Automaailmassa on jo pitkään liikkunut huhuja Ford Mondeon tarun päätymisestä, ja Ford vahvisti nämä huhut äskettäin. Entisen bestsellerin valmistus lopetetaan ensi vuonna, mutta asiakkaita ei haluta jättää ihan tyhjän päälle. Tilalle tulee nimittäin hyvin todennäköisesti nykytrendien mukainen crossover, jonka Kiina-versio paljastettiin jo nyt Shanghain autonäyttelyssä.
Uutuus on saanut Evos-nimen Frankfurtin autonäyttelyssä 10 vuotta sitten esitellyn kauniin coupé-konseptin tavoin. Myös Kiinassa esitellystä crossoverista voi löytää tiettyä coupé-henkisyyttä kattolinjan osalta, mutta muuten muodot ovat enemmänkin katumaasturimaisen jyhkeät. Nokalla komeilee aggressiivisen oloinen kahdeksankulmainen maski, jota on täydennetty vielä puskurin alareunan ja kulmien ritilöillä. Etuvalot ovat litistyneet kapeiksi viiruiksi, jotka on yhdistetty toisiinsa litteällä ledinauhalla. Korkean oloisen peräpäänkin yläreunaa koristaa täysleveä ledinauha, joka kiertyy C-kirjaimen mallisiksi takavaloiksi.
Sisustaa dominoi puolestaan jättimäinen 1,1 metriä leveä näyttö, joka koostuu mittariston 12,3-tuumaisesta ruudusta ja tietoviihdejärjestelmän 27-tuumaisesta näytöstä 4K-resoluutiolla. Infotainment-järjestelmänä palvelee Fordin SYNC+ 2.0, jossa on uusi käyttöliittymä. Lisäksi ainakin Kiina-versioon on tuotu paikallisen Baidun kehittämää tekoälyä. Sisustan tyyli muistuttaa hieman täyssähköisessä Mustang Mach-E:ssä nähtyjä ratkaisuja, ja Evoksessa hyödynnetään myös vastaavia etäpäivitysmahdollisuuksia sekä Fordin ensimmäistä virtuaalista henkilökohtaista avustajaa.
Suosittelemme
Autossa on myös kakkostason autonomisen ajamisen tekniikkaa, joka mahdollistaa ajamisen ilman käsiä tietyillä moottoritieosuuksilla. Voimanlähdetekniikasta ei sen sijaan kerrota vielä mitään, mutta Shanghaissa nähty Evos on hyvin todennäköisesti hybridi. Täyssähköversiotakaan ei voi sulkea täysin pois, mutta toisaalta Fordilla on tähän segmenttiin jo tarjolla Mustang Mach-E. Kiinan markkinoiden Evos on kehitetty Changan Fordin joint venturen myötä, ja samainen yhteenliittymä vastaa myös auton valmistuksesta.
Ford korostaa, että Kiinassa esiteltyä Evosta ei nähdä Euroopassa tai Pohjois-Amerikassa. Täkäläisillä leveysasteilla on kuitenkin bongattu identtisellä kattolinjalla varustettuja naamioituja prototyyppejä, joten Evoksen pohjalta kehitetään todennäköisesti keulan ja perän muotojen osalta hienosäädetty versio muita markkinoita varten. Mondeon saappaisiin Euroopassa astuvan crossoverin pellin alla nähtäneen pistokehybridin lisäksi myös perinteisiä bensa- ja dieselkoneita, joissa voidaan hyödyntää 48 voltin kevythybriditekniikkaa.
Ford ei ole yksin ideansa kanssa, koska esimerkiksi Citroën C5 muuttui juuri vastaavalla reseptillä tehdyksi crossoveriksi. Myös esimerkiksi Opel Insignian seuraajan on huhuttu hyödyntävän tätä muottia, joten massamerkkien perinteiset porras- ja luiskaperät taitavat kuolla D-segmentissä sukupuuttoon crossoverien tieltä.