BMW M5 on kuulunut baijerilaismerkin tarjontaan jo yli 35 vuoden ajan. Auto oli aikanaan urheilusedanien ehdoton kuningas, mutta viime vuosina M5 on joutunut yhä kovemman kilpailun puristukseen. Pian tuleva CS saattaa kuitenkin napata valtikan jälleen takaisin Baijeriin.
Tuplaturbokasilla ja nelivedolla varustetusta nyky-M5:stä on 600-heppaisen ”perusversion” lisäksi tarjolla 625-hevosvoimainen Competition, mutta sekin jää ensi kuussa esiteltävän CS:n varjoon. Uuden kuningasmallin naamioituja prototyyppejä on bongattu jo jonkin aikaa testiajoissa, ja nyt BMW julkaisi ensimmäiset viralliset tiedot ja tiiserivideon uutuudesta.
Videolla CS:ää esittelee Markus Flasch, joka vetää baijerilaismerkin M-divisioonaa. Videolta näkyy, että uusi supersedan on tehty Competitionin pohjalta, mutta esimerkiksi munuaismaski on aivan omanlaisensa. Jättimunuaisia tässä Ämmässä ei onneksi ole, mutta erottuvuus varmistetaan munuaismaskin pronssinvärisillä kehyksillä. Myös auton alla pyörivät takovanteet on maalattu samalla sävyllä, ja kiekkojen takana komeilevat kirkkaanpunaisilla satuloilla varustetut hiilikuitukeraamiset jarrut.
Ulkokuoren erikoisuuksiin kuuluvat lisäksi keltaiset päiväajovalonauhat, jotka vievät ajatukset GT3-luokan ratakilpureihin. Loppuosa korin designista selviää lähiaikoina, ja sama koskee sisustaakin. Sisätiloja ei suostuttu vielä näyttämään, mutta M5 CS saa Flaschin mukaan uudesta M3:sta ja M4:stä tutut hiilikuituiset kuppipenkit. Hän kuvailee autoa todelliseksi nelipaikkaiseksi, joten takanakin saattaa olla kaksi kuppi-istuinta.
Suosittelemme
Uutuuden voimavarat ovat jo selvillä ainakin huipputehon osalta. Flasch vahvisti nimittäin, että 4,4-litrainen tupla-ahdettu veekasi tuottaa 635 hevosvoimaa, mutta vääntölukemasta ei puhuta vielä mitään. Newtonmetrejä on kuitenkin vähintään 750, jotka löytyvät jo Competitionin pellin alta. Tehokuurin lisäksi M5 CS on päässyt nauttimaan dieetistä, joka laskee auton painoa 70 kilolla. Tämän pitäisi tarkoittaa 1825 kilon kokonaismassaa, mikä on tässä luokassa jo hyvä suoritus.
Suoritusarvot selviävät muutaman viikon päästä, jolloin M5 CS tuodaan julkisuuteen koko komeudessaan. M5 Competition kiihtyy nollasta sataan 3,3 sekunnissa, joten CS voi olla jo hyvin lähellä kakkosella alkavaa lukemaa. Auton huippunopeuskin lienee enemmän kuin Competitionin 305 km/h, eli luvassa on ainakin kaikkien aikojen nopein tehdas-M5.