MAINOS: Hovisepät

Tissot PRX Powermatic 80

Hiilikuitu on täydellinen valinta kovien pakettien ystäville

Onko tässä kaikkien aikojen sleeper – vanhan farkku-Audin lähes vakio ulkokuori kätkee alleen 1200 heppaa

Kun puhutaan yli 1000-hevosvoimaisista katutykeistä, useimpien mieleen tulee varmasti Bugatti Chironin tai Koenigseggin kaltaisia huippukalliita hyperautoja. Monet harrastajatkin ovat kuitenkin ohittaneet maagisen tuhatluvun omissa rakennelmissaan, jotka voivat olla ulospäin hyvinkin vaatimattoman näköisiä.

Nyt nettiin on ilmestynyt video tätä koulukuntaa edustavasta 1990-luvun loppupuolen Audi S4 Avantista. S4 oli jo vakiokunnossa omana aikanaan luokkansa ripeimpiä laitteita. Auton 2,7-litraisesta tuplaturbo-V6:sta irtosi 265 hevosvoiman teho ja 400 newtonin huippuvääntö, joiden turvin se pinkaisi nollasta sataan 5,6 sekunnissa. Huippunopeus oli rajattu saksalaismerkeille tyypilliseen tapaan 250 km/h:n lukemaan.

Nykyään nämä arvot eivät kuulosta enää kovin kummoisilta, mutta onneksi apua on saatavissa helpolla. S4:n tuplaturbokone on nimittäin ollut jo pitkään virittäjien suosikki, ja sen teholukeman pystyy melko helposti jopa tuplaamaan. Nettivideolla esiintyvässä harmaassa yksilössä on kuitenkin turvauduttu astetta rajumpiin toimenpiteisiin. Kone on vaihdettu RS4-isoveljestä peräisin olevaan Cosworthin kehittämään pannuun, jossa on vielä parempi virityspotentiaali.

Moottorin iskutilavuus on suurennettu 2,7 litrasta tasan kolmeen litraan. Lisäksi turbot ja moni muukin osa on vaihdettu järeämpään tavaraan, joka kestää paljon alkuperäistä hurjempia teholukemia. Virityksen voi sanoa onnistuneen, koska Audin koneesta irtoaa nyt hulppeat 1200 hevosvoimaa!

Ulkoisesti harmaa farmari on kuitenkin edelleen täysin vakio etupuskurin aukoista pilkottavia välijäähdyttimen putkia lukuun ottamatta, ja lisäksi vanteet on vaihdettu superkevyinä tunnettuihin OZ Ultraleggeroihin. Renkaatkin ovat varmasti alkuperäistä pitävämpää mallia, ja vakiomalliset etujakkarat on vaihdettu Recaron kuppipenkkeihin. Kuskin penkissä on monipistevyöt, ja alkuperäinen takapenkki on heivattu pois painonsäästön nimissä.

Suosittelemme


Todellista sleeper-henkeä edustava farmari irtoaa viivalta äkäisen näköisesti. Kuski ei ilmeisesti uskalla painaa kaasua aivan pohjaan lähtöhetkellä voimansiirron kestävyyden turvaamiseksi, mutta pian S4 saa kunnolla hanaa. Potkua on niin paljon, että auto uhkaa kääntyä poikittain jopa kuivalla asfaltilla nelivedosta huolimatta. Videolla loppunopeudeksi kirjattiin reilut 303 km/h, joten aika moni superauto saa olla varuillaan tämän farmarin kanssa.

LähdeCarscoops

Lue lisää