Onko tässä maailman pienin pakoauto – yhdeksän ihmistä salakuljetettiin pois DDR:stä BMW Isetta -kääpiöautolla

Talousihmeen aikainen Länsi-Saksa kaipasi 1950-luvulla moottoripyöriä käytännöllisempiä kulkupelejä, mutta monilla ei ollut vielä varaa oikeaan autoon. Tähän tarpeeseen syntyi kääpiöautojen luokka, joka eli lyhyen kukoistuskauden ennen kuin oikeat autot syrjäyttivät kääpiöt ihmisten varallisuuden kasvaessa. Yksi kääpiöautojen tunnetuimmista edustajista oli nokan isolla ovella varustettu BMW Isetta, joka oli omaa sukuaan italialainen.

Isetta oli nimittäin alun perin saapasmaalaisen Ison luomus, jota BMW teki lisenssillä muutaman muun valmistajan tavoin. Kääpiöauto tarjosi napakat tilat kahdelle aikuiselle, jotka saivat sovittautua keulan oven ja sivuun taittuvan ratin avulla yhtenäiselle etupenkille. Matkatavaraa ei mahtunut mukaan juuri välttämättömyyksiä enempää, joten Isettan voisi luulla olevan mahdollisimman epäsopiva laite kaikenlaiseen salakuljetukseen. Kääpiöautolla onnistuttiin kuitenkin viemään DDR:stä peräti yhdeksän ihmistä Berliinin muurin länsipuolelle.





BMW julkaisi nyt filmin, jossa kerrotaan Klaus-Günter Jacobin tarina. Hän muutti perheinensä Itä-Berliinistä länteen jo vuonna 1958, eli kolme vuotta ennen muurin rakentamista. Monet miehen ystävistä jäivät kuitenkin muurin itäpuolelle, ja yksi heistä pyysi Jacobia avustamaan paossa länteen. Jacobi suostui auttamaan, ja miehen piskuinen BMW Isetta sai kunnian toimia pakovälineenä.

Kääpiöauto oli hänen mielestään täydellinen tähän tarkoitukseen, koska sotilaat eivät uskoisi niin pieneen autoon mahtuvan ainuttakaan pakoa yrittävää. Jacobin paras kaveri nimeltä Manfred Koster piti kuitenkin saada kätkettyä Isettan rakenteisiin, ja niinpä Klaus-Günter Jacobi ryhtyi tuumasta toimeen. Kosteria varten luotiin tarpeeksi iso kolo auton moottorin viereen, josta Jacobi poisti ilmansuodattimen, vararenkaan ja lämmityslaitteen. Hän loihti lisätilaa myös sohvapenkin taakse, ja lisäksi 13 litran kokoinen bensatankki vaihdettiin kahden litran kanisteriin.

Muutostöiden valmistuttua Jacobi ajoi muurin toiselle puolelle ja nappasi Kosterin kyytiin. Rajavartijat eivät huomanneet mitään, ja kaksikko saapui menestyksekkäästi Länsi-Berliinin puolelle hieman ennen keskiyötä 23. toukokuuta vuonna 1964. Tieto tästä saavutuksesta levisi nopeasti, ja niinpä vastaavalla tavalla rakennetuilla Isettoilla salakuljetettiin kahdeksan muutakin ihmistä rajan yli länteen. Jacobin auto on nykyään esillä Berliinin muurista kertovassa museossa, jossa nykyään 79-vuotias Jacobi toimii oppaana.

LähdeCarscoops

Uusimmat

Bentley esittelee Genevessä eksklusiivisen erikoismallin – yli 1,8 miljoonan euron hintaista Bacalaria valmistetaan vain reilut 10 kappaletta

Räätälintyönä tehtävillä Bentleyn erikoismalleilla on pitkät perinteet. Koripajojen kulta-aikoina lähes jokaisessa Bentleyssä oli erikoiskori, ja 1990-luvulla tässä lajissa kunnostautui...

Poikkeuksellisen lahjakas Kalle Rovanperä seuraa esikuviensa jalanjälkiä

Timo Mäkinen, Rauno Aaltonen, Henri Toivonen, Markku Alén, Ari Vatanen, Juha Kankkunen, Tommi Mäkinen, Marcus Grönholm. Siinä vain muutamia...

Audi R8 saa kuin saakin jatkoa – seuraavaan sukupolveen tulee todennäköisesti sähkömoottori vapari-V10:n pariksi

Audi lähti aivan uusille urille, kun rinkulamerkki lanseerasi R8-superauton ensimmäisen sukupolven vuonna 2006. Lamborghini Gallardon sisarmalliksi suunniteltu auto on...

Ford-fanit huomio – superharvinainen Sierra RS500 Cosworthin prototyyppi tulee pian tarjolle

Kilpailutoiminta niin ralli- kuin ratapuolella on kuulunut Fordin DNA:han jo vuosikymmenten ajan. 1960-ja 1970-luvuilla ovaalimerkin ykköstykkinä toimivat Escortin takavetoiset...

Cristiano Ronaldo sai uuden lelun 35-vuotislahjaksi – tyttöystävä osti tähtifutarille 900-heppaisella V12:lla varustetun Brabuksen G-luokan

Maailman parhaimmilla jalkapalloilijoilla on useimmiten sen verran paksu lompakko, että huippukalliiden autojen keräileminenkään ei ole mikään ongelma. Tällä saralla...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Klassikkoja ja tuoreita suosikkeja – talvijalkineet moneen tyyliin ja makuun

Tämä talvi on ollut sään puolesta ailahtelevainen. Lumen sijaa taivaalta on tullut useammin vettä....

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...