Onko tässä kaunein kompakti katumaasturi – vuonna 2021 debytoivan Alfa Romeo Tonalen kuvat vuosivat jo julkisuuteen

Alfa Romeolla tuntuu olevan enemmän henkiä kuin kissalla. Perinteikäs italialaismerkki on keikkunut vuosikymmenten mittaan useaan kertaan konkurssin partaalla, mutta aina se on noussut tai nostettu takaisin jaloilleen. Viimeisin ylösnousemus koettiin vuonna 2015, kun upouudelle takavetoiselle perusrakenteelle kehitetty Giulia esiteltiin. Hieman myöhemmin perässä seurasi samalle pohjalle tehty Stelvio-katumaasturi, joka on Giulian tapaan hieno auto ja yksi luokkansa sporttisimpia malleja.

Alfan myyntilukemat eivät ole lähtenyt tästä huolimatta nousuun, ja esimerkiksi viime vuonna ne jäivät vanhalla mantereella jopa saattohoidossa olevan Lancian taakse. Emokonserni FCA ei kuitenkaan luovuta tälläkään kertaa, vaan Alfa Romeon mallistoa laajennetaan mm. arvokkaalla urheilucoupélla ja kompaktiluokan katumaasturilla. SUV:sta saatiin esimakua jo keväisessä Geneven autonäyttelyssä, jonka parrasvaloihin tuotiin kuvankaunis konseptiauto.





Tonaleksi nimetty tutkielma lumosi näyttely-yleisön tuimalla katseellaan ja puhtailla linjoillaan, mutta etuvetoinen perusrakenne paistoi toki konseptissakin läpi. Auto sai sen verran positiivisen vastaanoton, että sille näytettiin pikavauhtia vihreää valoa tuotantoon. Päätös oli varsin looginen nykyisen katumaasturibuumin aikoina, ja tuotantomallin esittelyä odotellaan vuoden 2021 alkupuolelle. Tonalesta tulee samalla ensimmäinen Alfa, jota saa pistokehybridinä.

Tuotantoversion ulkonäköä ei tarvitse enää arvuutella, koska auton kuvat vuosivat jo nyt monille nettisivuille ilman minkäänlaista naamiointia. Otokset on ilmeisesti napattu Alfan sisäisessä tilaisuudessa, jossa uutuuden vierelle on tuotu vertailumielessä saman luokan edustajia Range Rover Evoquesta Nissan Qashqaihin. Tonalen tuotantomalli on pysynyt ilahduttavan uskollisena konseptille, ja esimerkiksi kattolinja näyttäisi olevan lähes identtinen tutkielman kanssa. Sama koskee myös etupuskuria, mutta katse ei ole enää aivan yhtä tuima.

Tämä johtuu siitä, että etuvalot ovat kasvaneet korkeutta tieliikenteen lainsäädännön ehdoilla. Myös konseptin keulalle ilmettä antaneet persoonalliset ledinauhat on ilmeisesti uhrattu sarjatuotannon alttarilla. Tonalen takapäätä koristaa tuotantoversiossakin takavalot yhdistävä ledinauha, joka sekin vaikuttaa hieman korkeammalta kuin tutkielmassa. Takapuskuri on puolestaan siirretty lähes sellaisenaan konseptista tuotantoon, mutta pakoputkenpäiden muotoja on sentään hienosäädetty.

Julkisuuteen vuosi myös sisäkuva, jonka väitetään olevan peräisin Tonalen tuotantomallista. Kojelaudan keskellä komeilee ”leijuvaa” mallia oleva kosketusnäyttö, ja mittaristo on täysin digitaalinen. Uudistuksiin lukeutuu myös mm. älypuhelimen langaton latausmahdollisuus, mutta muuten tyyli on hyvin samankaltaista kuin Stelvio-isoveljessä. Jäämme odottelemaan lisätietoja uutuudesta, jonka pitäisi toimia Alfan pelastajana. Historia toistaa siis taas kerran itseään.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Upotti poikaystävänsä auton jokeen – samalla löytyi Mazda RX-7 ja viisi muuta autoa!

Vinkki vedenalaisesta autosta voi johtaa mystisiin löytöihin. Näin kävi sukellusryhmälle, joka oli saanut vinkin joen pohjassa köllöttelevästä avolavasta. Mustasukkaisuuden roihahtaessa...

Maailman vähiten ajettu Lamborghini Miura SV tarjolla – auto myytiin uutena Saudi-Arabian kuningasperheelle

Vuonna 1966 debytoinut Lamborghini Miura mainitaan usein maailman kauneimpia autoja listattaessa. Jo ”tavalliset” Miurat ovat nykyään huippukalliita, mutta tämän...

Oletko kuullut BMW E1:stä – tämä sähköauto esiteltiin jo 1990-luvun alussa

BMW:n i8-hybridisportin valmistus loppuu pian, mutta kaupunkikäytössä parhaimmillaan oleva i3-täyssähköauto jää edelleen tarjolle. Harva tietää, että i3:lla oli henkinen...

Etkö malta odottaa Ferrarin katumaasturia – Novitecin tuunaama Maserati Levante voisi olla hyvä vaihtoehto

Juuri mikään merkki ei ole enää turvassa katumaasturibuumilta. Jopa Ferrari on parhaillaan kehittämässä omaa SUV:taan, jonka nimeksi tulee Purosangue....

Baby-Benz täysmoottorilla – tämän Mersu 190:n nokalle on kenkälusikoitu 600 SEL:n kuusilitrainen V12

Nykyisen C-luokan edeltäjänä toiminut 190-mallisarja kuului Mersun valikoimaan vuosina 1982-1993. W201-koodilla tunnetun auton pellin alle sai tehtaalta parhaimmillaan kuusipyttyisen...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...