Mikään ei tunnu pysäyttävän katumaasturien ja crossoverien suosiota. Myös Toyota on kunnostautunut tässä segmentissä RAV4:n sekä C-HR:n voimin, ja nyt ne saavat seuraa pienemmästä Yaris Cross ista.
Toyotan piti esitellä uuden Yariksen pohjalta tehty crossover jo maaliskuun alussa Geneven autonäyttelyssä, mutta näyttelyn peruunnuttua auton esittely hoidettiin nyt virtuaalisesti. Uutuuden akseliväli on samat 2560 milliä kuin perus-Yariksessa, mutta Cross on 240 milliä pidempi. Lisäksi autolle on siunaantunut 20 milliä enemmän leveyttä ja 90 milliä enemmän korkeutta kuin tavallisen Yariksen kohdalla.
Tästä huolimatta uusi Cross jättää tarpeeksi hajurakoa kompaktiluokkaa edustavaan C-HR:ään. Eroa on myös muotoilussa, koska Yaris Cross on piirretty paljon varovaisemmalla kynällä kuin melko villi isoveljensä. Auton kulmikas tyyli onkin lähempänä RAV4:ää, ja todellista kokoa isompaa vaikutelmaa haetaan myös parhaimmillaan 18-tuumaisilla pyörillä. Yaris Crossin saa halutessaan kaksivärisenä Toyotan muiden crossovereiden tavoin, ja pressikuvissa komeileva yksilö on maalattu uudella Brass Gold -nimisellä sävyllä.
Perus-Yarista isompien ulkomittojen pitäisi tuoda myös lisää väljyyttä sisustaan sekä tavaratilaan. Takapenkin selkänojan pystyy kaatamaan kolmessa osassa 40:20:40-suhteessa, ja sähkötoimisen takaluukun kannenkin saa lisähintaan. Lisäksi tavaratilan lattian korkeutta pystyy säätämään ja itse tilan voi jakaa kahteen osaan. Auton tärkeimmät edut kilpailijoiden nähden löytyvät kuitenkin tekniikan osalta.
Suosittelemme
Yaris Crossia saa nimittäin nelivetoisena hybridinä, jonka voimalinja muodostuu 1,5-litraisesta kolmipyttyisestä bensakoneesta ja sähkömoottorista. Polttomoottorin voima ohjataan etupyörille, kun taas sähkömoottori tuo taka-akselin peliin mukaan pidon heikentyessä. Kokonaistehoksi kerrotaan 116 hevosvoimaa, ja nelivetomallin hiilidioksidipäästöt kilometriä kohti kirjataan 135 gramman lukemaan. Etuvetoversion pitäisi puolestaan yltää alle 120 gramman arvoon.
Yaris Crossin valmistus tapahtuu perusmallin tavoin Ranskan Valenciennesin tehtaalla. Vuosittaiseksi tuotantomääräksi kaavaillaan yli 150 000 autoa, mutta uutuudesta kiinnostuneiden pitää malttaa vielä mielensä. Tuotanto alkaa nimittäin vasta reilun vuoden päästä, ja myynnin pitäisi startata Euroopan markkinoilla kesällä 2021.