Onko tässä Geneven näyttelyn kaunein auto? Katso ensimmäiset kuvat uudesta Aston Martin DB11:stä

Aston Martin on yksi brittien legendaarisimmista automerkeistä. Maine on luotu vuosikymmenien mittaan valmistetuilla hienoilla GT- ja urheiluautoilla, mutta todelliseen kuuluisuuteen merkin on nostanut eräs salainen agentti, joka tunnetaan paremmin James Bondina. Hän käytti Aston Martin DB5:tä työsuhdeautonaan ensimmäisen kerran vuoden 1964 Goldfinger-leffassa, ja 007:n kiihkeä suhde brittimerkkiin on jatkunut pieniä katkoja lukuun ottamatta näihin päiviin asti.

Viimeisessä Spectre-spektaakkelissa Bond jahtasi pahiksia erikoisvalmistetulla Aston Martin DB10:llä, jota valmistettiin vain pieni erä elokuvakäyttöön. Astonin 2+2-paikkainen GT-auto DB9 on ehtinyt jo reilun 10 vuoden ikään, joten sen korvaajaa on odoteltu jo kovasti. DB9:n seuraajan nimeksi tulee DB11 Bondin auton jalanjäljillä, ja siitä on jo vuotanut julkisuuteen muutama epätarkka otos sekä Aston Martinin virallisia tiiserikuvia. Nyt auton kuvat tulivat julki koko komeudessaan päivää ennen Geneven autonäyttelyn avajaisia.





Aston_2

DB11 seuraa mittasuhteidensa osalta klassisia esikuviaan, mutta se on myös virkistävän moderni moniin viime aikoihin Astoneihin verrattuna. Etuvalojen yläreunassa on aggressiivista ilmettä luova taitos, ja maski on kallistettu hieman taaksepäin klassisen haikeulatyylin mukaisesti. Etulokasuojien kidukset sulautuvat etupyöränaukkojen takareunoihin samaan tyyliin kuin Aston Martinin Vulcan-nimisessä rataspesiaalissa, ja kattopilarit ovat jännästi hopeanväriset. Tämäkin ratkaisu on nähty jo aiemmin Astonin DBX-katumaasturikonseptissa. Takasivulasit taittuvat korilinjasta sisäänpäin hieman samaan tyyliin kuin monissa Ferrareissa, ja kattopilarit ”katkeavat” sekä edessä että takana mustaan raitaan. Myös James Bondin DB10:ssä nähtiin sama muotoilukikka A-pilarien osalta.

Yhteneväisyydet Bondin viimeisimpään menopeliin eivät pääty tähän, koska uudessa DB11:ssä on lisäksi lähes identtiset vanteet Spectre-auton kanssa. DB11 erottuu takapäänsäkin osalta todella selvästi edeltäjästään, koska C:n muotoiset takavalot on nostettu aivan takaluukun yläreunan tasolle, ja itse luukun kannessa näyttäisi olevan integroitu spoileri. Se nousee todennäköisesti automaattisesti ylös, kun vauhti on kasvanut tarpeeksi suureksi. Takapuskurin alareunassa on myös iso musta alue, jonka alareunassa on pienempi diffuusori. Sisustasta ei ole vielä saatu otoksia julkisuuteen, mutta aiempien salavalokuvien perusteella DB11:n sisätiloissa käytetään monia Mercedes-Benzin komponentteja. Merkit tekevät yhteistyötä, joten Aston Martin nousee Mersun tekniikan myötä varmasti kertaheitolla nykyaikaan mm. tietoviihdejärjestelmän osalta. Toivottavasti ainutlaatuinen brittityyli ei kuitenkaan kärsi tästä liiaksi.

Aston_3

DB11:ssä käytetään aivan uutta 5,2-litraista tuplaturbo-V12:ta, josta irtoaa noin 600 heppaa. Myös Aston Martinin vapaasti hengittävä kaksitoistasylinterinen siirtyy siis vähitellen historian lehdille, mutta tuplaturbokoneen kasvaneet teho- ja vääntölukemat helpottavat varmasti luopumisen tuskaa. DB11:een tulee myöhemmin tarjolle pienempikin moottorivaihtoehto, joka on todennäköisesti nelilitrainen tupla-ahdettu veekasi. Se on peräisin Mercedes-AMG:ltä, mutta konetta säädetään toki paremmin Aston Martinin tyyliin sopivaksi. Astonin uutuuden sisäkuvat ja tarkemmat tekniset tiedot saadaan julkisuuteen viimeistään huomenna.

Aston_4

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Upotti poikaystävänsä auton jokeen – samalla löytyi Mazda RX-7 ja viisi muuta autoa!

Vinkki vedenalaisesta autosta voi johtaa mystisiin löytöihin. Näin kävi sukellusryhmälle, joka oli saanut vinkin joen pohjassa köllöttelevästä avolavasta. Mustasukkaisuuden roihahtaessa...

Maailman vähiten ajettu Lamborghini Miura SV tarjolla – auto myytiin uutena Saudi-Arabian kuningasperheelle

Vuonna 1966 debytoinut Lamborghini Miura mainitaan usein maailman kauneimpia autoja listattaessa. Jo ”tavalliset” Miurat ovat nykyään huippukalliita, mutta tämän...

Oletko kuullut BMW E1:stä – tämä sähköauto esiteltiin jo 1990-luvun alussa

BMW:n i8-hybridisportin valmistus loppuu pian, mutta kaupunkikäytössä parhaimmillaan oleva i3-täyssähköauto jää edelleen tarjolle. Harva tietää, että i3:lla oli henkinen...

Etkö malta odottaa Ferrarin katumaasturia – Novitecin tuunaama Maserati Levante voisi olla hyvä vaihtoehto

Juuri mikään merkki ei ole enää turvassa katumaasturibuumilta. Jopa Ferrari on parhaillaan kehittämässä omaa SUV:taan, jonka nimeksi tulee Purosangue....

Baby-Benz täysmoottorilla – tämän Mersu 190:n nokalle on kenkälusikoitu 600 SEL:n kuusilitrainen V12

Nykyisen C-luokan edeltäjänä toiminut 190-mallisarja kuului Mersun valikoimaan vuosina 1982-1993. W201-koodilla tunnetun auton pellin alle sai tehtaalta parhaimmillaan kuusipyttyisen...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...