoshenkisen naamioteipin peittämänä. Samalla japanilaismerkki kertoi, että Type R esitellään koko komeudessaan ensi vuoden aikana. Civic Type R aloitti taipaleensa ulkoisesti jopa varsin huomaamattomana hot hatchina, mutta kahden viimeisimmän sukupolven aikana muotoilu vedettiin kunnolla överiksi erilaisten spoilerien, lippojen ja ilma-aukkojen myötä. Tätä linjaa ei hylätä jatkossakaan, mutta autosta tulee silti astetta aikuismaisempi.

Osin tämä johtuu pohjana käytetyn perus-Civicin aiempaa hillitymmästä muotoilusta, mutta myös Type R:n sporttilisukkeet vaikuttavat hitusen vähemmän villeiltä. Keulaa dominoi hunajakennokuvioinen ritilä, jota käytetään niin maskissa kuin etupuskurin ilmanottoaukossakin. Sitä täydentävät puskurin reunojen aukot, jotka ovat vielä naamioteipin alla. Konepellistäkin löytynee vanhaan malliin oma ilma-aukkonsa, kun taas etupyörien taakse sijoitetut ilmanpoistoaukot erottuvat jo tiiserikuvasta.

Lokasuojatkin näyttävät pulleammilta kuin uuden Civicin perusmalleissa, ja sivuhelmojen takareunoihin on lisätty ilmaa ohjaavat siivekkeet. 20-tuumaisten vanteiden takaa erottuvat puolestaan punaisilla satuloilla varustetut Brembon jarrut. Takapuskurin diffuusorin alta pilkottaa edelleen kolmen pakoputkenpään patteristo, mutta takasiipi vaikuttaa sentään hieman entistä maltillisemmalta. Silti spoileri on isompi kuin suurimmassa osassa kilpailijoista.

Suosittelemme


Tekniikan yksityiskohtia ei ole vielä kerrottu, mutta vahvojen huhujen mukaan autoa vauhdittaa jatkossakin kaksilitrainen bensaturbo manuaalivaihteistoon ja etuvetoon yhdistettynä. Voimavarojen pitäisi kuitenkin kasvaa nykymallin 310 hevosvoimasta ja 400 newtonmetristä. Jos vanhat merkit pitävät paikkansa, Honda lähtee tavoittelemaan uuden Type R:n avulla jälleen etuvetoisten kierrosennätyksiä Nürburgringin Nordschleifella ja muilla maineikkailla radoilla.

LähdeCarscoops

Lue lisää