Mercedeksen SL on ikoniseen maineeseen kohonnut mallisarja, jonka juuret ulottuvat aina 1950-luvun puolenvälin 300 SL -lokinsiipeen saakka. Sittemmin SL on kehittynyt kilpa-autoon perustuneesta sportista luksushenkiseksi GT-avoksi, jossa ei ole juuri mitään jäljellä mallimerkinnän kertomasta keveydestä. SL on nimittäin lyhenne saksan sanoista Sport Leicht, eli urheilullinen ja kevyt. Nykyisessä R231-mallisarjassa on vieläpä takaluukkuun sähköisesti taittuva kovakatto, joka löytyi myös auton edeltäjästä.
Se tunnettiin korikoodilla R230, ja autoa valmistettiin noin 10 vuoden ajan syksystä 2001 lähtien. Pyöreälinjainen R230 on monien mielestä kauniimpi kuin kulmikas nyky-SL, ja auton linjat ovat kestäneet todella hyvin aikaa etuvalojen mulkosilmäilmettä lukuun ottamatta. Alkuperäiskuntoinen SL 2000-luvun alkupuolelta on siis edelleen varsin tyylikäs ilmestys, mutta samaa ei voi sanoa nettiin nyt putkahtaneesta viritelmästä.
Vuoden 2004 SL 350 kuuluu brittiomistajalle, joka myy autoa eBayssa. Mersusta oli tarjottu tätä kirjoitettaessa ainakin 4000 puntaa, mikä on pieni ihme tämän auton kohdalla. Kyseinen SL on nimittäin niin tyylitön ilmestys, että sillä ajaminen vaatisi pussin päähän, mutta ehkäpä autoon liimatut ”koristeet” ovat vielä irrotettavissa. Kauheus alkaa bling bling -henkisistä vanteista, jotka eivät ole kuitenkaan vielä mitään muuhun autoon verrattuna. Esimerkiksi konepeltiä koristaa alkuperäisten ritilöiden lisäksi peräti kuusi kromista feikki-ilmanottoaukkoa, ja kiiltotavaraa löytyy myös maskista ja etupuskurista vähintään riittävästi.
Etupuskurin alakulmiin on jopa liimattu pari kromattua Mersun tähteä, ja sama linja jatkuu kyljenkin osalta. Lukemattomien kromilistanpätkien ja ritilöiden lisäksi ovessa on kissankokoinen tähti ja Mercedes-Benz-teksti varmistamassa, että auton merkki ei pääse vain unohtumaan. Lisäksi etulokasuojassa lukee Sonda-Klasse, mikä voi olla käännösvirhe saksan Sonderklassesta. Sekin viittaa S-luokkaan, joten teksti olisi joka tapauksessa väärässä autossa.
Suosittelemme
Keskellä takaluukkua on puolestaan epämääräinen kromitötterö, ja perään liimattu Fast & Furious -henkinen siipi sopii SL:ään kuin hajuvesi lihapulliin. Takaluukun oikeaa reunaa koristaa luonnollisesti AMG:n logo, vaikka tämä auto ei ole aitoa AMG:tä nähnytkään. Edes sisusta ei ole säästynyt kromikilkkeiltä, ja kojelautaan on lisäksi viritetty erilaisia lisämittareita, jotka eivät todennäköisesti edes toimi. Ratin keskiöön liimattu Saksan lippu viimeistelee mauttoman kokonaisuuden, joka saa kuulemma leuat loksahtamaan ainakin auton omistajan mielestä. Näin varmasti käykin, mutta tuskin ainakaan positiivisessa mielessä. Uudet renkaat taitavat olla ainoa onnistunut muutos, mutta ehkäpä uusi omistaja pystyy vielä pelastamaan tämän hieman yli 130 000 kilometriä ajetun SL:n.