Peugeotin uudesta sporttisesta tyylistä on saatu maistiaisia jo nykyisen 508:n ja leijonamerkin crossoverien myötä. Nyt myös kompaktiluokan 308 jättää tylsyyden taakseen.
Uusi 308 eroaa perusvarmasti muotoillusta edeltäjästään selvästi. Ranskalaisen kompaktiauton nokalla on nyt suorastaan vihainen ilme viirumaisten etuvalojen ja leijonan kynnen raapaisua muistuttavien päiväajovalojen ansiosta. Maskikin on kasvanut kokoa, ja se ulottuu pitkälle etupuskuriin. Keskeltä keulaa löytyy myös mallimerkintä 508:n ja klassisen 504:n tyyliin. Merkki ei unohdu autoa sivustakaan katsoessa, koska myös lokasuojiin on tuotu leijonamerkin päivitettyä logoa esittävät vaakunat.
308 näyttää entistä matalammalta, ja auton korkeus onkin pienentynyt 20 millin verran. Takanäkymäkin on aiempaa sporttisempi mustalla paneelilla toisiinsa yhdistettyjen litteiden takavalojen ja puskurin diffuusorimaisen koristeen ansiosta. Akseliväli on venähtänyt 55 millillä, minkä pitäisi vaikuttaa mittasuhteiden lisäksi myös takamatkustajien tiloihin. Uuden 308:n perusrakenteena käytetään Stellantis-konsernin EMP2-pohjalevyä, joka löytyy myös 508:n ja monen muun konsernisisaren alta.
Suosittelemme
308:n kaikissa varustetasoissa on vakiona ledivalot, ja GT- sekä GT Premium -malleissa mukaan tulee myös matriisiteknologiaa. Ulkoväriksi on tarjolla seitsemän eri vaihtoehtoa, joista kuvissa esiintyy massasta erottuva Olivine Green. Sisätiloissa Peugeot luottaa edelleen erikoiseen i-Cockpit-ratkaisuun, jossa mittaristoa tähystetään erityisen pienen ratin yläpuolelta. Mittaristona palvelee kymmenentuumainen digitaalinäyttö, joka sisältää myös 3D-näkymän GT-malleissa. Tietoviihdejärjestelmän ruutukin on kymmenentuumainen, ja i-Connect-softa tarjoaa kahdeksan eri ajoprofiilia sekä näytön langattoman peilaustoiminnon.
Ajoavustinvalikoima on nykytyyliin kattava, ja loppuvuodesta tarjolle tulee osittain autonomisen ajon mahdollistava Drive Assist -paketti. Herkkujen listalle kuuluu myös mm. 360 asteen surround-näkymän tarjoava pysäköintiavustin neljällä kameralla. Uusi aika näkyy voimanlähdevalikoimassakin, johon kuuluu kaksi pistokehybridiä. Bensanelosen ja sähkömoottorin yhteisteho on niissä joko 180 tai 225 hevosvoimaa. Molempien sähköiseksi toimintasäteeksi kerrotaan noin 55 kilometriä 12,4 kWh:n akun turvin. Lisäksi tarjolla ovat 110- ja 130-heppaiset kolmisylinteriset bensakoneet sekä 1,5-litrainen nelosdiesel, joka tuottaa myöskin 130 hevosvoimaa. Tehokkaamman bensavaihtoehdon ja dieselin pariksi voi ruksia lisävarustelistalta kahdeksanvaihteisen automaatin.
Kompaktiluokan uuden leijonan myynnin pitäisi alkaa syksyllä, jolloin tarjolle tulee myös SW-niminen farmarimalli. Farkunkin linjat sulavoituvat nykyisestä, mutta auto pysyy kuitenkin käytännöllisempänä kuin lähes shooting brake -tyylinen 508 SW.