Onko tässä uusi ennätys – tämä auto on tehty samalle runkorakenteelle jo 70 vuoden ajan

Britit ovat tunnetusti hyvin perinnetietoisia, mikä näkyy automaailmassakin. Monet brittiautot ovat saaneet pysyä tuotannossa pienen ikuisuuden ajan, kunnes uusimmat turvallisuus- tai päästömääräykset ovat lopulta päättäneet niiden maallisen vaelluksen. Esimerkiksi alkuperäistä Miniä valmistetiin vuodesta 1959 2000-luvun taitteeseen asti, kun taas Defenderiksi matkansa varrella muuttunut Land Roverin maasturilegenda ylsi lähes 70 vuoden uraan.

Tähän joukkoon kuuluu myös Morgan, joka on tehnyt lähes samannäköisiä kaksipaikkaisia roadstereita jo sotien jälkeiseltä ajalta lähtien. Muotoilun lisäksi myös materiaalit edustavat vanhaa hyvää aikaa Morganin perinnemalleissa. Pienen automerkin suosituin malli on ollut jo pitkään neloskoneella varustettu Plus 4, joka näki alun perin päivänvalon vuonna 1950. Plus 4 tehdään edelleen saarnipuusta valmistetun korikehikon varaan, ja runkorakenne on terästä.

Teräksisen rungon taival on nyt päättymässä, mitä Morgan juhlistaa 70th Anniversary Edition -erikoisversiolla. Samalla auto toimii tietysti Plus 4:n 70-vuotisjuhlamallina. 70th Anniversary Editionia tehdään vain 20 kappaletta, ja autojen runko on maalattu kullanväriseksi ensimmäistä kertaa Morganin historiassa. Lisäksi jokaisessa autossa on yksilöllisesti numeroitu laatta. Juhlakalun pintaa koristaa Platinum Metallic -niminen väri, kun taas pinnavanteet ovat satiininharmaat. Juhlamallissa on myös ulkokuoren mustia osia sisältävä paketti.

Sisustassa on puolestaan erityisellä puuviilulla höystetty kojelauta, tummanharmaat kudotut matot, satiininmusta Moto-Litan ratti ja nahalla verhoiltu ohjauspylväs sekä ovenkahvat. Lisäksi herkkujen listalle lukeutuvat lämmitetyt sporttipenkit, jalkatilan valaistus, sivulasien säilytyspussit sekä mohairvillainen kangaskaton suoja. Ostaja saa myös valokuvia autonsa rakennusvaiheista.

Tekniikan puolelta autosta löytyy mustalla putkenpäällä varustettu Aero Racingin sporttiputkisto, ja moottorikin on saanut Aero Racingin virityssoftan. Fordin peruja oleva kaksilitrainen vaparinelonen luovuttaa 183 heppaa, eli voimavarat ovat kasvaneet vajaalla 30 hepalla vakioon nähden. Nollasta sataan -kiihtyvyydeksi kerrotaan puolestaan alle seitsemän sekuntia. Nyt on myöhäistä hankkia omaa juhla-Morgania, koska kaikki 20 autoa on jo varattu. Perinneherkusta joutuu pulittamaan Ison-Britannian kotimarkkinoilla reilut 60 000 puntaa, eli noin 71 000 euroa.

Suosittelemme

LähdeCarscoops

Lue lisää