Chevrolet Camaro esiteltiin poniautoluokan perustaneen Ford Mustangin haastajaksi mallivuodeksi 1967. Ensimmäisen sukupolven Camaroja tehtiin kolmen vuoden ajan, ja 1969-vuosikerran edustaja näyttää niistä häijyimmältä. Se kuuluu himoituimpien muskeliautojen joukkoon, mutta tekniikka edustaa toki 1960-luvun standardeja.
USA:n Kentuckyssa toimiva London Auto Sales keksi tähän ongelmaan ratkaisun, kun se teetti tämän vuosituhannen taitteessa 19 todella erikoisen yksilön erän tuolloin uuden Camaron pohjalta. Ysäridesignia edustaneen jenkkisportin koko ulkokuori korvattiin 1969-mallin aidoilla osilla, jotka sovitettiin paljon modernimman rakenteen päälle.
Koripaneelit eivät siis ole lasikuitua, vaan ne ovat aitoa Amerikan rautaa. Yksi näistä 19 yksilöstä on nyt ilmestynyt myyntiin Chicagon lähellä majaansa pitävään Chevrolet-liikkeeseen, ja siitä pyydetään lähes 57 000 dollaria. Autosta joutui pulittamaan uutena noin 150 000 taalaa, eli hinta on toki pudonnut, mutta samalla summalla saisi Jenkeissä myös upouuden Camaron tehoversion tai vaihtoehtoisesti aidon 1960-luvun klassikon.
Suosittelemme
Myynnissä oleva auto on tehty 2001-mallisen Z/28:n pohjalle, ja se on kuulemma ainoa tällä tekniikalla varustettu yksilö. Pellin alla möyryää 405-heppainen LS6-alumiiniveekasi, ja voima välitetään takapyörille nelivaihteisen automaatin kautta. Penkkien verhoilukangas on vaihdettu retrohenkisempään versioon, mutta muuten sisusta edustaa valitettavasti aikansa ankeaa muovityyliä.
Ulkoapäin auto vaikuttaa onnistuneemmalta, mutta hyvin viistossa kulmassa oleva tuulilasi ja moderni rättikatto eivät oikein istu yhteen kulmikkaiden klassikkolinjojen kanssa. Vanteet edustavat sen sijaan aitoa muskelityyliä isosta tuumakoostaan huolimatta. 60-luvun valepuvussa kulkeva reilut 15 vuotta vanha avo-Camaro ei ole varmasti kaikkien mieleen, mutta ehkäpä se löytää vielä erikoisuutta arvostavan ostajan, joka haluaa modernia luotettavuutta klassisissa kuorissa.