Onko tässä neliovisten uusi kuningas – BMW M5:ssä on nyt neliveto ja 600 heppaa

BMW M5 on kuulunut baijerilaisten Motorsport-divisioonan tarjontaan jo yli 30 vuoden ajan. Auto on lukeutunut läpi historiansa maailman nopeimpien neliovisten joukkoon, mutta viime aikoina Ämmä on alkanut jäädä altavastaajaksi pahimmille kilpailijoille. Suurin osa niistä on siirtynyt nelivetoon, kun taas M5:ssä on luotettu perinteiseen takavetoon. Viimeisessä F10-sukupolvessa käytetyn 560-heppaisen tuplaturbokasin voima on tuottanut jo melkoisia pito-ongelmia, mutta ne ovat nyt historiaa.

F90-koodinimen saanut seuraaja tuotiin julkisuuteen koko komeudessaan, ja tärkein ero edeltäjään nähden voidaan kertoa heti kärkeen. M5 on nyt nelivetoinen ensimmäistä kertaa historiansa aikana, mutta perinnetietoisten ei kannata huolestua liiaksi. M xDrive -nimen saanut neliveto eroaa nimittäin Bemarin tavallisesta jokapyörävedosta, ja sen herkkuihin kuuluu takapainotteinen sporttimoodi. Haluttaessa M5:stä saa myös pelkän takatuupparin, jolloin renkaiden savuttelu onnistuu perinteiseen tyyliin. Kuskin täytyy kuitenkin tietää mitä on tekemässä, koska samalla myös ajonvakautus kytkeytyy pois käytöstä.

Ajettavuutta kohennetaan lisäksi aktiivisella M-tasauspyörästöllä, ja vakiopyörät ovat 19-tuumaiset. Lisähintaan autoon saa myös tuumaa suuremmat kiekot ja hiilikuitukeraamiset jarrut, jotka laskevat Ämmän painoa 23 kilolla. Koko auton paino on jopa laskenut hitusen nelivedosta huolimatta, ja massa kirjataan nyt 1855 kilon lukemaan. Pellin alla murisee edeltäjästä tuttu 4,4-litrainen tuplaturbo-V8, jota on kuitenkin viritetty entistäkin tehokkaammaksi. Nyt siitä irtoaa tasan 600 hevosvoimaa ja 750 newtonin maksimivääntö, jotka välitetään kaksoiskytkinlaatikon sijasta kahdeksanvaihteiselle automaatille.

Suosittelemme

Nollasta sataan -kiihtyvyys on kohentunut nelivedon ansiosta vain 3,4 sekuntiin, ja huippuja M5 kerää tutut 250 km/h. Lisähintaan tarjolla on M Driver’s Package, jolloin huippunopeutta riittää 305 km/h:n verran. Ulkoa M5:n tunnistaa häijyn näköisistä puskureista, ja niiden lisäksi sporttimallin repertuaariin kuuluu hiilikuitukatto, M-peilit, kiduksilla varustetut pulleammat etulokasuojat, vakiota muodokkaampi konepelti ja M-perinteisiin jo 20 vuoden ajan kuuluneet neljä putkenpäätä.

Sisustakin on huomattavasti entistä näyttävämpi, ja erityisesti etupenkit ansaitsevat kunniamaininnan muotoilustaan. Vaihdekeppi on saanut inspiraationsa hävittäjälentokoneista, ja ratin punaisissa ajomoodinapeissakin on hieman samaa henkeä. Uuden M5:n pääsee tilaamaan jo ensi kuussa, mutta ensimmäiset autot luovutetaan asiakkaille vasta ensi keväänä.

Aluksi tarjolla on myös mattapunaisella värillä ja monilla mustilla somisteilla varustettu First Edition, jota valmistetaan vain 400 kappaletta. Siitä joutuu maksamaan Saksassa vajaan 20 000 euron lisähinnan, ja “tavallisesta” M5:stä täytyy pulittaa vähintään 117 900 €. Suomessa näiden summien päälle tulee vielä autovero, joten M5 jää valitettavasti harvinaiseksi herkuksi näillä leveysasteilla.

LähdeCarscoops

Lue lisää