Ghanalainen Suzuki-mainos kehottaa ihmisiä vaihtamaan klassisen Lancia Delta Integralen japanilaiseen kauppakassiin.
Autovalmistajat ovat olleet vastuussa joistakin älykkäimmistä, hauskimmista ja mieleenpainuvimmista mainoksista vuosien varrella. Muistatko vielä vaikkapa Audi Quattron ajavan mäkihyppyrinnettä ylös? Tai pakkaskelissä saunan ulkopuolelle jääneiden miesten lämmittelevän Saabin 900-mallissa?
Joskus automainoksissakin rysäytetään silkkaan kuusimetsään. Taannoin Suomenkin töllössä Toyota mainosti uutta vähäpäästöistä hybridiään, missä annettiin ymmärtää, että vanha saastuttava auto kannattaa vaihtaa uuteen. Vahinko vain, että mainoksen ”saastelaitteena” käytettiin vanhaa tyylikästä 70-luvun Amerikanautoa, mikä ainakin tällaisen Jenkkiautofanin sai hihittelemään mainoksen hölmöyttä.
Voipa käydä niinkin, että koko automainos paljastuu heti kättelyssä täysin naurettavaksi. Näin on käynyt afrikkalaiselle Suzuki-jälleenmyyjälle, joka kannustaa paikallisia ghanalaisia ajamaan liikkeeseen vanhalla autollaan, ja lähtemään ulos uudella autolla.
Sinänsä kaikki autoliikkeet toimivat samalla logiikalla, paitsi että tällä kertaa vanhaa autoa havainnollistava ajoneuvo ei ole enempää, eikä vähempää, kuin itse rallipoluiltakin tuttu Lancia Delta Integrale Evolution II! Kyseinen automalli voi tänä päivänä liikkua sadan tuhannen euron hintahaarukassa, joten miksi kukaan valopää vaihtaisi arvoautoaan noin neljä kertaa halvempaan Suzukin budjettimalliin?
Suosittelemme
Kaiken huipuksi lähempi tarkastelu osoittaa, että vaihdossa ei välttämättä tulisi edes tuliterää autoa. Mainoksen Suzukin etuosan sivuprofiilin perusteella kyseessä näyttäisi möllöttelevän edellisen sukupolven Suzuki Baleno, joka poistui tuotannosta kaksi vuotta sitten. Tämä tarkoittaisikin, että ”uuden auton” arvo voikin olla lähempänä jopa vaivaista viidesosaa Deltasta! Kylläpä mainosnikkari onkin luonut vuosisadan diilin, nimittäin autojobbarille.
On toki myönnettävä, että vain autoharrastajat repivät pelihousunsa tällaisista mainoksista. Mainostajan tarkoituksena ei ole varmastikaan saada afrikkalaisia Deltan omistajia vaihtamaan autoaan, vaan kuvaan on vain joku photoshoppailija valinnut vanhalta näyttävän auton. Todennäköisesti suurin kriteeri mainokseen päätyneelle Deltan kuvalle on ollut, että se on punainen kompaktimalli kuten Suzukikin. Suurella todennäköisyydellä kuvankäsittelijä ei ole autoista kiinnostunut sen enempää, eikä myöskään tiedä Integralen haluttavuudesta tahi arvosta tuon taivaallista. Kaikki eivät voi yksinkertaisesti olla moottoripäitä.