Kiinalaisen Geelyn omistuksessa oleva Volvo on uusinut mallistoaan viime vuosina melkoista tahtia. Ruotsalaisbrändin uusi aika alkoi kolmisen vuotta sitten esitellystä toisen sukupolven XC90:stä, jossa lanseerattiin Volvon nykyinen muotokieli. Siihen kuuluvat skandinaavisen puhdaslinjainen kori, Thorin vasaraksi nimetyt T:n muotoiset päiväajovalot, näyttävä maski ja pohjoismaista luksusta edustava sisusta.
XC90 on sittemmin saanut seuraa pykälää pienemmän XC60:n uudesta versiosta, joka on hieman sporttisempi ilmestys kuin isoveljensä. Volvon katumaasturimallisto päättyi ennen tähän, mutta merkki haluaa ottaa nykyään siivun myös todella kovassa nosteessa olevasta kompaktien SUV-autojen luokasta. Volvo esitteli jo viime vuoden keväällä 40.1-nimisen konseptin, joka antoi esimakua ruotsalaisten tulevasta uutuudesta. Loogisesti XC40:ksi nimetty tuotantoversio paljastettiin pari kuukautta sitten, ja se ei ollut juuri muuttunut tutkielmaan verrattuna.
Auton ennakkomyynti aloitettiin jo viime kuussa hintojen julkaisemisen yhteydessä. Ensimmäiset asiakkaat saavat XC40:nsä vasta kevättalvella, mutta uutuuteen on päässyt tutustumaan jo nyt ennakkokiertueella, jossa mekin kävimme.
XC40 ei ole mikään klassisen koulukunnan kaunotar, ja sen linjat ovat huomattavasti kulmikkaammat ja terävämmät kuin merkin isommissa katumaastureissa. Tämä on tietoinen valinta, koska autolla yritetään vedota trenditietoisempaan ja nuorempaan ostajakuntaan ainakin mainospuheissa. Todellisuudessa melkoinen osa tämänkin auton ostajista taitaa olla vanhempaa väkeä, jotka arvostavat korkeampaa istuma-asentoa ja helppoa nousua kyytiin.
Suosittelemme
XC40:een saa myös nykytrendien mukaisen kaksivärimaalauksen, mutta esittelyauton siniharmaa pääväri edusti puhdasta nostalgiaa. Se on nimittäin saanut inspiraationsa Volvon historiasta, mistä Amazon Blue -nimikin kertoo. XC40 vaikuttaa mukavan kompaktilta asfalttiviidakkoon, mutta sisätilat eivät tunnu silti liian ahtailta. Takapenkille mahtuu mukavasti pidemmänkin kuskin taakse, ja tavaratilakin näyttäisi olevan riittävän suuri pahimpiin kilpailijoihin verrattuna.
Paras paikka on kuitenkin edessä, jossa voi nauttia suorastaan loistavista istuimista muiden nyky-Volvojen tapaan. Kojelauta edustaa skandinaavista puhdaslinjaisuutta tyylikkäimmillään, ja keskellä oleva iso pystysuuntainen kosketusnäyttö on tuttu jo merkin isommista malleista. Esittelyauton virtuaalinen mittaristo ja vaalea nahkaverhoilu tekevät tunnelmasta suorastaan ylellisen, mutta käytännöllisyyttäkään ei ole unohdettu. Sisätiloissa pitäisi olla nimittäin suorastaan ennennäkemätön määrä erilaisia tavaralokeroita, ja kattavasti pehmustetut ovilokerot ovat riittävän isot vaikka läppärille.
Volvon sisustoissa muinoin nähty karmea traktorityyli on siis tästä autosta mahdollisimman kaukana, ja tämän pitäisi päteä ajettavuuteenkin. XC40 on ensimmäinen upouudelle CMA-perusrakenteelle tehty auto, ja samaa pohjaa hyödynnetään jatkossa muissakin Volvoissa ja Geelyn malleissa. Uutuuden hinnat alkavat Suomessa hitusen alle 40 000 eurosta, jolla saa edestä raapivan D3:n tai samantehoisen T3:n manuaalilaatikolla. Alkuvaiheessa tarjolle tulee kuitenkin vain automaattivaihteisia ja nelivetoisia D4- ja T5-versioita äveriäämmällä First Edition -varustetasolla, jolloin hinnatkin pompsahtavat jo aivan toisiin lukemiin.
D4:n hankinta keventää lompakkoa lähes 57 000 euron verran, ja bensakoneisesta T5:stä pitää pulittaa vielä vajaat kolme tonnia enemmän. Tarjolla on myös sporttihenkinen R Design -paketti ja ylellisyyttä painottava Inscription, joten valinnanvara ei ainakaan lopu kesken. Esittelyauton hintalapussa luki yli 65 000 euron summa, mikä on melkoisen suolaista tasoa tämänkokoisesta katumaasturista. Autossa on kuitenkin paljon potentiaalia ja siitä tulee lähes takuuvarma menestys, kun edullisemmat versiot saadaan myyntiin.