Talousihmeen aikainen Länsi-Saksa kaipasi 1950-luvulla moottoripyöriä käytännöllisempiä kulkupelejä, mutta monilla ei ollut vielä varaa oikeaan autoon. Tähän tarpeeseen syntyi kääpiöautojen luokka, joka eli lyhyen kukoistuskauden ennen kuin oikeat autot syrjäyttivät kääpiöt ihmisten varallisuuden kasvaessa. Yksi kääpiöautojen tunnetuimmista edustajista oli nokan isolla ovella varustettu BMW Isetta, joka oli omaa sukuaan italialainen.
Isetta oli nimittäin alun perin saapasmaalaisen Ison luomus, jota BMW teki lisenssillä muutaman muun valmistajan tavoin. Kääpiöauto tarjosi napakat tilat kahdelle aikuiselle, jotka saivat sovittautua keulan oven ja sivuun taittuvan ratin avulla yhtenäiselle etupenkille. Matkatavaraa ei mahtunut mukaan juuri välttämättömyyksiä enempää, joten Isettan voisi luulla olevan mahdollisimman epäsopiva laite kaikenlaiseen salakuljetukseen. Kääpiöautolla onnistuttiin kuitenkin viemään DDR:stä peräti yhdeksän ihmistä Berliinin muurin länsipuolelle.
BMW julkaisi nyt filmin, jossa kerrotaan Klaus-Günter Jacobin tarina. Hän muutti perheinensä Itä-Berliinistä länteen jo vuonna 1958, eli kolme vuotta ennen muurin rakentamista. Monet miehen ystävistä jäivät kuitenkin muurin itäpuolelle, ja yksi heistä pyysi Jacobia avustamaan paossa länteen. Jacobi suostui auttamaan, ja miehen piskuinen BMW Isetta sai kunnian toimia pakovälineenä.
Kääpiöauto oli hänen mielestään täydellinen tähän tarkoitukseen, koska sotilaat eivät uskoisi niin pieneen autoon mahtuvan ainuttakaan pakoa yrittävää. Jacobin paras kaveri nimeltä Manfred Koster piti kuitenkin saada kätkettyä Isettan rakenteisiin, ja niinpä Klaus-Günter Jacobi ryhtyi tuumasta toimeen. Kosteria varten luotiin tarpeeksi iso kolo auton moottorin viereen, josta Jacobi poisti ilmansuodattimen, vararenkaan ja lämmityslaitteen. Hän loihti lisätilaa myös sohvapenkin taakse, ja lisäksi 13 litran kokoinen bensatankki vaihdettiin kahden litran kanisteriin.
Suosittelemme
Muutostöiden valmistuttua Jacobi ajoi muurin toiselle puolelle ja nappasi Kosterin kyytiin. Rajavartijat eivät huomanneet mitään, ja kaksikko saapui menestyksekkäästi Länsi-Berliinin puolelle hieman ennen keskiyötä 23. toukokuuta vuonna 1964. Tieto tästä saavutuksesta levisi nopeasti, ja niinpä vastaavalla tavalla rakennetuilla Isettoilla salakuljetettiin kahdeksan muutakin ihmistä rajan yli länteen. Jacobin auto on nykyään esillä Berliinin muurista kertovassa museossa, jossa nykyään 79-vuotias Jacobi toimii oppaana.