Onko tässä Geneven näyttelyn kaunein auto? Katso ensimmäiset kuvat uudesta Aston Martin DB11:stä

Aston Martin on yksi brittien legendaarisimmista automerkeistä. Maine on luotu vuosikymmenien mittaan valmistetuilla hienoilla GT- ja urheiluautoilla, mutta todelliseen kuuluisuuteen merkin on nostanut eräs salainen agentti, joka tunnetaan paremmin James Bondina. Hän käytti Aston Martin DB5:tä työsuhdeautonaan ensimmäisen kerran vuoden 1964 Goldfinger-leffassa, ja 007:n kiihkeä suhde brittimerkkiin on jatkunut pieniä katkoja lukuun ottamatta näihin päiviin asti.

Viimeisessä Spectre-spektaakkelissa Bond jahtasi pahiksia erikoisvalmistetulla Aston Martin DB10:llä, jota valmistettiin vain pieni erä elokuvakäyttöön. Astonin 2+2-paikkainen GT-auto DB9 on ehtinyt jo reilun 10 vuoden ikään, joten sen korvaajaa on odoteltu jo kovasti. DB9:n seuraajan nimeksi tulee DB11 Bondin auton jalanjäljillä, ja siitä on jo vuotanut julkisuuteen muutama epätarkka otos sekä Aston Martinin virallisia tiiserikuvia. Nyt auton kuvat tulivat julki koko komeudessaan päivää ennen Geneven autonäyttelyn avajaisia.

Aston_2


DB11 seuraa mittasuhteidensa osalta klassisia esikuviaan, mutta se on myös virkistävän moderni moniin viime aikoihin Astoneihin verrattuna. Etuvalojen yläreunassa on aggressiivista ilmettä luova taitos, ja maski on kallistettu hieman taaksepäin klassisen haikeulatyylin mukaisesti. Etulokasuojien kidukset sulautuvat etupyöränaukkojen takareunoihin samaan tyyliin kuin Aston Martinin Vulcan-nimisessä rataspesiaalissa, ja kattopilarit ovat jännästi hopeanväriset. Tämäkin ratkaisu on nähty jo aiemmin Astonin DBX-katumaasturikonseptissa. Takasivulasit taittuvat korilinjasta sisäänpäin hieman samaan tyyliin kuin monissa Ferrareissa, ja kattopilarit ”katkeavat” sekä edessä että takana mustaan raitaan. Myös James Bondin DB10:ssä nähtiin sama muotoilukikka A-pilarien osalta.

Yhteneväisyydet Bondin viimeisimpään menopeliin eivät pääty tähän, koska uudessa DB11:ssä on lisäksi lähes identtiset vanteet Spectre-auton kanssa. DB11 erottuu takapäänsäkin osalta todella selvästi edeltäjästään, koska C:n muotoiset takavalot on nostettu aivan takaluukun yläreunan tasolle, ja itse luukun kannessa näyttäisi olevan integroitu spoileri. Se nousee todennäköisesti automaattisesti ylös, kun vauhti on kasvanut tarpeeksi suureksi. Takapuskurin alareunassa on myös iso musta alue, jonka alareunassa on pienempi diffuusori. Sisustasta ei ole vielä saatu otoksia julkisuuteen, mutta aiempien salavalokuvien perusteella DB11:n sisätiloissa käytetään monia Mercedes-Benzin komponentteja. Merkit tekevät yhteistyötä, joten Aston Martin nousee Mersun tekniikan myötä varmasti kertaheitolla nykyaikaan mm. tietoviihdejärjestelmän osalta. Toivottavasti ainutlaatuinen brittityyli ei kuitenkaan kärsi tästä liiaksi.

Aston_3





DB11:ssä käytetään aivan uutta 5,2-litraista tuplaturbo-V12:ta, josta irtoaa noin 600 heppaa. Myös Aston Martinin vapaasti hengittävä kaksitoistasylinterinen siirtyy siis vähitellen historian lehdille, mutta tuplaturbokoneen kasvaneet teho- ja vääntölukemat helpottavat varmasti luopumisen tuskaa. DB11:een tulee myöhemmin tarjolle pienempikin moottorivaihtoehto, joka on todennäköisesti nelilitrainen tupla-ahdettu veekasi. Se on peräisin Mercedes-AMG:ltä, mutta konetta säädetään toki paremmin Aston Martinin tyyliin sopivaksi. Astonin uutuuden sisäkuvat ja tarkemmat tekniset tiedot saadaan julkisuuteen viimeistään huomenna.

Aston_4

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

James Bondin Aston Martin DB5:ia saa jälleen suoraan tehtaalta – uutta klassikkoa ei pysty kuitenkaan rekisteröimään kadulle

Aston Martinin tunnetuin malli lienee klassinen DB5, joka debytoi vuoden 1964 Goldfingerissä James Bondin menopelinä. Britti-GT:n valmistus päättyi vuonna...

Tämän Volvon selviytymisen salaisuus: Manuaalivaihteisto ja väärä väri.

Toisin kuin Suomessa, Pohjois-Amerikassa Volvo on aina ollut vaihtoehtoauto. Rapakon takana Volvon farkut ovat edelleen tunnetuimpia pitkäkattoja. Siitä lähtien kun...

Tämä auto jatkaa yli 50-vuotisia perinteitä uusin eväin – Mersun E-luokan coupé ja cabriolet saivat faceliftin

Mercedeksen keskiluokan coupé astui näyttämölle ensimmäistä kertaa jo vuonna 1969, kun W114-mallisarjan kaksiovinen versio esiteltiin. Tällä hetkellä tarjolla on...

Tässä on uusi Nivus – VW:n pieni coupé-crossover tulee myöhemmin Eurooppaankin

Volkswagen toi viime vuonna markkinoille Polon pohjalta tehdyn T-Crossin täydentämään saksalaisvalmistajan T-kirjaimella alkavien katumaasturien mallistoa. Nyt T-Cross saa kunnian...

Nissanin sporttilegenda saa jatkoa – tässä ovat ensimmäiset tiiserikuvat uudesta Z-urheiluautosta

Nissan osui varsinaiseen kultasuoneen varsinkin Amerikan markkinoilla, kun se lanseerasi vuonna 1969 epäluotettavat brittisportit haastaneen 240Z:n. Japanilaismerkin Z-urheiluautojen tarina...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...