Nykykorimallin Ford Mustang esiteltiin mallivuodeksi 2015, ja auto on ehtinyt saamaan sen jälkeen jo faceliftinkin. Uusi naamailme on jakanut mielipiteitä, mutta Fordin villihepo laukkaa edelleen komeasti ainakin myyntitilastojen valossa. Mustangia saa jälleen Euroopassakin virallisten kanavien kautta, ja auto on kuulunut viime vuosina esimerkiksi Saksan myydyimpien sporttimallien joukkoon.
Vanhalla mantereella on tarjottu Ecoboost-turbonelosella varustettua perusmallia ja viisilitraisella veekasilla ryyditettyä GT:tä, mutta jenkkiasiakkaat ovat päässeet nauttimaan myös ratakäyttöön sopivasta Shelby GT350:stä. Sen pellin alla murisee vapaasti hengittävä 5,2-litrainen kasi, jonka erikoisuus on Ferrari-tyyppinen 180 asteen kampiakseli. GT350 ei jää kuitenkaan Mustangin huippuversioksi, koska kehitteillä on ollut jo pitkään muskeliautojen uudeksi kuninkaaksi hamuava Shelby GT500.
Siitä on vuotanut julkisuuteen jo monenlaisia ennakkotietoja, ja nyt koko komeus tuodaan vihdoinkin Detroitin autonäyttelyn parrasvaloihin. Tässäkin Shelbyssä käytetään GT350:n tavoin Mustangin vanhempaa keulaa, jota on terävöitetty massiivisella maskilla ja isoilla ilmanottoaukoilla. Niitä löytyy myös konepellistä, ja perää koristavat puolestaan iso takasiipi, diffuusori sekä neljä putkenpäätä. Ulkonäköä voi höystää vielä lisävarustelistalta löytyvältä Carbon Fiber Track Packilla, joka tuo mukanaan esimerkiksi 20-tuumaiset hiilikuituvanteet, samasta materiaalista valmistetun säädettävän takaspoilerin ja sisustan hiilikuitukoristeita.
Tämän varusteen myötä myös takapenkit katoavat autosta, ja Recaron etujakkarat saavat pintaansa nahkaa sekä alcantaraa. GT500:ssa on jo vakiona 12-tuumainen digitaalimittaristo ja monista muistakin Fordeista tuttu SYNC 3 -tietoviihdejärjestelmä. Lisähintaan tarjolla on mm. 12 kaiuttimella varustettu Bang & Olufsenin äänentoistojärjestelmä, navigaattori ja kuolleen kulman varoitin takana kulkevan liikenteen tunnistuksella, mutta ne ovat vain sivuseikkoja tässä autossa.
Suosittelemme
Tärkeintä on tietysti moottori, joka on GT350:n tavoin 5,2-litrainen V8. GT500:n myllyssä on kuitenkin tavanomainen kampiakseli 180 asteen ratkaisun sijasta. Tässä tapauksessa pannua on terävöitetty vielä 2,65-litraisella mekaanisella ahtimella, joten voimavarat ovat hurjaa tasoa. Huipputehoksi kerrotaan peräti 709 hevosvoimaa, jotka välitetään takapyörille Tremecin valmistaman seitsemänpykäläisen kaksoiskytkinautomaatin kautta. 20-tuumaiset vanteet on kietaistu tätä autoa varten kehitetyille Michelin Pilot 4S -renkaille, ja jarruista vastaa alan huippunimi Brembo. Edessä käytetään 420-millisiä levyjä ja kuusimäntäisiä satuloita, kun taas takana luotetaan 370-millisiiin jarrulevyihin ja nelimäntäisiin satuloihin.
Ajettavuutta on optimoitu puolestaan mm. mukautuvalla MagneRide-iskunvaimennuksella, hiilikuituisella kardaaniakselilla ja magnesiumista valmistetulla konehuoneen poikkituella. Ohjauksen tarkkuutta on kohennettu uusilla olka-akseleilla, ja moottorin lisäksi myös vaihteistolle sekä tasauspyörästölle on omat öljynjäähdyttimensä. Auton ostajat saavat kaupan päälle opastusta rata-ajoon, mutta eurooppalaiset jäänevät tämänkin Shelbyn osalta tyhjin käsin. Atlantin toisella puolella Chevrolet Camaro ZL1 ja Dodge Challenger Hellcat saavat sen sijaan todella varteenotettavan haastajan kisaamaan muskeliautojen kuninkuudesta.